Hej!
Vi är i färd att renovera vårt sovrum, vi ska bland annat slå ut ett förråd så själva sovrummet blir större och förrådet försvinner. Förra ägarna tog delvis bort väggen och ställde in garderober. Sovrummet ligger på övervåningen i ett 1,5-planshus byggt mitten på 1940-talet.
När jag nu börjat ta bort väggen så står den direkt på bjälklaget, med lite bjälklar mellan de riktiga bjälkarna så att säga. (Se bild) Det gamla trägolvet är alltså lagt efter väggen.

* Vi har tänkt att ta bort det gamla golvet och ersätta med golvspån och nytt golv ovanpå det. Är det en bra idé eller ska man låta det gamla trägolvet ligga och bara lägga nytt golv ovanpå? Hur hade ni gjort? Det är ett gammalt plankgolv (som diffar i utseende mellan förråd och sovrum då sovrummets plankor slipats och oljats, medan förrådets ser gammalt och slitet ut)

* Mellan goljvbjälkarna ligger, vad jag tror, någon form av lättbetongsmåsten (porös och med hål i sig), kan någon se vad det är för typ som ligger? (Se bild). Detta ligger tillsammans med sågspån.
Bör man ta bort detta och ersätta med något bättre? Blir det överjävligt högljutt om jag bara tar bort det och slår igen? Det finns innertak på undervåningen och golvplankorna på övervåningen.

Vad tror ni om mitt upplägg? Onödigt att överarbeta och låta nuvarande plankgolv ligga (måste dock lösa något där väggen tidigare stod) och lägga nytt golv ovanpå bara? Jag är dock typen som gärna gör saker ordentligt från början och rensar upp gammalt skräp och ersätter med något bättre i bjälklag o.s.v. Men det blir dock en väldigt massa kånkande på sten och sågspån..
Hur hade ni gjort? =)
Tacksam för alla tankar.
Gammalt plankgolv ovanpå bjälklag med lättbetongsten och sågspån synligt under pågående renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis nedmonterad vägg i renoveringsfas med synliga träbjälkar och blandat byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blir säkerligen mer högljutt om du tar bort stenen. Intressant dock att veta vad det är för sten, har ni gjort någon radonmätning? Evt innehålla av blåbetong är det enda som skulle få mig att plocka bort det. Och varför ersätta fint obehandlat virke mot limmat spån? :surprised: Hade absolut ersatt där väggen stod med ny planka bara och sen lagt nytt golv ovanpå. Eller ja hade gjort - jag HAR gjort så :D
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
fia_mstd fia_mstd skrev:
Det blir säkerligen mer högljutt om du tar bort stenen. Intressant dock att veta vad det är för sten, har ni gjort någon radonmätning? Evt innehålla av blåbetong är det enda som skulle få mig att plocka bort det. Och varför ersätta fint obehandlat virke mot limmat spån? :surprised: Hade absolut ersatt där väggen stod med ny planka bara och sen lagt nytt golv ovanpå. Eller ja hade gjort - jag HAR gjort så :D
Japp, radonmätning är gjord när vi köpte huset och hela huset har väldigt låga värden. Men skulle kunna vara blå lättbetong. Inget annat i huset är dock byggt med den (gjuten källare, ej blå lättbetong).
Ett problem är väl att nuvarande golv knarrar rätt friskt, det är inte jättejämnt överallt samt att jag egentligen skulle vilja dra en del kablar när man ändå öppnar upp. Men blir ju en del jobb såklart..

Men det kanske är överarbetat att byta ut gammalt plankgolv, kanske bättre att bara lägga nytt ovanpå?
Kliar dock i fingrarna att gå igenom bjälklaget så man vet hur allt ser ut och ändå plocka bort den misstänkta stenarna.. Svårt det här .
 
Stenarna kan också vara slaggsten - en föregångare till lättbetong som användes från 30-talet.

Tar du bort stenarna och sågspånet ska du definitivt fylla HELA utrymmet med ny isolering. Tomt mellanbjälklag blir som att gå på ett trumskinn och varje steg på övervåningen kommer höras i hela huset.
 
Jag tror också att det är slaggsten. Det bör inte vara ett primärt intresse att ta bort fyllningen, om det inte behövs av andra skäl.

Detta är ett utmärkt tillfälle att fundera lite över bjälklagets bärighet och svikt. Jag gissar att golvbjälkarna är 3x7 tum. Med dagens sviktkrav klarar de bara en spännvidd på 3 meter. I ert fall är spännvidden nog längre. Här finns då en gyllene chans att misnka på svikt och golvknarr. Kontrollmät gärna bjälkarna (tvärsnittsmått och spännvidd) så kan du få respons på det.
 
Z ZipLock skrev:
Stenarna kan också vara slaggsten - en föregångare till lättbetong som användes från 30-talet.

Tar du bort stenarna och sågspånet ska du definitivt fylla HELA utrymmet med ny isolering. Tomt mellanbjälklag blir som att gå på ett trumskinn och varje steg på övervåningen kommer höras i hela huset.
Ok, japp, har förstått att man bör omisolera.
J justusandersson skrev:
Jag tror också att det är slaggsten. Det bör inte vara ett primärt intresse att ta bort fyllningen, om det inte behövs av andra skäl.

Detta är ett utmärkt tillfälle att fundera lite över bjälklagets bärighet och svikt. Jag gissar att golvbjälkarna är 3x7 tum. Med dagens sviktkrav klarar de bara en spännvidd på 3 meter. I ert fall är spännvidden nog längre. Här finns då en gyllene chans att misnka på svikt och golvknarr. Kontrollmät gärna bjälkarna (tvärsnittsmått och spännvidd) så kan du få respons på det.
Mätte två bjälkar nu, lite småsvårt med all sten och pappen som sitter i botten upp mot bjälken, men i vilket fall som helst så är rummet 4,40 meter ca, förrådet inräknat. Jag antar att bjälkarna sträcker sig hela vägen.
Bjälkarna verkar vara 75x180 eller 75x190, där nånstans verkar jag stöta i taket på nedervåningen när jag trycker ner tumstocken mellan papp och bjälke.

Det sviktar inget särskilt på övervåningen.
Men om bjälkarna är lite för taniga, vad bör jag göra? Det går ju inte göra mycket utan att plocka bort all slaggsten eller? :)
 
75x175 mm, vilket motsvarar 3x7 tum är ett alternativ, 75x187, som motsvarar 3x7,5 tum är ett annat. Man använde bara tummått på den tiden. 4,4 meter är egentligen för lång spännvidd, framför allt för att begränsa svikten. Den bästa lösningen är att skruva och limma 22 mm golvspånskiva (går också bra med k-plywood) på reglarna och sedan lägga ett nytt 14 mm trägolv ovanpå detta. Gör du så får ni ett golv som ni blir nöjda med. Att ta bort slaggstenen och ersätta den med en mineralullsskiva (inte fylla hela utrymmet) minskar lasten på bjälklaget men har ingen effekt på svikten.
 
J justusandersson skrev:
75x175 mm, vilket motsvarar 3x7 tum är ett alternativ, 75x187, som motsvarar 3x7,5 tum är ett annat. Man använde bara tummått på den tiden. 4,4 meter är egentligen för lång spännvidd, framför allt för att begränsa svikten. Den bästa lösningen är att skruva och limma 22 mm golvspånskiva (går också bra med k-plywood) på reglarna och sedan lägga ett nytt 14 mm trägolv ovanpå detta. Gör du så får ni ett golv som ni blir nöjda med. Att ta bort slaggstenen och ersätta den med en mineralullsskiva (inte fylla hela utrymmet) minskar lasten på bjälklaget men har ingen effekt på svikten.
Tack för svar!
Någon svikt upplever jag inte direkt i detta rum, så det är nog inget problem. När jag ändå håller på nu så vill jag egentligen lägga några rör mellan bjälkarna där jag kan dra lite kablar, bland annat till nya nätverksuttag m.m. Det går ju inte om man inte plockar bort slaggstenen eftersom det ska dras från nedervåningen genom taket.
Om man lägger en mineralullsskiva, blir det ungefär lika bra dämpning och så som nu med denna slaggsten eller blir det sämre/bättre?
Har kollat genom bjälklaget i ett annat rum (ovanför köket) med inspektionskamera en gång och där kunde jag inte se någon slaggsten. Men kan ha missat, såg mest ut som tomrum dock.

Jag antar att det är bra att minska lasten på bjälkarna genom att ta bort stenen? Är det mineralullskiva som rekommenderas i bjälklaget?

Blir eventuell svikt alltså bättre med 22mm golvspån jämfört med nuvarande plankgolv? Vi har inte riktigt bestämt oss för golv än dock. Vill helst inte bygga för högt golv så att golvet går upp över trösklar till hallen.. Nuvarande golv, som är direkt spikat på bjälkarna är ca 28-30mm spåntat plankgolv.

På bjälkarna ligger det ju lite fyllnadsbitar, antagligen för att jämna till golvet, hur blir det om man lägger golvspån? Måste man pilla under massa grejer så det blir jämnt då med? Inget verkar ju ha varit riktigt rakt när huset byggdes (gället väl dock alla tidsepoker :p)
 
Det är inte säkert att du märkt av behovet men att förbättra bjälklagets egenkaper när det gäller svikt och nedböjning leder till ökad komfort. För att ljudisolera (luftljud) lägger du en 70 mm stenullsskiva (volymvikt runt 30 kg/m3) mellan bjälkarna. Om det blir bättre eller sämre än slaggstenen vågar jag inte säga, men någon dramatisk skillnad blir det nog inte.

En spånskiva som både limmas och skruvas i bjälkarna samvarkar med dessa och ger ett betydligt bättre resultat än vanliga golvbrädor. Sedan räcker det med tunna golvbrädor, ca 14 mm, ovanpå det. Fördelen med 22 mm golvspånskiva är dels att den har falsade skarvar, dels att den är billig. Annars är konstruktionsplywood ett styvare material. Det är viktigt att spånskivorna limmas mot bjälkarna, så det ska inte vara lösa bitar emellan.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det är inte säkert att du märkt av behovet men att förbättra bjälklagets egenkaper när det gäller svikt och nedböjning leder till ökad komfort. För att ljudisolera (luftljud) lägger du en 70 mm stenullsskiva (volymvikt runt 30 kg/m3) mellan bjälkarna. Om det blir bättre eller sämre än slaggstenen vågar jag inte säga, men någon dramatisk skillnad blir det nog inte.

En spånskiva som både limmas och skruvas i bjälkarna samvarkar med dessa och ger ett betydligt bättre resultat än vanliga golvbrädor. Sedan räcker det med tunna golvbrädor, ca 14 mm, ovanpå det. Fördelen med 22 mm golvspånskiva är dels att den har falsade skarvar, dels att den är billig. Annars är konstruktionsplywood ett styvare material. Det är viktigt att spånskivorna limmas mot bjälkarna, så det ska inte vara lösa bitar emellan.
Tack för input! Då blir det nog till att plocka bort plankgolvet samt rensa bort slaggstenen och sågspånen även om det innebär en del jobb. Då kan jag dra lite nya kablar samtidigt.

Ytterligare fråga:
Om man tar ett finare laminatgolv (nu kanske jag svär i kyrkan), så lär väl inte det vara några 14mm. Räcker det ändå med 22mm spån? Får en del problem då 22mm samt ytterligare 14mm bygger lite för högt.. Och eventuell foam på det..

Är det värt att staga mellan bjälkar, alltså tvärstag mellan bjälkarna? Gör det nån skillnad?

Ytterligare en fråga.. Om man nån gång i framtiden byter golvspån eller behöver byta nåt under golvet, hur jävligt är det att ta bort limmat golvspån? :p
 
Vi skottade ur trossbotten mellan våningarna vid renovering för att golvet skulle riktas upp. Vi hade iofs mer sand/grus och en hel del slaggsten samt div. byggskräp. Klassisk snickarfyllning. Ersatte med stenull. Steg och slag mot golv låter mer nu medans prat, musik och andra ljud dämpas bättre. Va ett jäkla slit att få ut allt dock. Blev några ton som bars ut i blåa ikeakassar. Vi har lite grövre bjälkar. 80x220 om jag inte minns fel. Ingen svikt på 4.5 spännvidd men då har vi ju tagit bort en hel del vikt också...
 
Ovanpå spånskivan kan du lägga vad du vill. Ett laminatgolv är säkert tunnare.
E eddiw skrev:
Är det värt att staga mellan bjälkar, alltså tvärstag mellan bjälkarna? Gör det nån skillnad?
Det kan påverka svikten marginellt, men knappast i ditt fall.
E eddiw skrev:
Om man nån gång i framtiden byter golvspån
Jag förstår din synpunkt. Själv har jag en stark motvilja mot lim i hus. Det finns säkert något hjälpmedel som man kan använda. Använd skruv med vettiga skallar, t.ex. Torx.
 
Sviktkraven måste man räkna sig fram till. Vi människor är inte tillräckligt känsliga. Kraven bygger dock på undersökningar med väldigt många deltagare.
 
E eddiw skrev:
Ytterligare fråga:
Om man tar ett finare laminatgolv (nu kanske jag svär i kyrkan), så lär väl inte det vara några 14mm. Räcker det ändå med 22mm spån? Får en del problem då 22mm samt ytterligare 14mm bygger lite för högt.. Och eventuell foam på det
Att skruva massivt golv är inget alternativ?
 
Kretikos Kretikos skrev:
Att skruva massivt golv är inget alternativ?
Nej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.