Y
Att ett helt 80cm skåp bara kan förvara några manualer längst nere i ett hörn är ju dumt.

Hur hade ni snickarkunniga gjort för få ut mesta av detta skåp och samtidigt dölja fläkten?


Ett tomt 80cm köksskåp med en fläktkanal i mitten, fläkten dold nederst och några kablar på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61
Kökskåp fyllt med sortiment av kryddburkar ovanför en kaklad bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Byggt en trumma runt skiten och satt hyllor, som på ovanstående bild. Tänk på att det finns brandskyddskrav gällande köksfläktar.
Som elkunnig hade jag börjat med att fixa till elkopplingen.:geek:
 
Tomture61
Brandskyddskrav ?
Tyckte inte min besiktningsman från sotningsväsendet , ang stenullsmattan , han tyckte den var till för att förhindra kondens !
 
Inget brinnande intresse för regelverk där inte...:cool:
 
Jag hade ställt en skiva till vänster om fläkten och därefter satt ett par hyllplan. Framför fläkten/röret hade jag skruvat dit en täckskiva för att dölja den.
 
Har tyvärr ingen bild, men i ett tidagre kök så byggde vi en "lös hylla" som var lätt att ta ut när man skulle rengöra el hade besiktning osv. Man kunde ha kryddpåsar/kryddburkar därinne.. vi hade en platt del som täckte för de delar som inte täcktes av hyllplanen (mest estetiskt).

Men hela insatsen var väldigt lätt att ta ut (y)
 
Kryddhyllan är det sämsta stället i köket att förvara kryddor på. De bör förvaras mörkt, torrt och svalt, inte varmt och fuktigt.
 
D Deathtrip2000 skrev:
De bör förvaras mörkt, torrt och svalt.
Det finns inte i ett nutida hem.
Torrt = någorlunda varmt.
Svalt = fuktigt.
Och nutida kryddförpackningar, med sina mörktonade glas, klarar sig säkert utmärkt på "fläkthyllan".
 
En skåplucka framför hyllan ger väl tillräckligt mörker …
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Tomture61
Jag satt en hylla ungefär mitt på , sågade ut för slangen .
Snickra ihop en hylla framför fläkthuset i nederdelen .
Mitt fläkthus är lika bred som skåpet + att slangen är mitt i skåpet.
 
Tomture61
D Deathtrip2000 skrev:
Kryddhyllan är det sämsta stället i köket att förvara kryddor på. De bör förvaras mörkt, torrt och svalt, inte varmt och fuktigt.
Kryddor man köper på affären brukar vara i en glasburk med plastlock och som nämndes tidigare , bakom skåpluckorna är det mörkt .
Svalt , mja , nää . Vet inte vart det är svalt i mitt kök , med golvvärme :thinking:
 
Korta ner anslutningsslangen till fläkten, den bör vara så rak som möjligt, mjuka böjar, så slät som möjligt.

En imkanal behöver inte vara brandskyddsisolerad i det rum där den börjar, under förutsättning att den bara detjänar en brandcell (en lägenhet).
Däremot så bör/ska det vara en luftspalt på 5cm (om jag mins rätt) till brännbart material.
 
Y
Hur hade ni löst upptill där isoleringen sticker ut in i överskåpet?

Det är kanske 10 cm mellan överskåpet och taket så teoretiskt sett borde jag kunna riva loss isoleringen inuti skåpet, fast är nyfiken på hur man snyggar till onödigt stora utsågningar i skåpet.
Och ifall man kanske packar in isolerade luftrör med någon plast eller så?

---
Lutar att jag kortar flexröret, fort bort överflöd isolering, elfirma rätta elen, lägger en bättre sågad hyllskiva i botten för täcka onödigt stora hålet vid fläktmotorn, och bara sågar ut hyllor och låter maskineriet vara synligt. Eventuell klär fläktdelarna med vitt tyg men då höjer man brandrisken antar jag.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag satte ett lägre fläktskåp och byggde kryddhylla framför motorn. Såga ur hyllplan för flexröret.
Kryddhylla framför fläktskåpsmotor, urtag för flexrör, kryddburkar och köksartiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.