Jag håller på och renoverar min källare. På golvet har jag lagt isolering, armering och slang samt gjutit ovanpå. Väggarna har jag satt platon för luftspalt. Byggt regelverk och isolerat. Nu håller jag på och sätter spånplattor på detta. Jag har haft för avsikt att klä spånplattorna med gips. MEN, min svärfar som jobbat som byggare har ifrågasatt mitt förfarande och hävdar å det bestämdaste att det räcker med spånplattor. Jag vill gärna ha gips ytterst, men har ingen bra anledning för detta.

Kan någon hjälpa mig att motivera varför jag ska sätta gips på väggarna utöver de spånplattorna jag sätter?

Tacksam för alla synpunkter och support!
 
Totte C skrev:
Jag vill gärna ha gips ytterst, men har ingen bra anledning för detta.
Kom igen Totte, någon anledning har du väl. :)
 
Vad ska du ha för ytskikt när du är klar? Tapeter, färg, puts, ingenting?

Har inte svärfar reagerat på att du isolerar på insidan? Det brukar man försöka undvika.
 
  • Gilla
Hundt
  • Laddar…
Vi tänkte ha tapet. Eller måla.... eller.... :)

Isoleringen har JAG själv bestämt, ;) .... Barnen ska kunna leka utan att frysa i källaren och med platon på insidan bildas tillräcklig luftspalt samt fuktisolering. Borde väl fungera? :D

 
Risken är ju att varm luft kondenserar på insidan av platonmattan.... Fast det beror ju helt på hur mycket isolering man har osv.

Vill du ha öppet för alla alternativa ytskikt så är det såklart gips som ska upp. Måla på spån blir väl inget vidare.
 
Ja, det finns en risk för det men jag hoppas att det fungerar bra och att det luftas ordentligt runt omkring.

Jag kommer köra gips ytterst...

Tack för ideerna!

/Tommy C
 
Milkshaken
Totte: Jag rev ut innerväggarna som var klädda med platon, träreglar isolering och gips, just för att risken för fukt är överhängande.
Fukten får fäste i allt organiskt material såsom trä, spån och pappen på gips.
Vad jag gjorde var att putsa med gipsbruk på insidan skura så det blev ett fint levande mönster och sen ska jag isolera grunden utifrån istället, den delen som sticker över mark ska jag isolera med speciella isolerplattor (Kommer dock inte ihåg namnet) så det blir varmt så småningom.
jag tycker mao att du redan har byggt bort dej en del.... men därom tvistas det fortfarande i alla led.
 
Milkshaken skrev:
Totte: Jag rev ut innerväggarna som var klädda med platon, träreglar isolering och gips, just för att risken för fukt är överhängande.
Fukten får fäste i allt organiskt material såsom trä, spån och pappen på gips.
Jag har samma uppfattning om källare som du ;). Det behövs inte mycket för att fukten hittar det organiska och det börjar mögla i någon hörna längst golvlisten. Sandwich-konstruktioner brukar klara sej rätt länge innan man upptäcker att något är fel .... oftast är det besiktningsmanen som gräver upp detta vid husförsäljningen ;).
Så länge jag får bestämma så förblir mina källarväggar kalkputsade -snyggt, riskfritt och inte alls kalt om rummet är uppvärmt :).
gaia
 
Milkshaken skrev:
T men därom tvistas det fortfarande i alla led.
Egentligen är det väl inget snack om att isolering på insidan av källarväggen anses vara en riskkonstruktion. Platonmattan gör i detta avseende varken till eller från - den hindrar källarväggen från att bli blöt av inneluften men räddar inte säkert organiskt material på insidan.
 
Hittade detta på isola´s hemsida, nått att tänka på kanske?

Platon Multi
Om man bara vill göra i ordning ett rum i taget och inte har alltför stora fuktproblem, då är fuktskydd på insidan en rationell och bra lösning. Platon Multi har skarvflikar som gör att monteringen blir enkel och tät. Typgodkänt både som enskild produkt och som komplett system.

www.isola.se
 
gaia skrev:
Jag har samma uppfattning om källare som du ;). Det behövs inte mycket för att fukten hittar det organiska och det börjar mögla i någon hörna längst golvlisten. Sandwich-konstruktioner brukar klara sej rätt länge innan man upptäcker att något är fel .... oftast är det besiktningsmanen som gräver upp detta vid husförsäljningen ;).
Så länge jag får bestämma så förblir mina källarväggar kalkputsade -snyggt, riskfritt och inte alls kalt om rummet är uppvärmt :).
gaia

håller med om detta också då jag just rivit ur min isolerade källare!
 
Lånar tråden

Jag håller på med källaren just nu och överväger att isolera med cellplast på den del av väggen som är ovan markytan. Under har jag Pordrän som isolering på utsidan.

Vad tycker ni?
 
Milkshaken
Ja vigert kan vara nåt med cellplast, men vad ska du sätta utanför. ska du putsa om grunden eller ?
 
Wigert skrev:
Lånar tråden

Jag håller på med källaren just nu och överväger att isolera med cellplast på den del av väggen som är ovan markytan. Under har jag Pordrän som isolering på utsidan.

Vad tycker ni?
Jag var lite otydlig. Jag avser isolera källarens insida ovan marknivå med cellplast. Väggarna blir reglade med plåtregel och gips.
 
Det Totte har gjort kan mycket väl fungera trots att det inte är gjort som det bör göras. Mitt hus är byggt 1925 och för några år sedan avlägsnade jag ett spånplattegolv som legat där i 25-30 år. Det enda som var fuktskadat på det golvet var reglarna som låg direkt mot betonggolvet och inte ens de var i särskilt dåligt skick. Spånplattorna var helt omärkta av fuktskador.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.