Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Kommunen har ofta avtal med labb så ni kan få analys till bra pris.
Halten av radon beror mycket på VAR lättbetongen tillverkats. Inte bara NÄR

Aha, tack! Ringer kommun på måndag.
Oj ok. Hur ska man kunna veta var den tillverkats?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Här kostar det 895 kr. Mer än jag trodde faktiskt.
[länk]
Finns säkert billigare, kolla här: [länk]

Men om ni inte röker så tror jag inte att det borde finnas någon anledning till oro alls.
Var i landet håller ni till? Det är ju från berggrunden/rullstensåsarna radongasen kommer.
895:-....det var ju faktiskt bra pris, vi tänkte mer nåra tusen vi, sån koll har vi. Gött att nåt kan vara av normalpris iaf.
Tack, ska spana in!
Har rökning sån betydelse alltså. Tur vi inte röker. Värmland.
 
Mikael_L
Fotografen Fotografen skrev:
Det är väl ändå det faktiska resultatet av mätningen som är av betydelse, eller hur? 60 är ett lågt värde.
Blåbetong har använts sedan 30-talet och fram till ca 1980, så -76 eller -73 spelar ingen roll i det avseendet.
Jag har googlat runt lite och letat, och funnit uppgifter om att tillverkningen upphörde mellan 1975 och 1978.
Den absolut vanligaste uppgiften är att det upphörde just 1975, så det tror jag är det rätta årtalet.

Sen fanns det naturligtvis en hel del i lager på olika ställen, så det kan säkert finnas något enstaka hus i Sverige byggt så sent som typ 1980 med blåbetong.
Men 1976 torde dock vara det år som betydligt färre hus uppfördes med blåbetong som material.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har googlat runt lite och letat, och funnit uppgifter om att tillverkningen upphörde mellan 1975 och 1978.
Den absolut vanligaste uppgiften är att det upphörde just 1975, så det tror jag är det rätta årtalet.

Sen fanns det naturligtvis en hel del i lager på olika ställen, så det kan säkert finnas något enstaka hus i Sverige byggt så sent som typ 1980 med blåbetong.
Men 1976 torde dock vara det år som betydligt färre hus uppfördes med blåbetong som material.

Tack för info! Visst är det lite lustigt att säljaren ändå uppgav året efter det upphörde med blåbetong? 1 år hit å dit kan säkert bli fel...men precis på 3 år känns skumt. Iom allt annat som dykt upp här i kåken så känns säljaren som en människa som inget hjärta har, fullkomligt hjärtlös...att en ung familj med så små barn ska behöva ta skiten.
 
Ett skrivfel är närmast definitionsmässigt exakt. Rimligen hade du trott att konspirationen varit ännu värre om någon råkat skriva 1975, exakt!!! det år då blåbetongen eventuellt slutade tillverkas.

Sen vet jag inte vad ni har för andra problem, men ni har som vuxna, myndiga människor att ta ansvar för det ni köper. Inom fastighetsrätten kallas det undersökningsplikt, och den är mycket långtgående. Har det tillskapats problem för era barn genom affären är det alltså primärt ert fel och ansvar som föräldrar och köpare, inte säljarens.
 
Säljaren har ju gjort en mätning som tyder på fina värden. Misstror ni hur mätningen gjorts, gör en ny själva. Skulle den då visa på markant högre värden så får ni väl gräva vidare i vad huset är byggt av och om fd ägaren försökt mörka något. Men för stunden måste väl det vara en ickefråga?

Sen innan ni tolkar resultatet: det spelar roll när och hur man gör mätningen. Så bli inte förvånade om ert resultat avviker något från fd ägarens. Saker som spelar in är såklart val av rum, huruvida dörren brukar vara stängd där eller inte, om det är sommar eller vinter (mer öppna dörrar och fönster på sommaren för vädring). Allt som har med ventilation och val av plats att göra.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ett skrivfel är närmast definitionsmässigt exakt. Rimligen hade du trott att konspirationen varit ännu värre om någon råkat skriva 1975, exakt!!! det år då blåbetongen eventuellt slutade tillverkas.

Sen vet jag inte vad ni har för andra problem, men ni har som vuxna, myndiga människor att ta ansvar för det ni köper. Inom fastighetsrätten kallas det undersökningsplikt, och den är mycket långtgående. Har det tillskapats problem för era barn genom affären är det alltså primärt ert fel och ansvar som föräldrar och köpare, inte säljarens.
Tack för svar.

Dom som gjorde mätningen sa att säljaren skrivit det. Vi undrar bara varför just tre år, då det står att det upphörde tillverkningen. Kändes som han försökte dölja något därav min fråga här. Säljaren är enda ägaren av huset.
Javisst, det vet vi om. Vi som okunninga hade med oss rätt personer vid besiktningen.
Det är för mkt för att skriva om här.
 
Hej
895 låter oxå saftigt. Vi betalde 350:- för en långtidsmätning. Dvs 2 dosor i 3 månader. Sen kan det förstårs variera beroende hur stort hus man har. Vi har enplans 130kvm.
Vi använde en av samarbetspartnerna som Västerås kommun rekommenderade.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B Biff Tannen skrev:
Säljaren har ju gjort en mätning som tyder på fina värden. Misstror ni hur mätningen gjorts, gör en ny själva. Skulle den då visa på markant högre värden så får ni väl gräva vidare i vad huset är byggt av och om fd ägaren försökt mörka något. Men för stunden måste väl det vara en ickefråga?

Sen innan ni tolkar resultatet: det spelar roll när och hur man gör mätningen. Så bli inte förvånade om ert resultat avviker något från fd ägarens. Saker som spelar in är såklart val av rum, huruvida dörren brukar vara stängd där eller inte, om det är sommar eller vinter (mer öppna dörrar och fönster på sommaren för vädring). Allt som har med ventilation och val av plats att göra.

Ja, att få veta hur en sån mätning går till och att man kan fiffla med den kändes tråkigt.
Vi får göra en ny mätning helt enkelt.
På radonpappret står den som fråga, ”Blåbetong?” Svar: ”Nej”. Men vi ska ta reda på om det är blåbetong eller ej iaf.

Ok tack! Bra att veta.
 
H
Du prata på astma besvär.
Kan man inte få sådana symtom från kamin som du sa ni har om ni använder ved med vit mögel???
 
E
Har man ett mätprotokoll på 60 finns ju ingen anledning att ljuga.

Finns det fler likadana hus i närheten kan man kolla deras mätvärden hos kommunen också. Har de också låga värden skulle iaf. jag vara rätt lugn. Men även om de skulle ha högre värden betyder inte det att ert värde är fel.
 
Mikael_L
Ärligt talat blandas det ihop en massa saker här, känns det som.
Någon slags bred missnöjdhet med husköpet verkar delvis ligga i fatet.

Men objektivt om radonmätningen så är det nog bara att acceptera att det felaktigt angivna byggnadsårtalet inte spelar någon faktiskt roll. Men det spelar tydligen känslomässigt en roll, och kan ju även tas i intäkt för att något försöker döljas.
Men mätningen i sig görs inte på annorlunda beroende på husets byggår, eller om man befarar blåbetong eller inte.
Ni kommer inte vidare utan att ta reda på fakta.

Det finns en mätning med ett godkänt resultat. Då man vanligtvis mäter detta själv och skickar in dosorna för analys så finns det ingen annan möjlighet att kolla ev fusk än att göra en mätning själv.

En mätning kostar inga fantastiska pengar, här t.ex. för 500kr för två dosor
https://radon.email/butik/radonmaetningsdosor-60-dagar/?lang=sv

Kolla med kommunen, en del kommuner har bekostat mätningar eller ordnat till kraftigt rabatterat pris.

Är det bråttom, vill ni inte vänta en knappt år till, så ska ni beställa dosor omedelbart och sätta igång en mätning så snabbt som möjligt, snart är mätsäsongen över och ni får vänta till nästa vinter.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Skrev han för hand eller på dator? "3" och "6" sitter ju i rad på ett numeriskt tangentbord, kan ju ha varit ett enkelt skrivfel tänker jag. Sällar mig till övriga - själva mätningen utförs precis lika oavsett byggår. Men är ju väldigt bra att göra en egen långtidsmätning och jämföra med, är i sammanhanget ingen stor kostnad.
 
H Hallerudsbo skrev:
Du prata på astma besvär.
Kan man inte få sådana symtom från kamin som du sa ni har om ni använder ved med vit mögel???
Stämmer och allergi.
Inte en aning. Idag rivs parketten upp iaf och det ska bli intressant att se vad som finns där under då säljaren har bilat upp golvet med flera cm och betonggolvet är inte en slät platta som i källardelen utan det ser ut som berg, om du förstår hur jag menar. Vi kmr lägga klinker i hela nedervåningen, källardelen är färdig klinkrad iaf. Det tråkiga är att vi inte kunde lägga golvvärme då vi blev upplysta om att fukten dras till väggar då (då en betongplatta alltid är fuktig tydligen?). Kaminen vi har nere har insatt ventilationssystem med tre utblås som värmer upp huset riktigt bra.
 
E erimos skrev:
Har man ett mätprotokoll på 60 finns ju ingen anledning att ljuga.

Finns det fler likadana hus i närheten kan man kolla deras mätvärden hos kommunen också. Har de också låga värden skulle iaf. jag vara rätt lugn. Men även om de skulle ha högre värden betyder inte det att ert värde är fel.

Nej det är ju om han skulle ha fifflat med mätningen som gjorde att det hamna på ett så bra värde.

Tack för tips, ska se va grannarna kan ha för värden.

Luftfuktigheten visar på 34% där nere. Om det är bra lr dåligt vet vi heller inte ännu. Vissa påstår att det är torrluft. Men fukt finns där nere. Inget går ihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.