Hej.

Föräldrarnas sommarstuga byggd 1970 är i behov av ny panel på södersidan. Sitter fjällpanel runt om och fjällpanel blir det igen. Vad som finns bakom panelen idag vet jag inte än. Ingen tilläggsisolering är planerad utan "bara" byta till nytt. Har aldrig gjort liknande innan men har tummarna på rätt ställe samt händig svåger som ska hjälpa mig. Något speciellt att tänka på eller bara riva och spika upp den nya panelen? Ska det upp något mellan panel och isolering? Spika eller skruva är väl en smaksak antar jag? Tacksam för alla tips!

/Andreas
 
Det som ska sitta bakom panel är vindskyddspapp. Innanför det är det isolering. Ser detta bara friskt ut så är det inget bekymmer.
(Jo förresten, mellan papp och panel sitter förstås läkt att spika panelen i, så att det dessutom blir en luftspalt emellan.)
Spika blir mycket billigare; skruva är dessutom overkill.
 
Är det en Västkuststuga kan jag tala om att det är inte mycket att spika i.Är inga riktiga reglar i väggen itan mer likt brädor.
Jag funderar på om jag inte ska lägga på en 45*45 regel och i stället lägga stående panel för då kan jag sätta på lite mer isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.