Kretikos Kretikos skrev:
Vi skottade ur trossbotten mellan våningarna vid renovering för att golvet skulle riktas upp. Vi hade iofs mer sand/grus och en hel del slaggsten samt div. byggskräp. Klassisk snickarfyllning. Ersatte med stenull. Steg och slag mot golv låter mer nu medans prat, musik och andra ljud dämpas bättre. Va ett jäkla slit att få ut allt dock. Blev några ton som bars ut i blåa ikeakassar. Vi har lite grövre bjälkar. 80x220 om jag inte minns fel. Ingen svikt på 4.5 spännvidd men då har vi ju tagit bort en hel del vikt också...
Tack för input! Bra att höra att någon mer plockar ur det gamla skräpet mellan bjälkarna :)

Ok, ja det var ju lite rejälare bjälkar. Hos oss sitter bjälkarna även olika tätt, på vissa ställen är det enbart 45 cm mellan bjälkarna och på nåt ställe är det ca 55cm. Kanske påverkar att det inte är så mycket svikt hos oss också.
 
J justusandersson skrev:
Ovanpå spånskivan kan du lägga vad du vill. Ett laminatgolv är säkert tunnare.

Det kan påverka svikten marginellt, men knappast i ditt fall.

Jag förstår din synpunkt. Själv har jag en stark motvilja mot lim i hus. Det finns säkert något hjälpmedel som man kan använda. Använd skruv med vettiga skallar, t.ex. Torx.
Okej, tänkte mest om det räcker med 22mm-spån. Det finns ju 28mm spån också. Men då bygger det ju väldigt mycket också. Hoppas på att 22mm räcker annars får jag lite problem.

Ja, precis, jag använder ogärna lim nånstans egentligen. Jag är en sån där som gärna vill kunna skruva ner allting om det behövs och slippa behöva riva sönder allting. Hade tidigare ett uterum som vi var tvungna att ta ner p.g.a dränering. Det var bara spikat, inte en enda skruv, då blir man rätt lack :p
 
J justusandersson skrev:
Sviktkraven måste man räkna sig fram till. Vi människor är inte tillräckligt känsliga. Kraven bygger dock på undersökningar med väldigt många deltagare.
Men huset ser ju ut som det gör och byta bjälkar till massivare lär ju inte
Kretikos Kretikos skrev:
Att skruva massivt golv är inget alternativ?
Tydligen inte enligt JustusAndersson :) Men nej, ,tror inte jag vill ha ett sånt golv.
 
J justusandersson skrev:
22 mm räcker gott.
Kanon. Men hur bör man göra nu om reglarna inte är helt raka? Dom verkar ju ha pillat under lite bitar på bjälkarna under golvet här o där, antagligen för att raka upp golvet.. Blir inte spånet lite knepigt när bjälkarna är lite halvsneda eller?
 
Om de är extremt sneda får du väl använda en hyvel, hand- eller eldriven. Annars gör det nog inte så mycket.
 
E eddiw skrev:
Kanon. Men hur bör man göra nu om reglarna inte är helt raka? Dom verkar ju ha pillat under lite bitar på bjälkarna under golvet här o där, antagligen för att raka upp golvet.. Blir inte spånet lite knepigt när bjälkarna är lite halvsneda eller?
Såg så ut hos oss också men då vi ändå skulle räta golvet så skruvlimnade vi nya golvreglar mot de gamla och därpå ett 32mm massivt furugolv. Vet ej varför Justus nekar massivt golv men det har kanske nåt med bärighet att göra?
 
J justusandersson skrev:
Om de är extremt sneda får du väl använda en hyvel, hand- eller eldriven. Annars gör det nog inte så mycket.
Nej, det är mest små spillbitar som är några millimeter tjocka som ligger lite här o där. Vet inte riktigt i vilken omfattning ännu eftersom jag inte plockat bort så mycket golv. Du kan nog se bitarna på reglarna i första postens bilder..
 
Att skruvlimma på bjälkarnas sidor har bara marginell effekt jämfört med allt som ökar på bjälkarnas höjd. Golvbrädor ligger tvärs reglarna och bidrar därför inte. Bjälkarnas böjstyvhet följer ur formeln b*h^3/12 (bredden gånger höjden upphöjt till tre delat med tolv).
 
J justusandersson skrev:
Att skruvlimma på bjälkarnas sidor har bara marginell effekt jämfört med allt som ökar på bjälkarnas höjd. Golvbrädor ligger tvärs reglarna och bidrar därför inte. Bjälkarnas böjstyvhet följer ur formeln b*h^3/12 (bredden gånger höjden upphöjt till tre delat med tolv).
Ok, då förstår jag. :)
J justusandersson skrev:
Att skruvlimma på bjälkarnas sidor har bara marginell effekt jämfört med allt som ökar på bjälkarnas höjd. Golvbrädor ligger tvärs reglarna och bidrar därför inte. Bjälkarnas böjstyvhet följer ur formeln b*h^3/12 (bredden gånger höjden upphöjt till tre delat med tolv).
Ok, då förstår jag. :)

Ytterligare en fråga angående golvspån. Kollat lite på nätet, men det varierar lite hur man ska lägga golvspå. Min fråga: Bör man skarva golvspån över reglarna eller spelar det ingen roll när man ändå limmar ändarna på skivorna? Jag är ju lite halvallergisk mot att skarva "i luften", utan vill ju egentligen ha skarven på bjälkarna (känns som det kommer bli ostadigt?).. Men ser många som bara lägger ut skivorna och skarvarna blir mellan bjälkarna. Man ska väl visserligen se tilll att inte alla skarvar kommer på samma ställe heller, utan lägga om lott?
 
Vi har samma eller liknande under vårt källargolv. Fått flera förslag på vad det är, men inte slaggsten innan. En äldre man som var här sa att det var siporex vilket vi tycker verkat stämma mest hittills. Vi har också i trädgården hittat tegelstenar i detta material.
Vårt är mycket lätt och som pimpsten i materialet (luftbubblor). Ungarna tycker det är jätteroligt att rita på asfalten med bitar de hittar :)
 
J justusandersson skrev:
På denna länk kan du läsa mer om läggningen av golvspånskivor.
[länk]
Japp, har varit inne där och kollat, men det står inget om de ska skarvas över bjälke eller var nu skarven hamnar tyvärr. Och när jag googlat varierar det hur man gör..
Det är ju smidigt om det bara går att lägga ut och strunta i var skarven kommer dock, men ställer mig lite frågan kring hur stabilt det blir när ena kanten "hänger i luften"?
 
Jag försökte först att bara skruva åt det gamla golvet för att bli av med knarret. Det visade sig vara resultatlöst. Alltså ut med det gamla golvet och in med nytt golvspån som skruvlimmades. Blev helt tyst. Samtidigt kan man passa på att se över isolering. Ut med allt skräp (jag lärde mid den fina termen "byggmästarblandning"). Som ny isolering kan man ju ta fluffad cellulosa som känns passa bättre i ett äldre hus.
 
L Lane skrev:
Vi har samma eller liknande under vårt källargolv. Fått flera förslag på vad det är, men inte slaggsten innan. En äldre man som var här sa att det var siporex vilket vi tycker verkat stämma mest hittills. Vi har också i trädgården hittat tegelstenar i detta material.
Vårt är mycket lätt och som pimpsten i materialet (luftbubblor). Ungarna tycker det är jätteroligt att rita på asfalten med bitar de hittar :)
Ja, precis, de är väldigt lätta och typ med luftbubblor i. Kan mycket väl tänka mig att de går att rita med :p
Kanske är siporex då? Inget annat i vårt hus är dock byggt med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.