Säg att jag har ett hus från 40-50 talet med källare där inget blivit renoverat sen huset byggdes.
Säg även att jag har 300000 till 500000 kr att renovera detta hus för. Vad jag prioritera för att få tillbaka så mycket som möjligt vid en försäljning?
Normalt, om man planerar att bo i huset länge brukar man väl planera renovering i formen 1. Tak, fasad, grund, 2. El, värme, vatten avlopp, osv, 3. Toa och kök, ev förändring av planlösning. 4.Kosmetiska grejer som ytskikt och ex bygga uteplats.

Men om man planerar att sälja relativt snart, hur ska man tänka då för att inte förlora allt för mycket, eller kanske rent utav tjäna på renoveringen? Hur hade du gjort om du fick spendera 3 till 5 hundra tusen kronor helt fritt på renovering?
 
  • Gilla
Sjöbban
  • Laddar…
Försöka fixa så mycket som möjligt så billigt som möjligt, lägga billiga snygga klickgolv, måla, fixa kök och badrum med billiga grejer, rea-kakel, simpel duschvägg. Göra så mycket du kan och vågar själv. Naturligtvis beroende på hur illa ställt det är. Skriker besiktningsmannen och det regnar in genom taket kanske en ny häll inte är prio
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Okej, alltså satsa på synliga saker och tänka kvantitet ist för kvalité? Skippa en dränering alltså?

Vad säger mäklaren? Hur tänker de när de sätter priset? (Givet att läget och storleken på huset inte ändras). Huset ligger i ett mindre samhälle med relativt låga utgångspriset.
 
Får du igen pengarna ens då? Ingen vits att lägga 500k om priset bara går upp med 400.
 
  • Gilla
Martin_B och 2 till
  • Laddar…
Nä precis. lite sånt jag undrar över. Hur ska man tänka osv. Hur vet man hur mycket priset kan gå upp med? Vad är värt att göra om man bara tänker på pengarna?
 
Planerar man att sälja snart tror jag det är bäst att göra så lite som möjligt. Har man något som verkligen skrämmer bort köpare bör man åtgärda det, men inte så mycket mer.

Billiga klickgolv, alla väggar målade vitt och ett sladdrigt nytt kök - kombinerat med fuktig källare och dåligt tak - skriker fuskjobb för mig.
 
  • Gilla
pwb och 13 till
  • Laddar…
S Seet skrev:
Okej, alltså satsa på synliga saker och tänka kvantitet ist för kvalité? Skippa en dränering alltså?

Vad säger mäklaren? Hur tänker de när de sätter priset? (Givet att läget och storleken på huset inte ändras). Huset ligger i ett mindre samhälle med relativt låga utgångspriset.
Det beror väl lite på, om det efter mätning visar sig vara höga värden för fukt så står det med i besiktningsprotokollet och kan skrämma iväg spekulanter, annars budar dem under utgångspris pga t ex dräneringskostnad. Så tänker jag. Dålig koll på vad en dränering kostar men säg mellan 50-100? Kanske kan vara värt det. Guld vore ju om du har en polare med en grävmaskin.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Nej, någon slags integritet vill jag behålla :) : D håller verkligen med dig! Dessutom funderar jag inte på att sälja omgående. ska bo i huset i minst fem år. Vill inte heller förstöra 40-talskänslan i huset genom fula klickgolv, men självklart förstår jag att ett supersnyggt men superdyrt parkettgolv kanske är en allt för dålig affär även om det är vad jag helst skulle vilja ha.
 
Patfa85 Patfa85 skrev:
Guld vore ju om du har en polare med en grävmaskin.
Hehe råkar faktiskt ha en pappa som har en grävare, men han bor 100 mil bort, så jag får nog lobba rätt ordentligt isf :)
 
Det var ingen som föreslog fula klickgolv ;)

Gör det som löser fel på huset. Vid en försäljning vill man gärna att huset skall vara felfritt och samtidigt något som gör att huset känns charmigt. Inget i huset får vara trasigt, är tvättstugan i källaren sunkig så fixa det. Fixa det som är fel sen ändra så lite som möjligt.

Fräsch dränering
Fräscht tak
Bra värmesystem, gärna bergvärme
 
  • Gilla
0rbitt och 3 till
  • Laddar…
Ja visst tänker jag så. Om jag ska köpa hus får gärna "den tråkiga biten" vara gjord, alltså det som inte syns typ dränering, värmesystem, osv, och den "roliga biten", alltså det synliga, som golv, väggar, kök och toa gör jag gärna själv för att få den stil jag gillar. Men tänker gemene man så? Tänker mäklare så?
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker att det finns vissa "krissaker" som folk nojjar över. Dränering har det ju pratats om mycket om.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Spara pengarna och sälj som det är. Ska en ev. investering generera vinst måste kalkylen vara vattentät.
 
  • Gilla
pwb och 6 till
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Spara pengarna och sälj som det är. Ska en ev. investering generera vinst måste kalkylen vara vattentät.
Ja, fast jag ska ju bo där i minst fem år också, så gör ju gärna lite iaf. Om inte annat för min egen skull och om jag ändå ska göra lite, vad kan passa och vad bör jag undvika?
 
S Seet skrev:
Ja, fast jag ska ju bo där i minst fem år också, så gör ju gärna lite iaf. Om inte annat för min egen skull och om jag ändå ska göra lite, vad kan passa och vad bör jag undvika?
Jaha......om 5 år kan livet se helt annorlunda ut. Med ett så långt tidperspektiv är det nog klokast att spendera pengarna på "rätt" sätt. Dvs skalet i första hand och installationer i andra hand.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.