Jag har flyttat till hus i Svedala och är på väg att sätta upp en TV-antenn på taket. Har provat och jag får in dom flesta kanalerna, kanske alla, med endast en enkel antenn i handen i vardagsrummet.
I Sverige får man ju in SVT, TV4 och TV6 utan abonnemang har jag för mig, men är det någon som vet vad jag får in om jag riktar antennen mot Danmark?
Var i Danmark ska jag sikta antennen?
Vilka fria kanaler har dom?
Går det att skaffa danskt abonnemang?
Något annat att tänka på om man vill se Dansk TV?
 
Ett tips, titta på andra hus, då ser du oftast här i Skåne två antenner en för Sverige och en för dansk TV.
Du kan då också avgöra korrekt riktning mot köpenhamnssändaren.

DR1 får du in + några lokalkanaler. DR2 är betalkanal.
De kör med DVB-T2 (HD)
 
Redigerat:
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
OK Tack för svar.
Vad är det för lokala kanaler man får in? Inget intressant antar jag?
 
E etompau skrev:
lokalanaler
Usch, och detta på danska?
 
En lokal kanal du får in är "Lorry" som är en lokalkanal för Köpenhamn.
Idag ser jag inte så mycket på dansk TV längre. Förr när det bara fanns SVT1/2 så tittade vi mycket på dansk TV. Stor sensation när dom drog igång DR2 (TV2), första reklamkanalen som då fanns att se på.

DR1 kör annars en del bra filmer, nyheterna kan vara intressant att titta på ibland. Den "danske bonden" figurerar också på kanalen.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Usch, och detta på danska?
Det ger en bra övning i det danska språket. Inte så svårt då det är från Själland. Lite värre när man ser inslag där dom intervjuar någon bonde från Jylland. Grötigare språk får man leta efter.

Edit. har korrigerat stavfelet ...
 
Microkatten
Vi tittar mer på dansk tv än svensk. Av någon anledning hittar vi fler intressanta - och bättre -program hos danskarna. Dessutom kan man ibland se stora sportsändningar från VM/OS som t.ex. någon kommersiell kanal har köpt upp i Sverige och inte kan ses i det fria nätet. Danskarna har också många HD-sändningar och annars också bra bildkvalitet, vilket varken TV4 eller TV6 kan skryta med.

De danska fria kanalerna vi får in är DR1, DR2, DR3, DRK samt ett gäng lokala kanaler och barnkanaler.
 
L
O ja dansk teve kan vara mycket bättre än svensk. Jag glömmer inte när Fukushima-olyckan skedde - direkt på med svensk teve men allt jag fick se var de vanliga datorvinjetterna med plingeliplong och presentationerna av kommande program. Inte ett nyhetsprogram någonstans (varken Svt eller 4:an). På dansk teve då? Fullt pådrag med extrainsatta nyheter i varsin knökfull studio på både DR1 och 2, ovanpå det rullande undertexter med löpande information, och massor av direktbilder från olycksplatsen. Vilken skillnad!

Detsamma gäller förresten radio, brukar lyssna på radio 24-7 - bara samtal, diskussion, debatt och massor av information. Visserligen en del flams också - men ingen skvalmusik.
 
Något att tänka på är att man inte fattar ett skit vad de säger. (Uppväxt i Svedala utan kabel-TV så de danska kanalerna utgjorde hälften av utbudet)
 
L
Bernieberg Bernieberg skrev:
Något att tänka på är att man inte fattar ett skit vad de säger. (Uppväxt i Svedala utan kabel-TV så de danska kanalerna utgjorde hälften av utbudet)
Med en Tuborg och en Gammeldansk innanför västen blir det betydligt lättare! Nä men allvarligt talat är det inte så svårt, man måste bara lyssna in sig lite och sänka garden. Tyckte samma som du tills jag rattade in Danmark i bilen o lyssnade på det konsekvent. Plötsligt fattade jag nästan allt :)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Du behöver en separat VHF antenn riktad mot lämplig dansk sändare, din gamla UHF riktar du mot exvis Hörbysändaren. Dessa två antennsladdar kopplar du i ett mastfilter som kombinerar signalerna i en enkel kabel. Denna kopplar du till en mottagare/alt inbyggd i tv. som klarar av att avkoda både mpeg2( svensk) och mpeg4(danska) .
Då får du in dr1, dr2,dr3, drK, plus 3-4 okodade lokalkanaler. Kobenhavnerglimter på köpenhamnskanalen är faktiskt riktigt bra för byggnadsintresserade : )
 
VHF? Det är väl bara UHF i DK.

VHF 47-230 MHz
UHF 470-862MHz
 
Du har rätt, men varför har de flesta hus i Skåne både en UHF och en VHF på taken ? Kanske var något de sände på innan.
 
När Danmark bara hade en analog TV kanal, DR1, så sändes den i forntiden på "VHF Band I" = "47-68MHz" = en bjässe till antenn. Hade sådan själv på taket norr om Halmstad, på föräldrahemmet där vi tog in DR1 från "Köpenhamns sändaren", på det som kallades "Kanal4" (vilket inte har något med TV-kanal att göra, utan var frekvenstilldelningen, vilket väl idag kan jämföras med det som kallas MUX i de digitala utsändningarna.).

Vill man idag ta in teresst TV från DK så är det en UHF antenn som gäller.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.