En 60-årig man åtalas för att ha lurat till sig ett hus genom falskt gåvobrev.

Du kan läsa artikeln här: Man åtalas för huskapning
 
Lös inte alla lånen på din fastighet även om du kan. När en bank sitter på ett pantbrev blir det mycket krångligare att kapa lagfarten så de som är ute efter att göra detta söker nog vidare efter andra objekt.
 
  • Gilla
deetee och 1 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Lös inte alla lånen på din fastighet även om du kan. När en bank sitter på ett pantbrev blir det mycket krångligare att kapa lagfarten så de som är ute efter att göra detta söker nog vidare efter andra objekt.

Har jag missat något?

Mig veterligen är det visserligen sant att uttagna pantbrev är offentlig handling.
Däremot råder sekretess ifråga om vem som sitter på pantbrevet i utbyte mot kredit.

Ingen annan än fastighetsägaren själv eller hans ombud har rätt till den informationen. Och - om detta stämmer . kan man mycket väl amortera bort sina lån till sista kronan utan att kaparna märker skillnad.
 
Vitsen med att kapa en lagfart är ju att med hjälp av lagfarten gå till en bank och låna pengar. Om det då är någon annan bank som sitter på pantbreven så kommer ju detta inte fungera. Objektet är därmed ointressant för kaparen. Dessutom så lär ju den bank som har inteckningslån till den rättmätige ägaren reagera när dastigheten byter ägare utan att panten har lösts.
 
E Eld skrev:
Vitsen med att kapa en lagfart är ju att med hjälp av lagfarten gå till en bank och låna pengar. Om det då är någon annan bank som sitter på pantbreven så kommer ju detta inte fungera. Objektet är därmed ointressant för kaparen. Dessutom så lär ju den bank som har inteckningslån till den rättmätige ägaren reagera när dastigheten byter ägare utan att panten har lösts.
... och med andra ord borde blotta förekomsten av pantbrev skrämma kapare på flykten.
De kan ju inte veta om det ligger fuller utnyttjat hos en lömsk och vaksam bank eller i ett digitalt bankfack, slumrande passivt som ett oskyldigt lindebarn.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Jag har svårt att tro att alla fastigheter som har kapats helt har saknat pantbrev. De måste ha klurat ut vilka som saknat lån på något sätt. Social engineering om inte annat.
 
Jag vet inte heller hur dessa förövare går tillväga. Däremot kan de icke se skillnad på ett utnyttjat och outnyttjat pantbrev. Och därför är det ett slag i luften att belasta sig med banklån för att freda sig.

Min gissning är att kaparna av ryktet fått kännedom om åldringar på institution. Man har kartlagt deras fastighetsägande och angripit just de fastigheter som helt saknar pantbrev eller med mycket åldriga pantbrev på löjligt låga belopp, typ 2.030 kronor uttaget i samband med köp 1915 ...
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Taxerad inkomst är offentligt. Där framgår det om man har skulder.
 
D Daniel 109 skrev:
Taxerad inkomst är offentligt. Där framgår det om man har skulder.
Hur syns det vilka skulder man har? Om jag lånar 5 MSEK av en kompis och han får en inteckning, som säkerhet, så syns det väl bara att det finns en inteckning på en specifik fastighet.

Förmögenhetsskatten är väl inte så aktuell numera? Så var deklareras skulder?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Hur syns det vilka skulder man har? ?
Svaret är att det inte syns alls. Varken tillgångar eller skulder från kontrolluppgifterna ingår inte i det som belastar inkomstdeklarationens förstasida. Och det är den som myndigheten håller öppen för allmän insyn.

Kapitalavdrag för kapital framgår visserligen. Men man ska då notera att i rubriken ingår alla sorters underskott; förutom skuldränta exempelvis civila affärsförluster av aktier och annat.

Vidare är de offentliga skatteuppgifterna alltid historiska; upp till drygt ett år gamla. Det finns så hänsynslösa villaägare att de från att dittills ha varit obelånade utan minsta förvarning tar ett sparbankslån.

Dessutom talar vi om äldre människor, som alltför ofta lider av sådana själsförnödenheter att de till och med kan glömma att begära avdrag för sparbankens ockerränta.

Kvar står en utsatt brottsling som tvingas in i ett risktagande som man egentligen borde vara förskonad från i ett civiliserat tjuvsamhälle.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Glad när dom som bluffar åker dit, det är för många som inte gör det i Sverige idag....
Likadant är det med många politiker...så sugna på att suga ut max fiffla och sedan säg oj jag visste inte men jag ber så mycket om ursäkt.....sedan TROR dom att dom ska komma undan också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.