Är det någon som känner till en formel man kan använda för att matematiskt uttrycka den kurva man vill hålla sig under när det förhållandet mellan temperatur och relativ luftfuktighet? Tänker mig att man vill sätta upp en varning i sin hemautomationslösning när man går ovanför nedersta kurvan i sin krypgrund som man övervakar.

mogeldiagram-LIM-I.jpg
 
Kurvan är nog empirisk snarare än matematisk. Jag skulle sätta upp någon slags tabell om den ska användas i ett hemautomatiseringssystem.

Googla på "isopleth mould" så kommer det upp flera sidor och avhandlingar med alla detaljer om kurvorna som sådana. Intressant läsning för mögelnörden.
 
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…

Bästa svaret

Kanske inte riktigt vad du frågar efter, men jag skulle göra så här. Se bild:
Diagram med en regressionskurva som visar förhållandet mellan RF-värde och temperatur i Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SJEJJ och 2 till
  • Laddar…
svartöra svartöra skrev:
Kurvan är nog empirisk snarare än matematisk. Jag skulle sätta upp någon slags tabell om den ska användas i ett hemautomatiseringssystem.
mattiasp mattiasp skrev:
Kanske inte riktigt vad du frågar efter, men jag skulle göra så här. Se bild:
[bild]
Tack för era svar! Jag var lite inne på att göra någon form av regression utifrån datapunkter i kurvan men tänkte att det kanske redan gjorts i någon rapport som mynnat ut i dessa kurvor. Nu har ju @mattiasp gjort grovjobbet så det är bara att tacka för inputen och snickra vidare på logiken.
 
Efter att dels ha testat förslaget på funktion och därefter sovit på saken känns det som att det borde gå att approximera med en 1/X-kurva av något slag istället för att slå till med fjärdegradare.

Alternativet är väl annars att grafiskt ta ut ungefärligt förhållande temperatur/luftfuktighet för varje grad mellan 0-30 graderoch sen bara använda den värdetabellen för att avgöra om man ligger över eller under.?
 
Inte för att det har någon egentlig betydelse, men 1/X blir dåligt vid noll grader, och helt fel vid minusgrader. Jag antar att du har en dator som räknar åt dig? Ett polynom är lätt att hantera i en räknesnurra.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Inte för att det har någon egentlig betydelse, men 1/X blir dåligt vid noll grader, och helt fel vid minusgrader. Jag antar att du har en dator som räknar åt dig? Ett polynom är lätt att hantera i en räknesnurra.
Yes, man får ju ha ett intervall inom vilket funktionen är definierad. Tänker att om det går över 25 grader i grunden så har jag andra problem. Och under nollan är inte påväxt en faktor. Testade din formel @mattiasp och fick den tyvärr inte att motsvara grafen. Vet inte om jag hade otur när jag tänkte.
 
Jag använde en liknande kurva och gjorde ett Python-script för att räkna ut ett riskindex 0-3. Har kört det nu sedan innan jul. Larmar med sms och push om det går över 2 men det har bara varit och nosat på 1 vid ett par tillfällen då det varit mildare väder. Plottar det även via rrdttol ihop med kurvor för temperatur och luftfuktighet.

https://pastebin.com/VXyATTWw
 
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
Funktionen är
y= 5/100000* x^4 - 0,0045* x^3 + 0,1652*x^2 - 2,9381*x + 97

Och den är giltlig inom 0 till 30 grader.. Sen om du vill ha lite varning innan du är precis på kurvan så kan du lägga på 1 till 2 grader på sista termen (alltså istället för 97 så skriver du 98 så flyttas kurvan uppåt.)
 
H hanpa skrev:
Jag använde en liknande kurva och gjorde ett Python-script för att räkna ut ett riskindex 0-3. Har kört det nu sedan innan jul. Larmar med sms och push om det går över 2 men det har bara varit och nosat på 1 vid ett par tillfällen då det varit mildare väder. Plottar det även via rrdttol ihop med kurvor för temperatur och luftfuktighet.

[länk]
Tjusigt! Men jag noterar att du satt gränsen för nivå 1 vid 79% som lägst (så som kurvan ser ut i din källa) men i texten står "Normalt brukar man ange 75 % relativ fuktighet som ett slags gränsvärde, men det är allmänt känt att det tar lång tid för mögel att börja växa vid 75 %." Några tankar kring detta?
 
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Tjusigt! Men jag noterar att du satt gränsen för nivå 1 vid 79% som lägst (så som kurvan ser ut i din källa) men i texten står "Normalt brukar man ange 75 % relativ fuktighet som ett slags gränsvärde, men det är allmänt känt att det tar lång tid för mögel att börja växa vid 75 %." Några tankar kring detta?
Jag tänker att det är ”ungefär” och ingen absolut vetenskap. Jag får sms om jag kommer in i nivå 2, räcker för mig. Det går att göra det mer avancerat både med fler nivåer och tidsaspekten men jag kör enkelt om det fungerar bra. Får jag ”falsklarm” så kan jag justera algoritmen. Kollar även visuellt men det känns ju tryggare med en automatisk koll.
 
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
De
H hanpa skrev:
Jag tänker att det är ”ungefär” och ingen absolut vetenskap. Jag får sms om jag kommer in i nivå 2, räcker för mig. Det går att göra det mer avancerat både med fler nivåer och tidsaspekten men jag kör enkelt om det fungerar bra. Får jag ”falsklarm” så kan jag justera algoritmen. Kollar även visuellt men det känns ju tryggare med en automatisk koll.
Det låter både vettigt och rimligt. Om man skulle försöka förbättra krypgrundsmiljön genom att ha ventilation som körs när det är gynnsamt att skicka in uteluft (som Trygghetsvakten Pro), hur ska man tänka då? Är det när den faktiska fukthalten (g/L etc.) ute är lägre än den är i grunden som fläkten bör dra igång eller finns det andra parametrar som spelar in?
 
H hanpa skrev:
Jag använde en liknande kurva och gjorde ett Python-script för att räkna ut ett riskindex 0-3. Har kört det nu sedan innan jul. Larmar med sms och push om det går över 2 men det har bara varit och nosat på 1 vid ett par tillfällen då det varit mildare väder. Plottar det även via rrdttol ihop med kurvor för temperatur och luftfuktighet.

[länk]
@hanpa vad är det som gör att du föredrar RRDTool framför t.ex. Grafana? För övrigt måste jag ge en komplimang för ditt s0-hanteringsscript för Arduino som jag snubblat över i andra sammanhang. Mycket snyggt löst med realtidsmätningen! Har bara lite problem just nu med att Arduinon inte kopplar upp sig på wifi efter att man startat om routern men när jag fått ordning på det så kommer jag köra ditt s0 ihop med temp/fukt-logger på samma maskin (D1 mini).
 
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
@hanpa vad är det som gör att du föredrar RRDTool framför t.ex. Grafana? För övrigt måste jag ge en komplimang för ditt s0-hanteringsscript för Arduino som jag snubblat över i andra sammanhang. Mycket snyggt löst med realtidsmätningen! Har bara lite problem just nu med att Arduinon inte kopplar upp sig på wifi efter att man startat om routern men när jag fått ordning på det så kommer jag köra ditt s0 ihop med temp/fukt-logger på samma maskin (D1 mini).
Det finns flera skäl till varför jag använder RRDTool och inte Grafana.

  • Jag undviker aktivt externa tjänster för att göra mig oberoende av om de är uppe, läggs ner, begränsningar hos dessa etc.
  • RRDTool räcker för mina behov vad gäller grafer. Jag genererar nya var 5:e minut från min egen server och vill jag kolla på dem så använder jag oftast Dropbox. Kollar inte jätteofta då jag automatiserat övervakning med SMS/push om något är onormalt plus hembyggd larmpanel hemma. En hel del data ser jag även via enkla textfiler, graf är överflödigt.
  • RRDTool lagrar data via round robin. Fix storlek på databasen, behöver aldrig gallra bort gamla data eller oroa mig över storleken, detta sköts automatiskt.
 
Tack för argumenten, det är alltid intressant att höra hur folk resonerar. Grafana går dock att lägga lokalt men fix storlek på databasen låter ju onekligen smidigt om man kör på en light-maskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.