T Thullen skrev:
Har tyvärr samma erfarenhet, omöjlig att få tag på.
Hade gärna betalt för en genomgång av vad man kan och inte kan göra med dessa hus, men ett tiotal försök att nå han via mail och telefon senaste året har vart resultatlösa.
Riktigt synd! När han var hos oss sa han att han inte tog några fler byggprojekt i egen regi. Men att han fortsatte med rådgivning. Och det var det vi ville ha. Synd att han inte uppdaterat hemsidan.
 
Detta är inte samma hus som du har visat upp detaljritningar från. Stödbenen verkar vara utformade för att ta upp dragkrafter genom det sätt som de är infästa både i överram och underram. Innan man tar bort dem måste alla dimensioner kontrolleras. Stöd under de aktuella bjälkarna kan bli nödvändiga i bv. Enligt ritningen består bjälklaget av bjälklagselement, inga lösa bjälkar.
 
Jag vet bara att bilden är verkligheten och ritningarna har Jag fått av kommunen och att det är vad de har på min fastighet.
 
Självklart är bilden verkligheten! Det betyder också att om du vill ha mer support på Byggahus utöver käcka tillrop måste du mäta upp takstolar och golvbjälkar både vad gäller tvärsnittsdimensioner och längder/spännvidder.
 
J justusandersson skrev:
Detta är inte samma hus som du har visat upp detaljritningar från. Stödbenen verkar vara utformade för att ta upp dragkrafter genom det sätt som de är infästa både i överram och underram. Innan man tar bort dem måste alla dimensioner kontrolleras. Stöd under de aktuella bjälkarna kan bli nödvändiga i bv. Enligt ritningen består bjälklaget av bjälklagselement, inga lösa bjälkar.
Ska stödbenen ta upp dragkraften? Detta är väl underarmens uppgift. Stödbenen överför väl endast tryckkrafter. Rätta mig om jag har fel
 
Det beror på dimensioner och laster. Jag säger inte att det är så i det här fallet, men stödbenens utförande är en anledning till uppmärksamhet. Det rör sig om en byggare med mycket goda kunskaper och ett systematiskt förhållningssätt.
 
medges att stödbenet inte till 100% utsätts för tryckkrafter då den inte är perpendikulärt infäst i överramen. Men att den är tänkt att ta upp annat tryck vänder jag mig emot.

Nåväl, har en liknande konstuktion i mitt elementhus dock med spikplåtar och med hanbjälke. Kan inte se ngt hinder att plocka bort ett par takstolar och göra en avväxling på omgivande stolar givet att dessa förstärks (så är det gjort i mitt hus). Finns inget som är svårt eller att man behöver göra ngr specialla hänsyn rent beräkningsmässigt även om det är ett elementhus. En takstol är en takstol. Finns väl möjligen en poäng att titta på eventuella dragkrafter i underamens infästning i bjälklaget finns alltid en möjlighet att sprida den lasten vid behov i kattvinden.
Kan inte se att en konstruktör skulle ha ngr som helst svårigheter att räkna på detta.
 
L L-E skrev:
Kan inte se att en konstruktör skulle ha ngr som helst svårigheter att räkna på detta.
Det tycker inte jag heller och har aldrig uttryckt något sådant. De felaktiga ritningarna ledde ut oss på en extratur. Det finns ju en hjärtvägg i bv så det mesta talar för att stödbenen har en normal funktion.
 
  • Gilla
L-E
  • Laddar…
det med konstruktören var en vink till TS.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.