Hej!

Under en längre period, ett antal år, har vi haft problem med avloppslukt från ett av våra handfat.
I huset har vi 2 toaletter, men det är bara handfatet på ena toaletten som luktar. Det ligger på övervåningen. Vi har ingen problem med avloppslukt någon annanstans i huset, bara där. Vi har ej heller problem med avrinning i avloppen.
Jag har googlat o läst lite om potentiella orsaker, tex trasiga vattenlås eller att lukten kommer från golvet, där avloppet går ner, inte från själva handfatet. Det kommer dock ingen doft från där avloppet går ner i golvet. Det är tätt.
Jag har nyligen bytt båda vattenlåsen, det är ett dubbelhandfat, men problemet kvarstår. Gjorde även rent så mycket jag kunde i rören iom bytet av vattenlås.
Vi upplevde inte problemet så mycket i somras, men det verkar komma varje höst/vinter.
Att spola i handfaten hjälper ibland tillfälligt, men doften kommer tillbaka.
Ofta kommer doften när man inte spolat i handfaten på några timmar, tror vi iaf.

Tack på förhand. Ganska tröttsamt detta.
 
Kan det komma från bräddavloppet? Prova att lukta nära öppningen. Kan hjälpa att spruta in klorinlösning och sedan spruta med varmt vatten.
 
  • Gilla
Neth och 1 till
  • Laddar…
Tack för supersnabbt svar Tosse.
Jag kände ingen doft från brädöppningen på något av handfaten idag. Men just idag har det inte luktat avlopp av okänd anledning. Vissa dagar luktar det flera gånger om dagen, andra dagar inget alls.
 
Krilleman
Hur har du det med avloppsluftningen?

Det låter ju som om det kan vara så att vattenlåsen sugs ur av undertryck i avloppet.
 
  • Gilla
TommyT
  • Laddar…
Hej Krilleman.

Bra fråga. Jag har ingen aning. Bor i radhus med kommunalt vatten o avlopp. Bör jag ha koll på det ändå?
 
Ja, du har ett avluftningsrör på taket. Är detta tätt så kommer det avlopp som lättast sugs torrt att tappa vattenlås. Eller om det av någon anledning blir tryck i detta rör (vid blåsigt väder?)
 
A
Det är inte relaterat till när diskmaskin eller tvättmaskin körs?
 
Tjena!

Tack för era svar.
Jag har inte upplevt några fortsatta problem med detta sedan mitt senaste inlägg.
Jag bytte båda vattenlåsen till (dubbelhandfat), kanske gjorde det susen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.