Jag tycker att det är bra att din elektriker rekommenderar att du förbereder med D3 gänga till din fastighet. Det är inte alls orimligt att du kan komma att behöva gå upp till 35A säkring för en mindre hästgård. Men beslutet hur framtidssäker du vill vara hänger förstås på dig. Det beror ju lite på hur du ser på framtiden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Okej, så du har 20A idag men nu plötsligt behöver du 63A? Verkar kosta 4000 :- mer per år enligt denna lista: [länk] lite häftigt kanske för att unna sin elektriker en god förtjänst.
Antar det är stora tomter och långa ledningar som gäller hos dig, bra du fått kontakt med någon till slut.
GK100 GK100 skrev:
Du kanske kan ta någon bild på delarna som diskuteras så blir det lättare att få en uppfattning om hur det ligger till. Men just de 63 A verkar vara galet och om man inte ser upp början på något som kan gå i diket. Samma med de underliga påståendena från elektriker kring vad som måste göras och av vem osv.
Nu har Telge Nät varit här, och jag har fått en del besked. De som var här kunde nog inte så mycket de heller, för en del var rätt svävande. I alla fall fick jag veta att deras folk informerat att markkabeln på 95 kvm är mycket lång, och att det finns en del fastigheter innan den kommit till mitt skåp, så har det fallerat så mycket så jag kan (nog) bara ha 25A... uppskattningsvis.

Om jag behöver mer än 25A så måste de lägga ner en ny kabel, sa de. Och om jag vill ha en ny kabel ska jag också hålla med grävning, samt betala allt från tomtgräns. Oklart om det innebar all grävning, eller från tomgränsen. Dessutom kostar mellanskillnaden från de 25A till det jag ska uppgradera med - om jag förstod rätt så rör just den delen sig om ca 20.000-30.000 tusen kr för 35A. Det kommer att bli enormt dyrt. Grävningskostnader, sedan alla kostnader från tomtgräns, samt uppgradering, förutom den måntaliga kostnaden på fakturan. Inte kul.
Och angående skåpet på väggen hade de inget att säga annat än att det inte är deras, men att det är synd att det sitter där. De konstaterade att grannens villa drar mer el än min jordbruksfastighet iaf. Tror de värmer med enbart el i ett tvåvåningshus från 1900 talets början.
Nu har jag kommit fram till att jag måste få det att fungera på max 25A, och har idag 20A, men skulle i dagsläget klarat mig på 16A, tror de. Gäller bara att hitta en elektriker som accepterar det jobbet mao. Måste få tag i Telge Energi ang mätarskåpet på väggen.
 
Pen Pen skrev:
Jag tycker att det är bra att din elektriker rekommenderar att du förbereder med D3 gänga till din fastighet. Det är inte alls orimligt att du kan komma att behöva gå upp till 35A säkring för en mindre hästgård. Men beslutet hur framtidssäker du vill vara hänger förstås på dig. Det beror ju lite på hur du ser på framtiden.
Så är det nog, men om du läser mitt svar till Slugge och GK100 här ovan, så blir det VÄLDIGT dyrt, om jag inte behöver 35A. Men om jag i framtiden skulle behöva det så kanske jag får lägga ut det då. Har du tips på hur jag kan göra med modernare utrustning men stanna på 25A?
 
Nu vet jag ju inte exakt hur din gård ser ut. I sämsta fallet är det något vildvuxet som utökats i många steg med små byggnader eller utrymmen av olika slag och med enbart elvärme som uppvärmning (även om huvudbyggnaden kanske har värmepump). Kanske har rent av hundarna en eluppvärmd koja? Multipla varmvattenberedare var och en med sina förluster. Ytliga vattenledningar till uthus/hagar som värms med värmekablar eller vattenledningar i kalla stall med dålig eller ingen isolering och dito uppvärmning. Kort sagt, tänk på allt som kräver värme och var kreativ med alternativ till att bara pumpa på med en massa el. Det är säkert den billigaste lösningen när man gör investeringen men straffar sig i effektbehov. Om du har effektvakt, se till att den sitter på inkommande kabel och inte på huvudbyggnaden (om det inte sammanfaller). Belysningen till en lite större ridbana (fortfarande på mindre gård) kan mycket väl dra 3*7A (men där är du ju inte än vad jag förstår). Försök också att se till att din elektriker försöker balansera över faserna vid varje kommande utbyggnad. Det är inte helt trivialt om det är vildvuxet med en handfull centraler utan inbördes ordning mellan faserna. Be honom mäta!

Nu har jag tänkt mig att det är lite mer än en gård med bara en eller två egna hästar. Kanske ett dussin inackorderingar eller så.
 
Redigerat:
W Weian skrev:
Nu har Telge Nät varit här, och jag har fått en del besked. De som var här kunde nog inte så mycket de heller, för en del var rätt svävande. I alla fall fick jag veta att deras folk informerat att markkabeln på 95 kvm är mycket lång, och att det finns en del fastigheter innan den kommit till mitt skåp, så har det fallerat så mycket så jag kan (nog) bara ha 25A... uppskattningsvis.

Om jag behöver mer än 25A så måste de lägga ner en ny kabel, sa de. Och om jag vill ha en ny kabel ska jag också hålla med grävning, samt betala allt från tomtgräns. Oklart om det innebar all grävning, eller från tomgränsen. Dessutom kostar mellanskillnaden från de 25A till det jag ska uppgradera med - om jag förstod rätt så rör just den delen sig om ca 20.000-30.000 tusen kr för 35A. Det kommer att bli enormt dyrt. Grävningskostnader, sedan alla kostnader från tomtgräns, samt uppgradering, förutom den måntaliga kostnaden på fakturan. Inte kul.
Och angående skåpet på väggen hade de inget att säga annat än att det inte är deras, men att det är synd att det sitter där. De konstaterade att grannens villa drar mer el än min jordbruksfastighet iaf. Tror de värmer med enbart el i ett tvåvåningshus från 1900 talets början.
Nu har jag kommit fram till att jag måste få det att fungera på max 25A, och har idag 20A, men skulle i dagsläget klarat mig på 16A, tror de. Gäller bara att hitta en elektriker som accepterar det jobbet mao. Måste få tag i Telge Energi ang mätarskåpet på väggen.
Det är bra frågor du kommer med men lite svåra för oss att besvara då vi inte exakt vet förutsättningarna.
Mitt råd är att du nu, med din nyvunna kunskap om maximal säkringsstorlek, fortsätter ditt sökande efter en duktig installatör med vilken du går genom allt på plats.
Denne kan räkna lite mer noggrant om, och i så fall hur, du kan klara dig med 25A.

Som Gekå skrev tidigare kanske du då även kan räkna på att sätta ett större skåp vid tomtgräns med två mätare, risken är att du åker på den kostnaden själv, men du borde kunna få Telge att ta sina delar av kostnaden, kanske stå för rör och kabel, detta är olika hos olika nätägare.

Ju mer du själv vet om förutsättningarna desto enklare för installatören då denne inte behöver kolla upp en massa utan bara räkna.
 
  • Gilla
Weian
  • Laddar…
W Weian skrev:
Så är det nog, men om du läser mitt svar till Slugge och GK100 här ovan, så blir det VÄLDIGT dyrt, om jag inte behöver 35A. Men om jag i framtiden skulle behöva det så kanske jag får lägga ut det då. Har du tips på hur jag kan göra med modernare utrustning men stanna på 25A?
Du kan med största sannolikhet klara dig fint på max 25 A i ditt fall, även aktiva farmare av lite mindre slag fixar det bra. Av vad du beskriver skulle jag hålla med om att kanske tom 16 A är helt ok och med möjlighet att gå till max 25 A om det visar sig.

Som sagt lite bilder om du vill få mer och riktigare råd. Och för egen del ser jag det som relativt enkelt att få den som delar mätarplats att få ta sin del av kakan på ett eller annat sätt. Borde iofs vara helt självklart för denne men av tex diverse trådar här ser man att andelen förmenta krångelpellar verkar stort de bör hållas kort i de här fallen.
 
  • Gilla
Weian
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du kan med största sannolikhet klara dig fint på max 25 A i ditt fall, även aktiva farmare av lite mindre slag fixar det bra. Av vad du beskriver skulle jag hålla med om att kanske tom 16 A är helt ok och med möjlighet att gå till max 25 A om det visar sig.

Som sagt lite bilder om du vill få mer och riktigare råd. Och för egen del ser jag det som relativt enkelt att få den som delar mätarplats att få ta sin del av kakan på ett eller annat sätt. Borde iofs vara helt självklart för denne men av tex diverse trådar här ser man att andelen förmenta krångelpellar verkar stort de bör hållas kort i de här fallen.
Känns skönt att någon tror på att jag klarar mig utan att lägga ut hur mycket som helst. Dessutom sa Telge Nät att det är 32 veckors kö på ny kabel... Ska ta foton. Är du elektriker :)?
 
P
Det finns verkligen ingen möjlighet att bara flytta skåpet nån meter åt ena eller andra hållet för att få plats med fönstret du vill ha där på väggen ? Det är självklart ett elektrikerjobb som du själv kommer få stå för kostnaden för men kanske bara kostar en bråkdel av dom ombyggnationer som du pratar om att göra. Hur viktigt är det att få bort elskåpet helt från väggen eller räcker det med att fönstret går att få dit?

Låter lite tokigt i mina öron att lägga xx xxx kr på att få bort ett elskåp från en vägg för att man vill placera ett fönster där för att få godkännande av jbv .kanske kan reducera den kostnaden rejält med en flytt nån meter åt höger eller vänster om det nu är helt omöjligt att placera fönstret en meter åt ena eller andra hållet.

Nej jag vet inte hur det ser ut men ibland kanske den bästa iden är att börja om funderingarna från början med vad man vill uppnå. som jag förstått det så funkar ju elskåpen där dom sitter idag så när som på fönster placeringen. bara en vänlig tanke eller är det nåt jag missat?
 
  • Gilla
Weian
  • Laddar…
Pen Pen skrev:
Nu vet jag ju inte exakt hur din gård ser ut. I sämsta fallet är det något vildvuxet som utökats i många steg med små byggnader eller utrymmen av olika slag och med enbart elvärme som uppvärmning (även om huvudbyggnaden kanske har värmepump). Kanske har rent av hundarna en eluppvärmd koja? Multipla varmvattenberedare var och en med sina förluster. Ytliga vattenledningar till uthus/hagar som värms med värmekablar eller vattenledningar i kalla stall med dålig eller ingen isolering och dito uppvärmning. Kort sagt, tänk på allt som kräver värme och var kreativ med alternativ till att bara pumpa på med en massa el. Det är säkert den billigaste lösningen när man gör investeringen men straffar sig i effektbehov. Om du har effektvakt, se till att den sitter på inkommande kabel och inte på huvudbyggnaden (om det inte sammanfaller). Belysningen till en lite större ridbana (fortfarande på mindre gård) kan mycket väl dra 3*7A (men där är du ju inte än vad jag förstår). Försök också att se till att din elektriker försöker balansera över faserna vid varje kommande utbyggnad. Det är inte helt trivialt om det är vildvuxet med en handfull centraler utan inbördes ordning mellan faserna. Be honom mäta!

Nu har jag tänkt mig att det är lite mer än en gård med bara en eller två egna hästar. Kanske ett dussin inackorderingar eller så.
Jag kollade min beräknade årsförbrukning på räkningen för februari förra året. Den är på
10932 kWh, står det på räkningen. Den månaden kostade ca 1400Kr. Sommartid kostar runt 700-800 per månad. Juli -17= Summa Elhandel 609,03, ser jag. Alltså drar jag inte mkt el på gården. Detta inkl alla elstängsel, vilka är totalt med fem trådar, några km.


Jag har haft vedeldning till två ackumulatortankar, en vv-beredare, och huset är byggt 1987. Egen brunn, 110 meter med en dränkpump. Belysning 36w lysrör x 12 st (sitter 2 i varje armatur) i isolerat stall som rymmer 8 boxar och sadelkammare, samt likadana lysrör i garage. Har sällan tänt utebelysning vid garaget på 125w, kvicksilverlampa. Byggcentral till behov vid isolerat hönshusbygge och utestall/vindskyddet. Använt 3fas till vedklyv och använt olika byggmaskiner utan problem. Har 22w står tänt hela nätterna ute, fördelat på två lampor.

Telge Nät, som kollade mätaren, sa att jag på ena fasen bara nyttjade 0,15 om jag minns rätt. De andra två var högre. Ska kolla igen. Grannen hade jämnare fördelning på sina faser. Undrar varför mina är så olika?

Nu ska jag skaffa en monoblock, då vedpannan ändå börjat läcka, och något nytt (ved?) ska fixas. Beräknad belysning till paddocken/ridbanan är 4 st 100w (el 50w) ledlampor. Inga vattenledningar är uppvärmda. El till stängsel finns. Stallet är på 8 boxar och ingen uppvärmning i dag. Ingen effektvakt idag. Ska dra el till ett uppehållsrum (21kvm) med belysning, kontakter för kaffe/te och kokplatta, samt ev en luftluftpump. Därtill kommer då detta attefallshus som kommer att inredas till dotterns bostad, med luftluftpump, spis, micro etc för bostad. Ev elslinga i golvet, ca 4 kvm, i duschrummet. Vidare ska utebelysning på gården, vid stall, attefall och vid vindskydd upp - allt led. Tror jag fick med allt. Nej, det finns en 70W kvicksilverarmatur vid stallingången - sällan använd.
 
P polaris78 skrev:
Det finns verkligen ingen möjlighet att bara flytta skåpet nån meter åt ena eller andra hållet för att få plats med fönstret du vill ha där på väggen ? Det är självklart ett elektrikerjobb som du själv kommer få stå för kostnaden för men kanske bara kostar en bråkdel av dom ombyggnationer som du pratar om att göra. Hur viktigt är det att få bort elskåpet helt från väggen eller räcker det med att fönstret går att få dit?

Låter lite tokigt i mina öron att lägga xx xxx kr på att få bort ett elskåp från en vägg för att man vill placera ett fönster där för att få godkännande av jbv .kanske kan reducera den kostnaden rejält med en flytt nån meter åt höger eller vänster om det nu är helt omöjligt att placera fönstret en meter åt ena eller andra hållet.

Nej jag vet inte hur det ser ut men ibland kanske den bästa iden är att börja om funderingarna från början med vad man vill uppnå. som jag förstått det så funkar ju elskåpen där dom sitter idag så när som på fönster placeringen. bara en vänlig tanke eller är det nåt jag missat?
Elskåpet har ingående kablar från tre olika riktningar, och således går det bara att sänka det, eller lägga det sidledes, och gärna för mig, men elektrikern sa att det ska vara en viss höljd från marken (90 cm tror jag), och det kommer inte funka. Ska ta foton. Fönstret ska sitta i en box. Boxväggen är 3 m på insidan, och mitt i det sitter elmätarskåpet (på utsidan) i dag. Således kan inte fönstret flyttas åt någondera håll i den boxen det måste sitta i. Men det borde ju bli bra mkt billigare att kunna skarva för att flytta mätarskåpet, än att göra om hela anläggningen, om jag nu kan klara mig med max 25A, som skåp och kablar klarar. Kom gärna med idéer och förslag.
 
P
Ja gräver man av en kabel i marken så kan den ju skarvas så självklart lär det gå att skarva en kabel i nån dosa som är godkänd även på en husvägg. Kanske finns det nåt håll man kan dra den åt som ger så lite skarvande som möjligt. Och flytta elskåpet en meter åt lämpligt håll.

Du har ju hittils klarat dig på 20 A så beror såklart på framtidsplanerna men det går ju också att undvika att köra strömtörstiga saker samtidigt. I visa fall sköter det ju sig själv att man oftast inte badar bastu och samtidigt kör motorvärmare osv. Det sköter ju ofta sig självt just pga att man oftast gör en sak i taget ,förutom värme och varmvatten och belysning som ju mer går kontinuerligt när det är mörkt och kallt.

Den andra lite knasiga lösningen är ju när folk sätter in ett fönster men det blir kanske i detta fall så att elskåpets baksida blir en del av utsikten. Vet folk som gjort liknande lösningar men här var det en annan bygggnad som står en meter bort så man ser inget mer än lite dagsljus men ett fönster finns det iallafall. uppskattades kanske inte riktigt men det vart iallafall inget mer gnäll om att fönster saknades. :)
 
  • Gilla
Weian
  • Laddar…
P
Före elmätare så är det knussligt med skarvar på elkablage då elverket är rädda att nån kan stjäla ström där så förslagsvis så flyttas skåpet åt det håll som gör att inkommande elkabel som är elverkets inte behöver skarvas. Denna kabel kan skarvas men det görs oftast av elverkets service personal med en plastskarv som grävs ner i marken. dom andra kablarna går till din gård och din granne och är efter era elmätare som jag tolkar den info som finns i tråden. och där kan ju nån vanlig elektriker skarva kablarna i godkänd lämplig dosa på väggen och dra kabel vidare till elskåpets nya placering. Dock behöver dessa kablar som blir påskarvade för att undvika ytterligare en skarv gå vidare in i era elmätare så där behövs ju personal som kan och får plomba om elmätarna efter att kablarna kopplats in.
Kablarna efter elmätare är ju era kablar medans mätarskåp och mätare är elbolagets.
 
När det gäller frågan om grannens mätare i ditt mätarskåp är detta en små jobbig fråga för nätbolaget att svara på enligt min erfarenhet. De undantag som finns från nätkoncession finns i en förordning (2007:215) samt i förordningsmotivet som hör till. Generellt kan man säga att alla bostadshus ska ha en egen elanslutning, man har även rätt att mata eventuella komplementsbyggnader ej avsedda för bostadsändamål i direkt närhet till detta. I de flesta fall nämner man inte begreppet fastighet utan man säger område eller i direkt närhet. Ändå gången man nämner fastighet är för jordbruksfastigheter som därmed får lov att bygga ett internt elnät inom fastigheten och även utanför denna om det är för jordbrukets drift (tex en vattenpump).

Med direkt närhet till ett bostadshus anser man normalt en tomt men vid större fastigheter kan begreppet tomt vara lite osäkert med vad man menar med tomt - min tolkning är att anlagd gräsmatta/trädgår i direkt närhet till boningshuset. Det ligger i nätbolagens eget intresse att kundernas anslutningspunkter är placerade i enlighet med nätkoncessionen då det är nätbolagen som är ansvariga för kabel vid fel/underhåll om den är förlagd på ett sätt som det inte finns något undantag från nätkoncession i förordningen som är applicerbart även om det är efter det som man anser är anslutningspunkten. Finns ett fall hos energimarknadsdomstolen där ett nätbolag blivit dömda att åtgärda fel av denna typ.

Problemen som uppstår vid avstyckningar är ofta att man missar avtala om elanslutningen, elnätbolagen har ju igen direkt bevakning på det heller. Frågan uppstår oftast i samband med att den ena vill göra en förändring, man blir ovänner eller vid ombyggnationer i elnätet.

För elnätbolaget del kan de egentligen hänvisa er till att detta borde man tänkt på vid avstyckningen samt att ni nu får lösa det. Samtidigt är det svårt/omständigt för nätbolagen att tvinga fram en lösning då man troligen får gå via energimarknadsinspektionen och få det prövat och därefter få ett beslut - dock tror jag att man vill lösa det innan detta då det troligen är enklast för alla parter.

På frågan vems den befintliga elanslutningen är brukar det vara så att den tillhör ursprungsfastigheten om jag inte minns fel från de diskussioner jag varit med i.

Hoppas att detta kan hjälpa dig lite på vägen. mitt förslag är att prata med grannen och försök hitta en lösning där ni får varsitt mätarskåp. För kännedom kostar en nyanslutning 16-25 A minst 27 625 kr inkl moms om elnätbolaget går efter den schablon som energimarknadsinspektionen tagit fram. Till detta kommer egen elektriker, mätarskåp, grävning osv inom tomt.
 
Jag tycker det låter som om elektrikern har en rätt vettig idé om att öka kapaciteten på det som byggs ut om det inte är mycket dyrare. Ett mätarskåp som klarar 63 A kräver ju inte i sig att vare sig matarkabel eller anläggningen i övrigt uppgraderas, men om/när man vill göra det i framtiden är inte det nyligen bytta mätarskåpet en begränsande faktor.

Så tolkar i alla fall jag elektrikerns åsikt givet mängden olika strömförbrukare ni har/håller på att bygga/skulle kunna ha nytta av i en nära framtid.
 
Talar man kostnader är det ju olika vad man tycker är dyrt, ska man utföra någon tillverkning i industriell skala är kanske minst 30 000 https://www.telge.se/el/anslutning/ för kabel och 4000 i ökad årsavgift mycket pengar, är det däremot så att man inte behöver ta ut så mycket är det ju pengarna i sjön.

Mätarskåpet är kundens normalt utom i undantagsfall.

Vet inte vad prisskillnaden är på mätarskåp >25A och >63A, krävs ju rätt stora anslutningsklämmor till 95kvmm i vilket fall, sen större säkringssocklar och internt kablage på 16 kvmm istället för 6, borde inte vara någon enorm skillnad tycker jag.

Är lite nyfiken hur grannen tar sin el från TS mätarskåp idag, hur ser den kopplingen ut?

Bästa hade kanske varit om Helge satt ett eget skåp och därifrån fördelat till dessa 2 husägare, fanns väl även fler abonnenter efter grannen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.