Jag vill sätta igen ett dörrhål av normal storlek i en innervägg mellan sovrummet och vardagsrummet i min lägenhet. Dörrhålet är cirka 1.5 meter från närmaste yttervägg. Innerväggarna i huset är i betong (eller motsvarande).

Jag planerade först att göra som i videon från Byggmax (https://www.byggmax.se/gör-det-själv/vägg-golv-och-tak/så-sätter-du-igen-ett-dörrhål), dvs. ta bort karm, regla, sätta in isolering, på med gipsskiva och spackla.

Ett problem som jag ser här är att det eventuellt blir sättningar mellan betongen i den gamla innerväggen och det nya materialet (ex. gipsskivan) och att det blir fult efter några år.
Samtidigt vill jag eventuellt hänga upp TV på väggen där dörrhålet nu är och då behöver nya väggen vara starkare än vad en gipsskiva erbjuder samtidigt vill jag inte mura.

Hur kan jag lösa detta?
 
För att vara helt säker på att du inte får sprickor så kan du sätta renoveringsgips på hela väggen och se till att du inte får skarvar på dessa precis vid dörrhålet. Där du ska sätta upp tvn är det lämpligt att du sätter reglar att skruva i. Sätt även en plywood i hålet bakom gipsen så blir det lättare att sätta upp saker på väggen.
 
Jag hade reglat och satt en plywood skiva samt gips.
Om du fyller igen springorna först med spackel sedan slipar du och limmar en pappremsa med våtrumslim sedan spacklar och slipar du normalt så borde det bli bra.
Om det är ett mått som inte stämmer med reglar och skivor så sätt dubbla 45x45 så kan du anpassa för rätt mått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.