Hej.

Hur slätt kan man få skarvarna med ett tak av gipsskivor?
Är okunnig själv men hade förväntningar att det skulle bli slätare än vårat.
Vi hade tänkt belysa taket, men ser förtaskigt ut med belysning.
De flesta tycker det se ganska dåligt ut men kan vara så att det är inom branschens standard.

Svårt på bild men någon som kan råda om detta är normalt, samt något tips om det går att få det bättre?

Tack på förhand
 
  • Inomhusbild av ett tak med synliga skarvar och ojämn yta belyst av takspotlights, möbler syns delvis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gipstak med synliga skarvar och ojämnheter belyst av spotlights på en metallarmatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med synliga skarvar mellan gipsskivor och ojämnt spackelarbete belyst av taklampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Släpljus är bevisligen elakt men det där var ovanligt fult
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Inte okej, är det hantverkare?
Gå då tillbaka,och klaga.
Men förvänta dig inte att dom kan åtgärda det, om man lämnar det sådär i första fall.
 
Det ser ut som takgips utan försänkning längs kanterna där man har spacklat och satt en remsa och därför fått en utbuktning längs skarven.
Vad är det för skivor och hur såg det ut innan spacklingen?
 
useless useless skrev:
Det ser ut som takgips utan försänkning längs kanterna där man har spacklat och satt en remsa och därför fått en utbuktning längs skarven.
Vad är det för skivor och hur såg det ut innan spacklingen?
Spelar ingen roll, en riktig målare kan dölja skarvar utan försänkning även i starkt släpljus.
Gör vi dagligen, att få skivor med fasning på alla kanter är det sällan vi får. Dom är för dyra.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
R Ragganof skrev:
Inte okej, är det hantverkare?
Gå då tillbaka,och klaga.
Men förvänta dig inte att dom kan åtgärda det, om man lämnar det sådär i första fall.
Ja är hantverkare som gjort. Detta är resultatet efter tre försök. Enligt hantverkare så är detta fullt godkänt.
Väntar på svar från besiktningsman som tycker det var svårbedömt.
De hävdar att i och med att det är släpljus så är de ok. Min åsikt så är det randigt utan belysning, och katastrofalt fult med belysning.
 
useless useless skrev:
Det ser ut som takgips utan försänkning längs kanterna där man har spacklat och satt en remsa och därför fått en utbuktning längs skarven.
Vad är det för skivor och hur såg det ut innan spacklingen?
Såg ut som vanliga väggskivor. Med
useless useless skrev:
Det ser ut som takgips utan försänkning längs kanterna där man har spacklat och satt en remsa och därför fått en utbuktning längs skarven.
Vad är det för skivor och hur såg det ut innan spacklingen?
Är från ett nytt Vårgårdahus.
Var skivor med försänkning längs långsidorna.
Ska det vara skillnad på tak och vägg skivor? Tyckte de såg likadana ut.
 
Om man är nogrann och vill ha slätt i tak så tar man skivor med försänkt kant runt om, men man måste ju ändå kunna spackla som målare.
Det går ju spackla ut kortsidor utan försänkning men en bulle blir det ju, sen är målare olika bra på att dölja dom.
Jag satte skivor med försänkning runt om i hela undervåningen och har inte tillstymmelse till bulle i valfritt släpljus.
 
Usch det där var inte snyggt :(
 
Hej, Jag har också haft likadant problem. Finns det någon lösning? Vi har målat 2 grund redan och spacklat helt men det hjälper inte. Det syns ändå.
 
L Link1np4rk skrev:
Hej, Jag har också haft likadant problem. Finns det någon lösning? Vi har målat 2 grund redan och spacklat helt men det hjälper inte. Det syns ändå.
Brespackla taket är ju förvisso ett hästjobb men då blir det slätt.
 
Under process
Renoveringsprocess i rum, oslipat spacklat tak, stege vid fönster och radiator under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och efter

Renoveringsprocess i ett rum med nymålade väggar, eluttag på gips, stege och färgburkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut att vara en rejäl generalskarv för alla kortsidor. Man ska förskjuta kortskarvarna.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
L Link1np4rk skrev:
Under process
[bild]
Och efter

[bild]
Ser ju ut som skarvarna syns där efter målning.
 
  • Gilla
Link1np4rk
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Ser ju ut som skarvarna syns där efter målning.

Jag är inte i lägenheten just nu och hade inte tagit ordentligt bild.

Det syns tydlig i nu läge men jag har inte tagit kort på det. så jag försöker hitta en lösning..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.