Har en fundering. Vi köpte en bostadsrätt för ca 1,5 år sedan.
Då viste vi om att det var duschförbud på ena toaletten pga fukt i väggen.
Nu har den avfuktats av hyresvärden och nu ska vi äntligen få ett nytt badrum.
Dick så har vi vid rivning av ytskick upptäckt att man använt sig av vanlig väv inte våtrumsfärg som är gul.

Detta har man troligen också gjort på den andra toaletten som har samma ytskick och samma person (tidigare bostadsrättsägare) gjort för ca 6 år sedan.

Min funderan är om detta går som dolt fel och att tidigare hyresgäst är betalningsskyldig eller jag ska ändå betala?

Vill bara att det ska gå regelrätt tillväga.
Besiktning skedde av hyresgästföreningen 3 mån innan och de upptäckte fuktskadan på den ena toaletten men inte på den andra. Däck kan man ju inte se att man använt fel material. Så där var det inte påpekat.

Båda toaltterna har bad respektive dusch utrymme.
 
Är det hyresrätt eller bostadrätt?
Vad är det för våtrumsfärg som är gul?
 
Bara för att klara ut ev. missförstånd i tråden.

Avfuktningen är väl utförd på uppdrag av bostadsrättsföreningen, hyresvärd låter märkligt.

Samma sak med hyresgästförening som nämns i inlägget, det är väl bostadsrättsföreningen?

Nu är jag inte speciellt kunnig om väv som skall användas i målade våtrumssystem, men jag vet att till Alcro systemet finns en speciell gulaktig väv. Men jag tror att andra färgtillverkare har vanlig glasfiberväv. Däremot ställs speciella krav på grundfärg och täckfärg i de målade tätsiktsytemen.

Det är svårt att uttala sig om det här att kräva ersättning från säljaren. OM det blir fel (vatten skada) som bevisligen beror på fel material. Så kanske det kan bli aktuellt. Men det är allt annat än enkelt att få ersättning.
 
Hej igen
Det är en bostadsrätt.
Personen som bott här tidigare har gjort detta på eget bevåg alltså inte fackmanna mässigt.

Vad jag har kunnat läsa mig till så finns endast en godkänd väv och den är gulfärgad.
 
Ska denna väv utgöra ytskikt eller tätskikt?
 
Har ni alltså två badrum eller är det andra endast WC utan bad/dusch?
Det är andra, mildare regler för WC.
 
Vet dessvärre i te riktigt skillnad på väv å väv men vet att våtrummsväv är gul.

Båda är toaletter med duschutrymme
 
C
Självklarheter kanske, men ett par detaljer utifrån vad du skriver;
- Fackmannamässigt betyder inte att det nödvändigtvis är gjort av en fackman. Så vem som gjort jobbet har i sig ingen betydelse, det som är intressant är om det är gjort på ett fackmannamässigt sätt eller inte.
- Du är betalningsskyldig gentemot t.ex. de entreprenörer du anlitar. Sedan kan du i din tur kräva ersättning från tidigare ägare. Tidigare ägare blir alltså aldrig betalningsskyldig för dina fakturor.
 
När gjordes dessa badrum?
Du säger att bara finns en godkänd väv på marknaden? Är du helt säker?

Efter en snabb googling så hittade jag även i lila :)

Risken finns att arbetet är utfört på samma sätt som det andra.
Men ännu vet vi inte att det andra var felaktigt.
Du har bott i din lgh i 1,5år men inte gjort något åt det felaktiga badrum förrens nu? Har du haft en avfuktare på hela tiden blir jag fundersam...

Du har bara 2år på dig att påpeka eventuellt "dolda fel" när det gäller br så är köplagen som gäller. Det är liknande skrivelser i både jb och köplagen.
Men reklamation måste ske inom rimlig tid.
 
M Mathtex skrev:
Vet dessvärre i te riktigt skillnad på väv å väv men vet att våtrummsväv är gul.

Båda är toaletter med duschutrymme
Båda är alltså badrum. för toalett behöver tätskiktet bara gå upp 5 centimeter och det behöver inte finnas golvavlopp tex. Men eftersom det är dusch också så är det badrum. Undantag kan göras genom att ställa in duschkabin så att vatten inte kommer på väggar och golv utan leds direkt till avloppet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.