Bra Daniel och Arnodt det är sånt jag vill se dvs på vilka grunder man säger sig räkna. Nu är inte just jag ett bra exempel för din inledande mening, är sällan jag har en stund över då jag inte exercerar en liten skattning av något som en ren avkoppling. Helt i efterföljd till en av mina lärare salig Hans-Uno Bengtsson för att inte nämna giganter som Fermi vilken ansåg att man inte var värd sitt salt om man inte kunde skatta inom en storleksordning rätt. Nu når jag inte ens ankel eller undersida fotsulan på dessa så ingen tror att jag förhäver mig fullständigt.
 
Innom en storleksordning är inget begrepp som funkar, eftersom storleksordning inte har en definierad bredd. Menar du kanske innom en tiopotens. Det är i så fall en tämligen bred definition. Är man inte innom +100% till -50% så är man knappastti rätt storleksordning. Men det beror ju lite på vad det ärman pratat om. I vissa fall räcker det bra att vara i innom rätt tiopotens. När det gäller energiförsörjning är det lite väl mycket fel för att man ska kunna hävda att uppskattningen är i rätt storleksordning.
 
Det är ett begrepp som funkar utmärkt i fall som detta, jag vill inte tjafsa med tex dig men att ständigt kryptiskt skriva räkna på det som du ger inget. Och nu har du ju gett ett exempel så man kan skatta var du ligger i resonemangen jag antar att du gjorde en avsiktligt grov ansats där.

Största problemen ligger inte fysikaliskt/tekniskt i dessa frågor det är en mycket mer grundläggande närmast filosofisk fråga där kanske många inte har ork och intresse att följa/diskutera. Men om du skriver vidare och lägger till räkna så följ gärna upp med ett exempel på vad du menar.

Är du tex bekant med begreppet emmergi? det är utmärkt att ha i bakhuvudet trots att det inte är mainstream. Vad ser du för användningsområden för all den överskottsenergi som redan finns i tex SE om man anlägger minsta ekonomi i ordets mer ursprungliga bemärkelse? Att till att börja med göra enkla termodynamiskt grundade skattningar där exergi är till hjälp är inte heller fel. Men en majoritet av de som diskuterar tar inte till sig det även om många är bekanta med det typ "tenta av och glöm" genom den nutida "överutbildningen" utan verkligt intresse.

Jag skulle egentligen inte skriva i tråden då den av flera skäl är för mig mindre intressant dels att det blir någon form av ställningskrig kring frågan förnybara källor dels att Tesla kan ge allergi sett till realistiska långsiktiga lösningar med ett uns filantropi i botten. Men jag läser gärna vad ni drar fram.
 
Nej jag är inte bekant med emmergi. Tyvärr får jag ingen träff på Google heller.
 
Det är inga konstigheter påminner om en bättre LCA eller integral av EROEI. Livets nödtorft vid skattningar av det här slaget dock känsliga för ansatta initiala villkor, faktorer. Och framför allt inget för icke nördar, alltså inget för BH.

Skriv nu vidare med mer jordnära grejer kring detta jag gav nog ett dumt spår där igår. Satt ute fint i kvällningen med en GT, lätt att tankarna flyter iväg lite då. :)
 
Vad kostar asfalts-shingle-tak kontra våra vanliga takpannor då?
 
Det är bra med räkneexempel men som någon i en annan tråd skrev, vad är avkastningen på en 200 000 sek parkeringsplats för bilar utanför huset. Där finns ingen direktavkastningen på en parkeringsplats kanske en lite värdeökning.

Så, om alla som bygger parkeringsplats gör något enkelt och istället ser vilket fint kassaflöde en investering i solceller kan ge kommer vi att se en lite men dock förbättring av svensk energikonsumtion.

Inte kontroversiellt men utvecklande och förbättrande
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
C chevan skrev:
Så, om alla som bygger parkeringsplats gör något enkelt och istället ser vilket fint kassaflöde en investering i solceller kan ge kommer vi att se en lite men dock förbättring av svensk energikonsumtion.
Det blir inte bättre för att alla investerar i intermittent elkraft.

Vi kommer dock få se mycket högre priser på elnätskostnaden i framtiden.
Nätet måste ju klara av all kraft som plötsligt kommer in på nätet.
https://www.nyteknik.se/energi/har-ar-priset-for-100-procent-fornybar-el-6879456
 
Om taktegel: Det som de kallar "Toscana" är inte munk- ocn nunne-tegel som är den förhärskande modellen på äldre hus i Italien och södra Frankrikte, den visade modellen är en variant av enkupigt tegel, en form av vingtegel. Skräp att de har så dålig reda på europeisk byggnadskultur. Munk- och nunne.-tegelmodellen användes redan i antiken.

Formen hos traditionellt tegel från Toscana mm lämpar sig knappast att kombinera med solceller.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Det blir inte bättre för att alla investerar i intermittent elkraft.

Vi kommer dock få se mycket högre priser på elnätskostnaden i framtiden.
Nätet måste ju klara av all kraft som plötsligt kommer in på nätet.
[länk]
Jo men det är trots allt bättre för miljön och poängen är att vi kanske skall fundera lite på hur vi tänkte, vi betalar gladeligen 200 k för en ny parkering men vi vill ha avkastning på energibesparingar ... kanske är dax att göra ett ”omtänk”
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Aldrig slagit dig att parkering är ett krav för att få bygglov?
 
Borde finnas motsvarande krav med solceller nu när de har blivit så billiga!!! Är ju till och med folk som lägger paneler på sina Norrtak idag med helt ok resultat :)
 
  • Gilla
chevan
  • Laddar…
C chevan skrev:
Jo men det är trots allt bättre för miljön och poängen är att vi kanske skall fundera lite på hur vi tänkte, vi betalar gladeligen 200 k för en ny parkering men vi vill ha avkastning på energibesparingar ... kanske är dax att göra ett ”omtänk”
Vi har redan överskott av Co2 neutral elproduktion i sverige.
Hur kan utbyggnad av solceller bli bättre för klimatet?
Att bygga solceller släpper ut massor med koldioxid ..

Se live CO2 utsläpp
https://www.electricitymap.org/?page=map&solar=false&remote=true&wind=false
 
Redigerat:
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.