https://www.aftonbladet.se/bil/a/m60yX0/varnar-for-att-ladda-bilen-hemma

Texten från länken....

"Låt bli att ladda bilen i eluttaget hemma.
Den uppmaningen kommer nu från Fortum och Konsumenternas försäkringsbyrå.
Risken för brand är stor – dessutom riskerar försäkringen att sänkas kraftigt.

Intresset för att köpa elbil växer rejält. Bara under förra året ökade försäljningen av laddbara bilar med 40 procent i Sverige.

Regeringens nya bonus-malussystem, som ger kraftig bonus till dem som köper elbilar, väntas dessutom spä på ökningen ytterligare.

”Riskerar allvarliga bränder”
Men utvecklingen för även med sig risker. Fortum varnar nu för att ladda bilen hemma i ett vanligt eluttag.

Vi vet att det finns många som stoppar in sladden i vanliga ladduttag, något som riskerar att orsaka allvarliga kabelbränder eftersom kablarna inte är dimensionerade för så höga effekter under längre tid. Det är viktigt att man har en korrekt installerad och godkänd laddbox, säger Sofia Kjellqvist, produktansvarig för hemladdning på Fortum, i ett pressmeddelande.

Skulle en kabelbrand uppstå utan en korrekt installerad laddbox riskerar dessutom försäkringen att sänkas kraftigt, säger Peter Stark, försäkringsjurist på Konsumenternas försäkringsbyrå.

Kan sänkas med 50 procent
– I försäkringsvillkoren finns ofta aktsamhetskrav som anger att elektriska installationer ska vara fackmannamässigt monterade. Utan en korrekt installerad laddbox finns en risk att ersättningen sänks, ibland med så mycket som 50 procent. Det kan innebära stora ekonomiska förluster om huset tar eld på grund av en av en onödig kabelbrand.

Elsäkerhetsverket har nyligen tillsatt en utredning som bland annat ska undersöka riskerna med hemladdning av elbilar."





Som vanligt i medias nyhetsflöde.. lite felaktigheter... eller är det "fake news"
Vad menade de med:
"Vi vet att det finns många som stoppar in sladden i vanliga ladduttag"
De menar säkert vanliga vägguttag typ schuko.

Nästa påstående kan tolkas som att man måste ha en laddbox.
"Skulle en kabelbrand uppstå utan en korrekt installerad laddbox riskerar dessutom försäkringen att sänkas kraftigt, säger Peter Stark, försäkringsjurist på Konsumenternas försäkringsbyrå."

Ansluter man en laddsladd som levererats med vanlig stickpropp i ett fackmannamässigt installerat uttag så kan jag aldrig tro att de kan sänka ersättningen. Man måste dock beakta så man inte tar ut mer effekt än vad installationen är dimmensionerad för, (kabel, uttag, säkring), är allt rätt utfört så ska säkringen lösa före risken för brand.


Sedan blir det troligtvis inte en kabelbrand, har man högt effektuttag i ett uttag så blir varmgången i uttaget eller des anslutningar. knappast i kabeln. gissar att uttaget har större brandrisk än själva kabeln.
Men kopplar man själv in ett uttag eller en laddbox bristfälligt så är det en annan sak.

Budskapet som är viktigt är att vid elbilsladdning så är vanliga schuko kontakter olämpliga.
Vill man ha säker enfasladdning så är CCE don bättre än schuko.
Eller en laddbox om man vill ha högre laddeffekt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vad är det för speciellt med en laddbox?
Vad ger det utöver 3fas med X ampere ?
 
Självtjänande från Fortum, dagens ”bla bla bla” kan vara livsfarligt från Aftonbladet. Som vanligt helt utan exempel på att detta farliga någonsin inträffat.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
L largab skrev:
Vad är det för speciellt med en laddbox?
Vad ger det utöver 3fas med X ampere ?
Det de gör reklam för är fast anslutna laddboxar. Skulle inte förvåna mig om det vad det lider införs en begränsning på åtta eller tio ampere för schukoanslutna laddare givet att schukouttag inte är gjorda för hög konstant strömbelastning. Om de klarar det eller inte är möjligen delvis en annan fråga.

Ska man välja mellan fast laddbox och en med schukoanslutning skulle jag ta det senare. Det finns ett värde i att enkelt kunna ladda på fler platser än hemma.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Schuko... varför inte ett cce don med 3-fas 10 el 16 A ?
Vad gör en laddbox mer än skapar stor inkomst för andra ???
 
Om det är en snart laddbox
Så kan väl laddboxen reglera ner laddströmen i förhållandet till husets effektuttag.
Så man inte behöver så höga mätarsäkringar.
En effektvakt med andra ord.....

Sedan visar man väl grannarna att man har en grön bil....
För laddboxarna är varken diskreta eller snygga. Laddboxarna går inte att använda till något annat. Ett CEE är mer användbart iaf. och lite mindre, men de är inte så snygga de med.
 
L largab skrev:
Schuko... varför inte ett cce don med 3-fas 10 el 16 A ?
Vad gör en laddbox mer än skapar stor inkomst för andra ???
För att det finns fler ställen med schukouttag än med CEE. Jag har en löst ansluten laddare som jag kör via trefasuttag hemma och där det finns, men det vanliga är att när jag lånar ström hos någon annan eller står i exempelvis hotellgarage så är schuko det som vanligen bjuds.

Som sagt, min bedömning är att det de håller på med är geschäft. En smart laddare kräver alla laddhybrider och elbilar, men den stora effekten av att montera den fast är att man behöver en till...
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Ok, tänkte inte på det. Behöver flera laddkablar till bilen. Nått att tänka på. Nästs bil man köper blir mer el mindre elektrifierad.
 
Om schukouttagets kablar är korrekt dimensionerade samt anslutna och laddkabelns kontakt har en temperaturgivare som bryter laddningen vid varmgång så har jag svårt att tro att det skulle kunna orsaka brand.

Har man en underdimensionerad kabel till en kontakt av dåligt skick anslutet till en laddkabel utan temperaturbrytning ja då skulle allt det som de varnar om kunna hända.
 
A
Det är rätt vanligt med vvb med stickpropp som är på 2kw och de går ju på full effekt i flera timmar.

Däremot drar man ju inte ur den så ofta som en elbil. Kontakten slits ju, speciellt om det ligger ström över den.

Kontakt med tempsensor verkar smart. Vi kör så på jobbet i andra sammanhang.
 
Smart på ett sätt ja, men man missar möjligheten att enkelt kunna byta stickpropp.
 
Erik_Hansson skrev:
Det är rätt vanligt med vvb med stickpropp som är på 2kw och de går ju på full effekt i flera timmar.

Däremot drar man ju inte ur den så ofta som en elbil. Kontakten slits ju, speciellt om det ligger ström över den.

Kontakt med tempsensor verkar smart. Vi kör så på jobbet i andra sammanhang.
Ja, dessa elbilsladdare kan ställas på 13A vilket så klart kan fresta svaga punkter då man laddar ofta och länge.
Rätt rolig idé att han skriver att man ska ladda på jobbet, vad ska Skatteverket säga om detta, finns där pengar att hämta måhända?
 
S Slugge skrev:
Ja, dessa elbilsladdare kan ställas på 13A vilket så klart kan fresta svaga punkter då man laddar ofta och länge.
Rätt rolig idé att han skriver att man ska ladda på jobbet, vad ska Skatteverket säga om detta, finns där pengar att hämta måhända?
svaret finns hos skatteverket

https://www.skatteverket.se/privat/...ttafordetta.5.2b543913a42158acf800014429.html

Svar på vanliga frågor
Inkomst av tjänst



Jag får ladda min elbil med min arbetsgivares laddare vid arbetsplatsen. Ska jag skatta för detta?



Ja, förmån av fritt drivmedel är en skattepliktig förmån som värderas till marknadsvärdet, dvs. normalt arbetsgivarens faktiska kostnad för drivmedlet inklusive moms.

Värderingen av förmån av fritt drivmedel i form av el får göras utifrån dels uppskattad åtgång av el per mil, dels marknadsvärdet för elen (t.ex. priset per kilowattimme). Det är uppgifter som arbetsgivaren behöver ta fram för varje bil.

Hur stort förmånsbeloppet blir beror på om det gäller fri el till egen bil eller till förmånsbil.

Om det gäller din egen bil beräknas förmånen till belopp motsvarande marknadsvärdet.

Om det gäller din förmånsbil beräknas förmånen till belopp motsvarande marknadsvärdet multiplicerat med 1,2.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Värderingen av förmån av fritt drivmedel i form av el får göras utifrån dels uppskattad åtgång av el per mil, dels marknadsvärdet för elen (t.ex. priset per kilowattimme). Det är uppgifter som arbetsgivaren behöver ta fram för varje bil.
Det där var riktigt roligt. Arbetet för arbetsgivaren för att ta fram detta för varje bil överstiger väl kostnaden för elen. Kostnaden för själva arbetet borde väl också förmånsbeskattas? :p

Först subventionerar staten elbilen kraftigt genom att inte ta ut någon kilometerskatt alls för elbilen (motsvarande bränsleskatten på bensin och diesel) för att sedan ta tillbaka en bråkdel av denna subvention via förmånsbeskattning. :crysmile:
 
Redigerat:
Jag är fortfarande intresserad av hur jag ska kunna få ersättning för den elen som jag laddar min tjänstebil med hemma...
Det här skatteverket inte skrivit något om vad jag hittat...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.