::) Byggfelsförsäkringen av den 1 januari 2005 är inte riktigt anpassad för oss som bygger själva...

Har fått bygglov och så också en byggfelsförsäkrings-begäran för att byggsamrådsmötet över huvudtaget skall bli av.

Har två alternativ.
1 överklaga - och helst skicka ett brev till den trevlige justitieministern ang detta oskick med byggfelsförsäkringskrav på oss självsnickare, när vi ändå bara får BETALA för att ev få ut något av den aktuella försäkringen som dessutom bara gäller 10 år.
De är osedvanligt dyra. mellan 12 och 25000,- får vi punga ut. Sedan kommer det till en eventuell självrisk på ca 20 000,- . UNDRA PÅ att folk är som tokiga och tycker det här är OCKER.

2 ändra ritningarna så att alla våtvaru-aktiviteter försvinner. Och därmed i vårt fall också kravet på Byggfelsförsäkring.

Ja vilket tror du att vi kommer att göra?
;)
 
Hej!

Snickarlisa...vad menar du exakt med att ta bort våtvaru-aktiviteter från ritningarna...och finns detta undantag nedskrivet i lagen?

Husmyran...får man fråga vad ni fick betala för er försäkring.

Vi håller som alla andra (verkar det som) på att diskutera frågan med vår kära kommun då vi tillhör gruppen som lagstiftarna glömde (självbyggarna).

Tacksamma för all hjälp!
 
Kanske av intresse! Detta var det svar jag fick av min kommun gällande när byggförsäkring krävs. (kopia av mail svaret jag fick)

Vi följer Kommunförbundets rekommendationer, vilket jag gissar att många andra kommuner också gör. Detta beroende på att lagen är så ny att man kanske inte hunnit hitta på så mycket egna regler.

Grundet för försäkringen är att alla ingrepp på en- och tvåbostadshus skall försäkras.

Däremot har sagt att för mindre åtgärder krävs det ej. Någonstans vid 400.000:- går gränsen men under det beloppet ska vi avgöra om byggherren kan ha nytta av en försäkring och att försäkringsbeloppet då inte blir oskäligt högt i förhållande till byggkostnaden. Vill man exempelvis bygga ut huset med bastu, badrum, tvättrum och kök och uppger att kostnaden inte blir mer än 350.000:- så kanske vi ändå bör överväga att kräva försäkring. Detta beroende på byggnationens komplexitet.


 
carlssoni skrev:
[---]
I den nya versionens § 1c står det: "Den som för egen räkning utför eller låter utföra ett byggnadsarbete (byggherren) skall se till att det finns en byggfelsförsäkring, om det krävs en sådan enligt denna lag."

Läser man bokstavligt "Den som för egen räkning utför" så så skall det alltså finnas en byggfelsförsäkring även för det egna arbetet.

[---]

Frågan är då vad byggnadsnämnden säger om de upptäcker att försäkringen inte omfattar det egna arbetet.

Krångligt!. Skall bli intressant att följa utvecklingen.
Det framgår av propositionen att lagen nog inte ska läsas så bokstavligt som man kan befara. Tvärtom så påpekas där att:

"I sammanhanget [ang. självbyggare, min anm.] bör påpekas att vi, såsom framgår av avsnittet ovan om lägsta försäkringsbelopp per byggnad, föreslår att kostnaden för byggherrens eget arbete inte skall behöva räknas in i försäkringsbeloppet. Om byggherren själv utför vissa arbeten själv kan försäkringsbeloppet alltså bestämmas till en lägre nivå."

Själv börjar jag fundera på att som Fantomen vara hård mot de hårda - varför inte bara förfalska det värdelösa försäkringsbrevet, visa det för kommunen för att sedan bygga på som om lagen aldrig funnits? En förfalskning av ett värdelöst föremål är väl knappast ett brott?
 
Vi har inte tecknat byggfelsförsäkring, vi skickade in en dispensansökan till byggnadsnämnden och fick den godkänd. Allt arbete gör vi själva förutom el och grävning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.