Hej,
Farsan har haft en toro 421 snöslunga ståendes på jobbet i över 5 år, skulle tippa på att den är runt 10 år gammal. Jag tror de är förgasaren det är fel på för det är torrt vid kolvarna och tändstiftet. Bensinen kommer fram till förgasaren men inte längre. Är inte så kunnig med förgasare och har lätt att göra sönder saker när jag grejar. Har blåst med luft genom förgasaren men är det något mer jag måste göra. Hällde några droppar bensin vid kolvarna och skruva tillbaka tändstiftet och den gick igång i 3 sekunder sedan för att fortsätta hålla den vid liv var jag tvungen att spruta startgas. Men så fort jag slutade så dog den. Någon kunnig som kan hjälpa mig??
 
  • Närbild av en förgasare på en Toro 421 snöslunga med synliga bensinslangar och metalldelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klassisk skit i förgasaren, ta isär, gör rent.
 
okej de är så enkelt. Ska man plocka isär allt o lägga i ett bad bensin eller ska man torka och skölja rent allt?
 
Byt ut ev. gammal bensin också. Jag hade samma problem för några år sedan. Tömde ur bensinen ( vanlig 95 ). Gjorde ren förgasaren ( speciellt vid trotteln). Tankade i ny "Aspen 4" och efter det har det bara hänt 1 (!) gång att jag behövt dra 2 gånger i snöret - har startat på 1: a, så jag undrar varför det även finns elstart.
Räcker med att torka och förvissa sig om att det inte finns någon ev. is någonstans.
 
Tack för tipset. Men hur ska jag göra rent förgasaren? Låta den ligga i bensin över natten eller gnugga rent med trasa eller bara blåsa rent den?
 
Vill du göra det seriöst är det en bra idé att plocka isär den och lägga i bensin över natten. Sedan kan du borsta bort smuts med en tandborste. Försök att hitta alla munstycken och borrhål och blås ur dem med tryckluft. När du skruvar ur munstyckena så börja med att skruva in den i botten och räkna hur många varv som behövs. Då går det att hitta tillbaka till samma inställning sedan. Det är inte säkert att det är rätt men det skadar inte att veta.
 
Okej, då ska jag prova detta. Tack för alla tips så länge. Återkommer med resultat=D
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Det mesta är redan sagt, Tips är att fota med mobilen innan du tar isär ifall du är osäker sen hur allt satt.
 
Jajemän, de ska jag göra (y)
 
Tänkte kolla också, min kompis har en likadan snöslunga. Men han måste alltid ha den på fullgas annars dör den. Någon idé varför? Göra rent förgasaren där med?
 
Om det finns ställbara munstycken på förgasaren så går det att prova att trimma in dessa. Men även då är det bra att dokumentera hur de stod innan man började. Men det kan även där vara att förgasaren behöver rengöras. Även ett eventuellt luftfilter kan behöva rengöras.
 
Aldrig fel med rengjord förgasare för att säkerställa funktionen, så ta lite kvalitets med kompisen och fixa era förgasare. Ja troligen är polarens problem relaterat till förgasaren Dagens bensin är ofta boven i dramat, än värre om det står kvar gammal soppa över sommaren. Många med båt vet vikten av att inte låta gammal soppa vara kvar.
 
perfekt. Tack så länge för alla bra svar och tips. Kommer med resultat när jag gjort rent och testat (y)(y)
 
Som husgubben här ovan säger, så klarar sig inte vanlig bensin så bra i motorer med endast säsongsanvändning. Det var därför jag föreslog alkylatbensin, som normalt klarar minst ett par år.
 
Många båtägare kör båten med alkylat bensin det sista dom gör inför vintervilan allt för att slippa onödigt strul på sjön. Jag gjorde det själv de sista 5 åren även om jag hade insprutning och aldrig något problem, förgasare klarar det än sämre med gammal macksoppa.

Fixar du bara att göra rent och lämnar ingen vanlig macksoppa kvar i maskin över sommaren så kommer det nog lira bra. Men som nämnt tidigare se till att även luftfiltret är ok, kan vara ett ämne för din kompis ifall han inte får in rätt mängd luft. Troligen har du väl ett skumfilter som på en cross dvs gör rent och sen mätta det med olja. Finns riktiga/dyra grejer men i nödfall kan du använda tvåtaktsolja. Om det inte är bytt/rengjort på 10 år så är det nog väl använd tid..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.