ACME skrev:
Papperstapet + fukt = mögel
Om man har så mycket fuktproblem i väggen att en papperstapet på insidan möglar, så duger det knappst ens med en "naken" puts, för dammet som fastnar på väggen kommer att mögla. Jag har sett det fenomenet.
Att regla och isolera vore en katastrof.
 
Det första som vanligtvis börjar mögla i en väggkonstruktion är baksidan på gipsen och tapeten bakom golvsockeln.
 
ACME skrev:
Det första som vanligtvis börjar mögla i en väggkonstruktion är baksidan på gipsen och tapeten bakom golvsockeln.


Om man inte gipsar ända ner då och fäster sockeln direkt i reglarna.
 
Det är smartare att hitta en lösning med god ventilation, material som är tåligare mot fukt och framförallt -råda bot på inkommande fukt utifrån genom fungerande dränering.
Men det känns som att tråden har spårat ur lite...detta gäller vid markfuktsproblem, som inte behöver vara synonymt med källare.
 
Tack för alla tips och råd. Nu har vi fått en del att fundera över :-?
Mögel vill vi ju inte ha så det blir ju ingen gipsskiva direkt på putsväggen i alla fall.

//Petra
 
poiu skrev:
ACME skrev:
Papperstapet + fukt = mögel
Om man har så mycket fuktproblem i väggen att en papperstapet på insidan möglar, så duger det knappst ens med en "naken" puts, för dammet som fastnar på väggen kommer att mögla. Jag har sett det fenomenet.
Att regla och isolera vore en katastrof.
Petra verkar nöjd med svaren, men jag har en till fråga.... :) ACME säger att regla + isolera vore katastrof. Alltså om jag tänkte mig att sätta innerväggar mot murgrunden i min utvändigt dränerade men oisolerade källare så vore det inget bra att sätta: luftspalt-stålreglar-isolering-gips eller? Alltså en vägg med gips bara på insidan (mot rummet) o mineralullplattor i reglarna. Installera mekanisk ventilation med fläktar på 3-4 ställen så man fläktar runt luften i luftspalten.
 
lajo01 skrev:
ACME säger att regla + isolera vore katastrof.
Nej..poiu säger det. Jag menade att en papperstapet inte kommer att tillåta någon fuktvandring, utan kommer att börja mögla om den utsätts för fukt.

Jag tror på din konstruktion med ett mekaniskt ventilerat utrymme bakom väggen, och framförallt när huset är dränerat.
 
ACME sedan när blev papper diffusions tätt?

Vad man inte får sätta om man kan befara fuktvandring innåt i "rimlig" omfattning är tätare plastbelagda tapeter.

Har man så stora fukt problem att organiska material möglar måste fuktproblemen åtgärdas.

Har man stora fuktproblem ska man inte kyla ner väggen ännu mer med genom att isolera den på insidan.

Vad är vitsen med att isolera väggen om man ska ventilera den mekaniskt bakom isoleringen? Eller ska du ventilera men kall uteluft?

Platon har ett system för att inreda källare vill jag minnas (alltså även väggar) titta på deras hemsida.
 
poiu skrev:
ACME sedan när blev papper diffusions tätt?
Det är det inte och det har jag aldrig påstått. Det handlade ju om en konstruktion som skulle byggas i en ev fuktig miljö, och din rekommendation löd; "Använd sedan en papperstapet så att fukten kan vandra ut om det behövs."

Låter jättesmart. Kör på det!

Fuktproblemen behöver inte vara gigantiska för att få en tapet/gipsskiva att börja mögla. Det har jag sett exempel på under mina 15 års arbeten med "vanliga" och utifrånkommande fuktskador.
Att bedöma hurvida en specifik vägg skall/kan/bör isoleras på insidan är väl knappast något man kan avgöra på ett forum.
Kanske vill han isolera för att minimera burkljud och fläktljud..?
 
ACME o poiu,
Ursäkta felciteringen! Isoleringen av mina källarväggar är i första hand av akustiska skäl eftersom rummet ska bli hemmabio, alltså vill jag "klä" betogen mer gips/isolering som "grunddämpning" för akustiken. Spånplatta vore bättre men inte i källaren...
Om jag sedan får lite varmare klimat i rummet så är det ett plus, men tanken är att ventilera luftspalten så att ytterväggen inte blir nämnvärt kallare än den skulle varit utan innervägg.

Rent kostruktionsmässigt så ser ni inga problem att bara ha gips på ena sidan av väggen? Blir ju lite svårt att skruva dit gips på baksidan... Kommer isoleringen att ligga kvar i balkarna utan att ha två gipsskivor? Har aldrig arbetat med stålbalkar innan.
 
Du kan ju kryssa bakom isoleringen med en tunn ståltråd så isoleringen får stöd bakåt. Dra fast ett par skruv i regelns baksida innan du monterar den så har du något att vira tråden runt.
Med plåtregel och enkelgips blir det en ganska svajig vägg, så jag hade satt plåtvinklar mellan väggen och reglarna för att styva upp konstruktionen.
 
En knäpp ide, för att visa min egen okunskap, skulle man kunna sätta gipsplattor "innuti" stålreglarna mot baksidan å på så sätt få två sidor gips? Det blir lite klabbigt med att kapa ned bredden på gipsen för att få plats men....
100 mm regel - 13 mm gips blir gott om utrymme för isolering.
 
Nåväl ACME jag var väl lite otydlig, men syftade på väggarna ovan mark i suturäng våningen. En konstruktion med låg risk för fukt om det är rätt gjort. Även där kan man få problem, ingen tvekan om det. Risken är stor att man har in liten förhöjning an fukten och då klarar man sig förhoppningsvis med en papperstapet. Men man bör göra en fukttekninsk utredning.

Sedan undrar jag hur första ledet ska tolkas:
Jag menade att en papperstapet inte kommer att tillåta någon fuktvandring, utan kommer att börja mögla om den utsätts för fukt
Att inreda källare som inte är byggda för att inredas är att be om problem.

Vad gäller väggar i källare under mark blir förhållandena liknande dem för bottenplattan. Jag tycker inte att det är tillbörligt att regla ut och isolera.

Jag slår ett slag igen för ovan nämnda system som jag tror platon hade. Då är det inga problem att hålla isoleringen från väggen, samtidigt som det bildas en luftspalt. Obs det blir alltså ingen diffspärr i vanlig mening om man ventilerar spalten.
 
Poiu,
Vad menar du med din sista mening? "Obs det blir alltså ingen diffspärr i vanlig mening om man ventilerar spalten."
 
Hej lajo01, jag glömde skriva att du verkar ha funderat på vad du gör.

Om det nu är platon som har systemet, men i princip är det ju samma ändå, så fäster man en platonmatta mot väggen och ordar ventilationspalter efter ett system. Eftersom platonmattan ventileras bakom med rumsluft så kommer fukt att kunna vandra både in och ut ur väggen och transporteras med luften. Skilnaden blir förmodligen (obs jag har inte tagit del av ngr utvärderingar av systemet) liten mot om väggen hade vettad direkt mot rummet. Platonmatttans uppgift blir att bilda distans, inte att vara diffspärr. För diffspärrar mot källarväggar är mycket tveksamt.
Beklagar att jag uttryckte mig otydligt, det ska inte bli en diffspärr alls, men den kan uppfattas som det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.