Hejsan

Vi behöver renovera vårt 4.5m2 badrum men vill egentligen lägga pengarna på sommarstugan så vi söker tips på sätt att hålla ned kostnaden utan att tumma för mycket på kvalitet. Var finns de största (och enklaste) besparingarna att göra? När vi ändå renoverar så tänkte vi lägga golvvärme och antagligen välja helkaklat.

Spånar lite:

1. Beställa material från utland? Tips?
2. Köpa inredning på lågpriskedjor typ Bauhaus? Fult och dyrt i längden eller smart?
3. Göra rivarbetet själv?
4. Vilka moment kan en normalhändig person göra själv genom att läsa på nätet? Har ju renoverat resterande del av huset men har ingen erfarenhet av våtrum ännu.
5. Ta in offerter från "mindre" firmor?
6. Välja kakel och klinkers till lågpris? (Var hittas det mest prisvärda?) Skiljer kvaliteten nämnvärt eller mest estetiken?
7. Köpa på sig material på reor under året innan man väl drar igång?
8. Köpa allt material själv istället för att låta hantverkaren köpa? (eller blir det tvärtom dyrare?)

Så kom igen och ge oss tips på hur vi kan hålla ned kostnaden! ;):p
 
Saker du kan göra för att spara pengar.

1 riv och forsla bort allt själv.
2 lägg våtrumsmatta
3 gipsa väggarna själv.
4 köp billigare inredning men snåla inte på blandare
5 kör delad entreprenad.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Låt bli att flytta plats för toa, tvättställ, dusch så slipper du kanske dra nya rör.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Utöver det som redan nämnts
Utanpåliggande rör
Vanlig wc stol
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Det kanske inte är ett alternativ men de stora pengarna sparar man om man väljer plastmatta istf klinker.
 
  • Gilla
LinusK och 2 till
  • Laddar…
Tackar för alla bra tips i tråden. Ska dela entreprenaden och göra det själv som inte är alltför svårt. Tätskikt, el, kakelsättning, och golvvärme får väl lejas bort. Skall verkligen söka efter hantverkare som ger rimliga offerter.

Måste jag byta golvbrunn? Tror att badrummet är original från 60-talet.
Hur mycket bör jag riva bort? Bör jag regla om allt eller bara riva kaklet?
Tak kan jag göra helt själv va? För där är väl inget speciellt tätskikt?
 
Alla brunnar innan -91 måste bytas vid badrumarenovering.

Om det är från 60talet så har du med all säkerhet gjutjärnsrör, hade bytt hela/delar av stammen när du ändå är igång.

Ska du ha kakel/klinker så rekommenderar jag dig att söka på säkert våtrum.

Taket behöver inget tätskikt såvida det inte är snedtak i en sådan höjd/placering att det blir utsatt för vattenbesprutning.

Nu vet jag inte vad du har för budget men en polare har gjort ungefär de du tänkt göra själv och leher bort resten. Tror det skulle kosta 100k utan kakel/klinker och möbler.
 
Redigerat:
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Alla brunnar innan -91 måste bytas vid badrumarenovering.

Om det är från 60talet så har du med all säkerhet gjutjärnsrör, hade bytt hela/delar av stammen när du ändå är igång.

Ska du ha kakel/klinker så rekommenderar jag dig att söka på säkert våtrum.

Taket behöver inget tätskikt såvida det inte är snedtak i en sådan höjd/placering att det blir utsatt för vattenbesprutning.

Nu vet jag inte vad du har för budget men en polare har gjort ungefär de du tänkt göra själv och leher bort resten. Tror det skulle kosta 100k utan kakel/klinker och möbler.
Tackar för infon. Dum fråga med - vad inkluderar då "stammen"? Jag vill ju inte bryta upp hela kåken med resterande rum. Räcker det att bila bort själva brunnen eller vad är kutym? Vilken hantverkare gör detta? Eller gör man det själv?
 
Stammen avser hela avloppet. Nu visste jag inte om du hade platta eller bjälklag därav det uttalandet.

Det går absolut att byta bara brunnen. Men med tanke på åldern på avloppet så hade jag nog bytt ut det som är i badrummet iallafall, dvs bila upp och byta. Så slipper man bry sig om det under badrummets livslängd.

Men ni har inte övervägt våtrumsmatta? Det hade nog minskat kostnaden för badrummet med xxxxx kronor. Dels får man tätskikt/ytskikt i samma men ofta så behöver man inte golvvärme då mattan i sig inte blir lika kall. Det går dessutom snabbare att lägga och det enda du mer eller mindre behövt i hantverkarväg hade varit elektriker, någon som flytspacklat golvet samt en mattläggare.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.