Det där ser ju hemskt ut. Jag tycker smygarna ska vara i princip i linje med väggen. Sen kan fönsterbrädan gärna sticka ut lite
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Y
Är den nedre limmad eller spikad?
Ifall spikad så ökar risken för fuktskador från blomkrukor.
Och i nuvarande form blir det svårare att byta brädan utan ta bort dom på sidorna också.
Fast och andra sidan så minskar nuvarande installation risken för att vatten rinner ner på sidorna.

Jag gillar smal ram, fast sticker den inte ut lite väl mycket ifrån vägg? Fast ni kanske ska ha ett till lager gips på väggarna? Mitt utstick är 3-4mm.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det där ser ju hemskt ut. Jag tycker smygarna ska vara i princip i linje med väggen. Sen kan fönsterbrädan gärna sticka ut lite
Håller helt med. Vi har diskuterat dessa smygar långe och väl. Egentligen ville vi inte att det skulle sticka ut något alls. Men det skulle blir dyrt då alla smygar skulle sågas till och sen spacklas och målas över. Så vi gick med på att ha smygar ändå. Men inte trodde jag att det skulle se ut så här.
 
Y Yrrol skrev:
Är den nedre limmad eller spikad?
Ifall spikad så ökar risken för fuktskador från blomkrukor.
Och i nuvarande form blir det svårare att byta brädan utan ta bort dom på sidorna också.
Fast och andra sidan så minskar nuvarande installation risken för att vatten rinner ner på sidorna.

Jag gillar smal ram, fast sticker den inte ut lite väl mycket ifrån vägg? Fast ni kanske ska ha ett till lager gips på väggarna? Mitt utstick är 3-4mm.
Allt ska vara limmat av vad jag vet. Ja de sticker ut en hel del. Smygarna kom färdiga i någon form av standard så det är ju helt beroende på hur djupt fönstrena sitter. Att såga till dem var en extrakostnad vi inte tog.
 
Då hade jag sågat dom jämt med väggen och lagt på ett foder
 
Klä in med gips och lägg valfri bänk. Marginellt mer jobb, men så mycket snyggare.
 
  • En välmonterad träbänkskiva vid ett fönster med utsikt mot en trädgård, färdig för gipsinramning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Personligen lägger jag en bred fönsterbräda som fodren (det som ligger runt fönstret mot väggen) kan vila mot, så här:

[bild]
OT:
Oh SHIT va snyggt...!! Den bilden spar jag som inspiration (y)
Vad använder du för lister på sidorna, vanlig allmoge?
 
ricebridge ricebridge skrev:
OT:
Oh SHIT va snyggt...!! Den bilden spar jag som inspiration (y)
Vad använder du för lister på sidorna, vanlig allmoge?
Tack, ja, jag har för mig att det är en variant av allmoge, lite bredare och tjockare, hyvlar oftast själv profillisterna.

Närbild av en vitmålad profillist bredvid ett tapetserat väggområde med ett dekorativt mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skickar en närbild på foder.

Ledsen ts för trådkapningen!

Mvh P-A
 
  • Gilla
nieandersson och 1 till
  • Laddar…
N nieandersson skrev:
Hej alla!
Ursäktar mig redan nu om detta inlägg hamnar i fel kategori och hoppas någon kan skjuta det i rätt riktning om så är fallet.

Jag och min familj är mitt i ett husbygge och det har uppstått lite meningsskiljaktigheter kring hur fönstersmygarna ska se ut och sitta.

Vår byggare har redan satt klart smygarna och det ser nu ut enligt följande bild:
[bild]

Vi känner oss ju såklart inte speciellt nöjda med den lösningen utan hade hellre sett det gjort på annat vis som inte lämnar synliga skarvar på det viset.

Vår byggare menar dock på att man alltid gör så.

Min fråga som jag söker svar på är då, gör man verkligen alltid så här. Eller finns det andra mer rimliga sätt att sätta smygarna på för att slippa synliga fula skarvar?

Tacksam för er input!
Tittade på ditt foto igen. Blir inte riktigt klok på hur det är tänkt. Är väggen verkligen färdig eller ska det på ytterligare ett lager gips.
Det som syns verkar otroligt glest skruvat. Anser byggaren att gipsen är klar har du nog större bekymmer än smyglister. Är gipsen så dåligt skruvad som det verkar skulle jag fundera över hur det som inte är synligt är utfört och inte släppa honom över tröskeln igen. Yttersta lagret gips ska sättas med skruvavstånd max 200 mm längs alla kanter och skruvavstånd max 300 mm i övriga reglar under skivan. Skruven får inte dras för djupt, om så ändå råkar ske ska ny skruv dras bredvid eftersom skruven förlorar sin funktion om den dras genom yttre kartonglagret (verkar som någon/några är för mycket dragna).
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
V
hscn hscn skrev:
Din slutsats stämmer bra om man anlitar okvalificerad arbetskraft eller "händige herrn". Att du nöjer dig med sekunda utförande av professionell arbetskraft kan knappast vara ett rättesnöre för andra.
Hade det vart självklart så skulle man knappast diskutera det utan åtgärda det direkt.

Återigen, vill man ha perfekt resultat så får man snällt vara på plats och övervaka vad och hur det görs.
 
V VillaAnna skrev:
Hade det vart självklart så skulle man knappast diskutera det utan åtgärda det direkt.

Återigen, vill man ha perfekt resultat så får man snällt vara på plats och övervaka vad och hur det görs.
Är det en närstående som bygger?
 
hscn hscn skrev:
Tittade på ditt foto igen. Blir inte riktigt klok på hur det är tänkt. Är väggen verkligen färdig eller ska det på ytterligare ett lager gips.
Det som syns verkar otroligt glest skruvat. Anser byggaren att gipsen är klar har du nog större bekymmer än smyglister. Är gipsen så dåligt skruvad som det verkar skulle jag fundera över hur det som inte är synligt är utfört och inte släppa honom över tröskeln igen. Yttersta lagret gips ska sättas med skruvavstånd max 200 mm längs alla kanter och skruvavstånd max 300 mm i övriga reglar under skivan. Skruven får inte dras för djupt, om så ändå råkar ske ska ny skruv dras bredvid eftersom skruven förlorar sin funktion om den dras genom yttre kartonglagret (verkar som någon/några är för mycket dragna).
Väggarna som sådant är klara, det är bara spackling och färg/tapet kvar. Men jag får dubbelkolla avstånd och djup imorgon. Må hända lägger jag upp nya bilder, jag tror vinkeln kan förvirra på den bild som är.
 
hscn hscn skrev:
Är det en närstående som bygger?
Nej det är lokal hustillverkare med väldigt många hus i närområdet på meritlistan. Vi har dock märkt att vi ställer mer utmanande frågor och har generellt högre krav än den vanlige kunden. Vi tänker ta upp smygarna imorgon och kräva att de görs om. Förhoppningsvis löses det på god fot.
 
  • Gilla
VillaAnna
  • Laddar…
N nieandersson skrev:
Nej det är lokal hustillverkare med väldigt många hus i närområdet på meritlistan. Vi har dock märkt att vi ställer mer utmanande frågor och har generellt högre krav än den vanlige kunden. Vi tänker ta upp smygarna imorgon och kräva att de görs om. Förhoppningsvis löses det på god fot.
Jag undrade snarare om byggaren är närstående till medlemmen jag citerade i inlägget:)
 
hscn hscn skrev:
Jag undrade snarare om byggaren är närstående till medlemmen jag citerade i inlägget:)
Jag funderade faktiskt lite på vem frågan var ställd till. Men nu förstår jag
 
Redigerat:
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.