Gäller bastu.

På väggar är det nog furu.

Bänkar? Mycket ljusare. Inga kvistar.

Ljusa bastubänkar av kvistfritt trä mot mörkare furuväggar i bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på bastuvägg av furu med synliga kvistar och jämte en ljusare bänk utan kvistar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vanligaste träslag i bastulavar är väl asp.
Helt kvistfritt, inga heta punkter som kanske släpper ut kåda, och låg densitet, bränns inte.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
A Atom skrev:
Gäller bastu.

På väggar är det nog furu.

Bänkar? Mycket ljusare. Inga kvistar.

[bild] [bild]
Jag gissar på Asp eller Abachi i lavarna och normal gran(bastu) - panel på väggarna. Mina lavar i Abachi ser väldigt lika ut.

Hörnet av en bastulav av ljusare trä mot mörkare granpanel på vägg och rödbrun kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Japp. Asp. Har tagit en list med mig till butiken. Kunde inte chansa. Tack.
 
Mina lavar har några kvistar men dom kådar inte.
Panelen på.väggarna kodar som faen rinner efter väggarba och har man otur kak det droppa het kåda från taket.
Inte nu mer men när jag tog.över huset för 10år sen så hade nån knappt badat i bastun som är från 70talet.
Väggpanelerna är original men lavarna var nya
Är set vanlig furu på.väggarna? Vad.kan.lavarna vara.gjorda av, asp också fast med kvistar bara?
 
Det kan vara furu i väggarna om de kådar mycket. Har själv furu- stockar i yttervägg, furupanel på en mellanvägg och i taket. Se tidigare i tråden. Skulle jag göra om det, så skulle jag valt gran till mellanvägg och framför allt till taket, för att minska kådan. Ytterväggarna vill jag absolut inte byta för jag gillar grovt timmer och fint hantverk. Tursamt nog minskar kåd- problemet med tiden, men det tar ett antal år! Jag brukar skrapa med färgskrapa och sugamed dammsugare en gång om året ( före såpskurningen av golvet) och nu börjar det minska :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.