Bo Siltberg är tillbaka som quiztillverkare och nu hävdar han att han har gjort ett enkelt quiz. Jag vet dock inte riktigt hur det är med det, har han inte en räv bakom örat?

Quiz: Kan du ratta elcentralen? https://www.byggahus.se/quiz/104-Kan-du-ratta-elcentralen

I den här tråden kan du berätta vad du fick för resultat och kommentera quizet i största allmänhet.

Stökig elcentral med säkringar och kablar, använd som exempel i quiz om elcentraler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi låter oss inspireras av mycke_nu:s elcentral ovan.
 
Redigerat:
9/10, fallerade på märkströmen för dvärgbrytaren.
Roligt quiz!
 
  • Gilla
Kungen_283746 och 2 till
  • Laddar…
Rolig quiz, men den var svår. Vägrar berätta vad jag fick för resultat.
 
  • Gilla
Kungen_283746 och 2 till
  • Laddar…
Du fick 5 av 10 möjliga.
Suck! Fastän farsan var elingenjör också.
Minns när morsan hade syjunta hemma och han kopplade meggern till deras strumpstickor och vevade ett par varv.

Men jag vet ju inte en s vad en PEN-ledare är. Måste man veta det?
Tydligen inte, för jag lever ju ännu, tack gode Gud :love:
 
  • Gilla
Kungen_283746 och 4 till
  • Laddar…
Lite tveksam till hur bostadsägaren ska kunna ansvara för skarvsladdar. Man kan ju ha hyrt ut i andra hand. Är inte bostadsägaren bara ansvarig för anläggningen och allt fast anslutet därtill?
 
  • Gilla
Strip och 1 till
  • Laddar…
Jo just vid uthyrning kan det vara oklart vem som är innehavaren i elsäkerhetslagens mening. Det viktiga är nog att inte sticka huvudet i sanden, utan den som brukar anläggningen och ev skarvsladdar som hyresvärden äger tycker jag har ett ansvar att inte använda eller påtala det som uppenbart är trasigt. För skarvsladdar är det väl också vanligen samma person som äger och brukar. Och så är det privatbostäder vi oftast pratar om här på forumet.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo just vid uthyrning kan det vara oklart vem som är innehavaren i elsäkerhetslagens mening. Det viktiga är nog att inte sticka huvudet i sanden, utan den som brukar anläggningen och ev skarvsladdar som hyresvärden äger tycker jag har ett ansvar att inte använda eller påtala det som uppenbart är trasigt. För skarvsladdar är det väl också vanligen samma person som äger och brukar. Och så är det privatbostäder vi oftast pratar om här på forumet.
Det är ju helt klart otydligt ( även i lagstiftningen verkar det som). Om jag som bostadsägare ( t.ex. andelshus i Sälen) hyr ut stugan under en sportlovsvecka till familj "X", som sätter in en farlig skarvsladd, så kan väl inte jag bli ansvarig för detta?
 
Gillade quizen, dock första frågan :
Är inte första och sista alternativet lika?
 
Det stod 4/10 rätt men i "facit" hade jag alla gröna... :surprised:
När jag gjorde om med samma svar fick jag 9/10 men fortfarande alla gröna svar i facit...
Verkar något knas med rättningen eller så är det för att min mobil hoppar mellan WiFi och 4G här i garaget...
 
tommib
Meh... 9/10. Missade på säkringen.
 
  • Gilla
Kungen_283746 och 3 till
  • Laddar…
Z znitz skrev:
Gillade quizen, dock första frågan :
Är inte första och sista alternativet lika?
Inte om man ska vara noga :) Termen säkring används endast för smältsäkringar av olika slag, inte automater och andra slags skydd med bimetall eller dylikt.
 
  • Gilla
znitz och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det är ju helt klart otydligt ( även i lagstiftningen verkar det som). Om jag som bostadsägare ( t.ex. andelshus i Sälen) hyr ut stugan under en sportlovsvecka till familj "X", som sätter in en farlig skarvsladd, så kan väl inte jag bli ansvarig för detta?
Nej det tror jag inte, även om du skulle äga skarvsladden. Det finns även en paragraf som ställer krav på den som brukar elektrisk utrustning, medan den som innehar denna skarvsladd har ansvaret för att kontrollera och underhålla den... Här går det säkert att diskutera gränsdragningen :)

Vilka krav på kunskaper ska man ställa på någon som använder en skarvsladd som någon annan äger? Det finns folk till allt så det finns säkert dom som visserligen ser att skarvsladden är "tveksam" men ändå tror att den är ok att använda för "den följer ju med stugan".

Här är samtliga paragrafer från https://lagen.nu/2016:732 som rör frågan:

6 § Den som innehar en starkströmsanläggning ska se till att
1. det fortlöpande kontrolleras att anläggningen ger betryggande säkerhet mot personskada och sakskada, och
2. arbete som utförs på eller i anslutning till anläggningen görs på ett sådant sätt och utförs av eller under ledning av personer med sådana kunskaper och färdigheter att betryggande säkerhet ges mot personskada och sakskada.

17 § Den som innehar en elektrisk utrustning ska se till att den underhålls på ett godtagbart sätt och används på ett sätt som inte riskerar säkerheten.

18 § Den som använder en elektrisk utrustning ska försäkra sig om att den är säker för användning.

19 § Den som innehar en elektrisk utrustning som är avsedd att anslutas till en starkströmsanläggning ska se till att
1. det fortlöpande kontrolleras att utrustningen ger betryggande säkerhet mot personskada och sakskada, och
2. arbete som utförs på eller i anslutning till utrustningen görs på ett sådant sätt och utförs av eller under ledning av personer med sådana kunskaper och färdigheter att betryggande säkerhet ges mot personskada och sakskada.
 
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
9/10
Är exakt lika okunnig som tommib, dvs på samma sätt. :cool:
tommib tommib skrev:
Meh... 9/10. Missade på säkringen.
Jag blev sugen på att få några av mina elektrikerkollegor göra denna ... ;)
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Jag har bild på samma fabrikat av dvärgbytare i artikeln med en pil som pekar på märkströmmen ;)
 
Ett bra quiz, var riktigt nära ett slarvfel, men upptäckte det i tid.
det var fråga 10, tänkte svara alt 2 först, men sen såg jag "skarvsladd och elapparater" i alt 3 och tänkte på egen bostad = mitt ansvar
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.