Hej,

Mitt attefallshus är snart klart och jag vill sätta in en luftvärmepump så jag kan få både värme och kyla (oväderligt på sommaren anser jag). Jag har dessutom elslingor under klinkergolvet för att det inte ska bli för kallt på golvet om det är riktigt kallt ute. Väggarna är 17,5cm med extra isolering. Det finns ett sovloft på ca 12 m2 (dvs halva huset har full takhöjd. Badrum samt kök på nedervåning under loft, "vardagsrumsdelen" har alltså full takhöjd. Ett öppningsbart fönsterparti på 2m samt entredörr i glas 90 cm samt tre stora fönster på loftvåning.

Nu till frågorna:)

Finns det någon tillverkare av luftvärmepumpar som har riktigt liten eller tunn inomhusdel? Vill ju helst inte ha en stor "klump". Det minsta jag hittat är Mitsubishi Kompakt (798 x 299 x 195), vilket jag tycker känns stort!

Luftvärmepumpen hade jag tänkt placera ca 3 m upp i vardagsrumsdelen.

Jag hade tänkt ha glasräcke på sovloftet, men det slog mig att kylan kanske inte når upp dit under varma sommardagar isåfall. Det är ju en öppning där trappan kommer upp, men räcker det tro? Eller lyckas luften rotera runt tillräckligt så att det kyler ok även på loftet? Eller ska jag helt slopa iden på glasräcke? Möjligtvis skulle jag kunna be dem skära ut hål i glasen... Men, även om jag haft nåt helt öppet som tex något smide, skulle kylan nå upp tro?

/Danne
 
Förr eller senare når ju kylan dit upp (beroende på placering av inomhusdelen). Men varför krångla till det med glas om du ändå ska göra hål i den... använd nån slags spaljé t ex istället.
 
Ja, du har nog rätt. Tänkte först att det jag ville ha glas pga den öppna känslan. Sedan när jag började tänka på problemet med cirkulation tyckte jag att det kanske skulle vara en ganska fin designdetalj att har utskurna hål i glaset. Har själv inte sett nåt sånt. Det viktigaste för mig är egentligen att det känns öppet och gärna minimalistiskt. Så gott det går i ett sånt litet hus:) Träspaljé går inte designmässigt.

Men, skönt att du tror det kommer upp dit. Loftet kommer ligga ca 1,5 m åt vänster från inomhusdelen (sett från hur luften strömmar ut ur den). Loftets golvhöjd är 2,30 från undervåning.
 
Avgörande för hur kyla och värme sprider sig från en värmepump, enligt min erfarenhet (har 2 st i huset), är dels placeringen, men också att inomhusdelarna har någon slags ”swing”-funktion, där utblåsmunstycket kan fås att svepa fram och tillbaka. Får man bara ordning på de två sakerna är det sällan några problem.
(Sen krävs ju öppen planlösning eller öppna dörrar också, men det har du ju redan.)
 
alltså såhär:
 
  • Gilla
Jan.Hermansen
  • Laddar…
Ja, jag har kollat på Mitsubishis pumpar. De verkar ok, och har snygg design på vissa. Dessutom har två av modellerna möjlighet till två luftströmmar. Så, det borde ju rimligtvis funka då. Hade bara egentligen önskat att det fanns någon inomhusdel som var mycket mindre.
 
D Danne_H skrev:
Hade bara egentligen önskat att det fanns någon inomhusdel som var mycket mindre.
Om ändå. Tillverkarna verkar ha fastnat i nån slags standardstorlek.
 
Det verkar ju nästan helt absurt att det inte finns mindre...
 
Ja, hittar du någon så är det nog många som är intresserade.
 
Jag siktar själv på samma typ av lösning med LV-pump i ett Attefallshus, men har inte kommit längre än att bygganmälan precis har lämnats in.

Men med tanke på placeringen, 3 meter upp i "storstugan", spelar det väl mindre roll hur inomhusdelen är utformad?

Edit: Mina tankar för LV-pumpen är primärt att den är anpassad till att värma en liten yta, att den kan ge underhållsvärme och att den är tyst.

Har du några ritningar eller bilder från ditt bygge så vore det kul om du ville dela med dig! :)
 
Såhär ser det ut. Jag ritade det själv, men invändigt har vi gjort lite förändringar från ursprungsritningarna längs vägen.

Ja, 3 m upp borde det kanske inte spela nån roll egentligen. Men jag är ganska petig.
 
  • Tvåvåningshus under renovering med stenklätt parti, stege och byggmaterial på gräsmattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sundset och 5 till
  • Laddar…
Fantastiskt fint!!! Vad är det tänkt till? Gäststuga, tonårsrum, uthyrning...? Hur som är det riktigt riktigt snyggt! Går det att få se med huvudbyggnaden på samma bild? Gissar de går i samma stil? Är så kul med snygga genomtänkta Attefall!
 
De små värmepumparna har väl mindre innedel? Men synd att kliva ned i effekt, en större värmepump behöver inte lika mycket fläkthastighet, samt tillräckligt med effekt trots stark kyla.

Vi är inne på samma att bygga ett sådant, gjort allt själv? Bökigt med bygganmälan?
 
fia_mstd fia_mstd skrev:
Fantastiskt fint!!! Vad är det tänkt till? Gäststuga, tonårsrum, uthyrning...? Hur som är det riktigt riktigt snyggt! Går det att få se med huvudbyggnaden på samma bild? Gissar de går i samma stil? Är så kul med snygga genomtänkta Attefall!
Tack! Det blir gäststuga, uthyrning och tillflykt för mig själv ibland:) Det blir mer välutrustat än mitt hus. Att få mitt hus i samma stil utvändigt är nästa projekt:)
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
De små värmepumparna har väl mindre innedel? Men synd att kliva ned i effekt, en större värmepump behöver inte lika mycket fläkthastighet, samt tillräckligt med effekt trots stark kyla.

Vi är inne på samma att bygga ett sådant, gjort allt själv? Bökigt med bygganmälan?
Har du nån länk till nån sån mindre?

Nej, det var kalaslätt med bygganmälan. Jag har snickare som gör det åt mig, annars hade det aldrig någonsin blivit klart, eller bra:) Detta är lite av ett test också, då snickaren och jag funderade på att börja sälja Attefallshus. Jag återkommer med bilder när inredningen är klar. Jag kan säga att trapplösningen har jag nog lagt ner minst 60 timmar tankeverksamhet på (om det beror på att jag saknar några celler vet jag inte;) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.