Brunn med bilat hål nära rörskarv, omgivet av betong och granitmakadam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golv öppnat med synlig gammal brunnskonstruktion, verktyg och makadam nära röret under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrum under renovering med uppbilad golvbrunn, verktyg och rördelar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med uppbilat golv och synlig brunnsanslutning, omgiven av verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
håller på bila upp brunnen för att ersätta med en ny plastbrunn. Jag verkar ha de omtalade äggskalsrören i plast.
Livrädd man har sönder rören mer och det är riktigt svårt att bila då de blandat i granitmakadam i lagret närmast röret.
Hur gör man bäst här? Ser ut som brunnes rör pressats på anslutningen (där jag bilat ett hål) sedan är det en rörskarv. Där borde väl vara enklast att sticka in en anslutande rör innuti befintlig och kanske limma eller sätta nån packning, gängtejp eller liknande. Tror det blir rätt svårt att frilägga röret helt så man kan ha en anslutning utanpå befintligt och det borde ju även vara sämre ur läckagehänseende.
 
Är det en lägenhet så slut att bila !!!
Under gjutjärnsbrunnen är det bar 2-3 cm betong så du trillar ner i grannens badrum, det är tusentals som redan gjort detta misstag.

Istället väljer man en ny placering på den nya brunnen. Ofta byter man till duschhörna och då är gamla placeringen brunnen fel ändå

Gammal gjutjärnsbrunn med tunn betong runtom, risk för genombrott, vid renovering rekommenderas ny placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nyligen gjuten betongyta i ett hörn med en jämnare och en mätpinne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ursäkta den dåliga videokvalitén
 
Redigerat:
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Nej det är ett hus på bygga hus såklart :-D ingen lägenhet.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vad är det för rör ??
Har du golvvärme i badrummet ?
 
Det är en spillvattenbrunn med sköra gamla 70tals plaströr "äggskal".
"Rören" tror jag du menar är armeringsjärn jag precis kommit fram till.
Kan man kapa det järnet närmast brunnen? ?
Det håller fast brunnen neråt, i spänn. Man måste bila bort väldigt mycke mer annars om man skall dra brinnen under. Har sett det ofta sitter ett järn sådär...
Kan slltid svetsa ihop det sen...
 
  • Gammal spillvattenbrunn med skadat 70-tals plastavrinning och exponerat armeringsjärn i betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Uppbruten golvplatta med synligt plaströr i betong och verktyg, fråga om hur man tar bort plaströret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trasigt plaströr i betong med fråga om hur man tar bort det från skarven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kunde inte hålla mig med kapen så nu e brunnen väck!
Hur fasen får man ur plaströret ur skarven där?
Är det limmat?
 
B Bockstensmannen skrev:
"Rören" tror jag du menar är armeringsjärn jag precis kommit fram till.
Rören i bakgrunden på en av bilderna kan betyda att det finns ingjuten golvvärme. Eller är det fördelning av vart och kallt vatten.

Det som ligger närmast brunnen och syns är armeringsjärn kan kapas.
Är det platta på mark eller krypgrund under?

För tips kolla denna länk.
https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-gammal-gjutjaernsbrunn-i-kaellaren.248571/page-2
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
På andra våningen... rören är gamla matningen till vatten som man förr drog i golvet. Så det skall väck...
Jäkla plaströr.. sitter nu endast 5cm samt biten som går in omlott. Går inte stt dra väck. Kanske lirka med en skrivmejsel eller möjl kapa upp den del som går in i röret så spänningen släpper...
 
Rörtång vid användning på trasigt vattenrör i betonggolv med kablar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blev lite förbannad och tog fram rörtången :D
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Mätning av brunnsdjup med tumstock vid avloppsrenovering, verktyg och uppbruten golvplatta syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsbrunn med rör som sticker upp ur betonggolv under renovering, omgiven av grus och gammalt kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gjuter man när brunnen är så långt ner? Ca 5-6cm under golvytan. Man vill ju inte fylla brunnen med betong :D
Sätter man höjdringar först sedan gjuta?
 
Fulkemisten
Som sagt är den ena lösningen är en förhöjningsring. Den andra är att höja brunnen. Två motställda 15-graders rörböjar borde få upp brunnen ungefär så mycket. De flesta brunnar levereras med ett plastlock som skall sitta kvar under gjutning för att inte fylla brunnen med betong, man kan täcka med plastfilm också.
 
  • Gilla
Bockstensmannen och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Undvik förhöjningsring om så är möjligt!

Använd börjar som sätts i varandra så du får upp höjden lagom. Men två 15º blir för klent. Kör på 45º böjar som du snedställer "lagom". (y)

Och på din brunn satt den en krympmuff som man värmer fast.

Plaströr med en krympmuff och förhöjningsring för avloppsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Nu sitter den där i våg och allt iallafall. Hittade en förhöjningsring som var 3,7 cm. Tror det blir bra med fallet om jag bilar lite mer runt kring där sedan och flytspacklar sen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.