Hej,

Vi gör en omfattande renovering där vi byter plats på kök i lägenhet i BRF. För att koppla på mot avloppsstam behöver de komma in hos grannen. Hon har givit tillstånd till att låta hantverkarna titta, men ingen av oss vet ännu konsekvenserna. Rörmokare ska titta på saken i dag, och sedan komma med utlåtande.

Frågan är: vilken rätt har hon att neka detta, kontra vilken rätt har jag att driva på för att (kanske riva del av vägg i hennes lgh och sedan återställa) för att göra avloppskopplingen?

Vad jag förstår måste detta också tas med föreningen?
 
Redigerat av moderator:
P Paddwuan skrev:
Frågan är: vilken rätt har hon att neka detta, kontra vilken rätt har jag att driva på för att (kanske riva del av vägg i hennes lgh och sedan återställa) för att göra avloppskopplingen?
Jag tror inte att du har några rättigheter alls att riva grannens väggar. Däremot har föreningen rätt stora möjligheter att få tillträde för att göra nödvändiga reparationer i en lägenhet.

P Paddwuan skrev:
Vad jag förstår måste detta också tas med föreningen?
Flytt av kök som kräver ändrad inkoppling av avloppsstammar måste definitivt godkännas av föreningen.

Känns spontant som om ni har börjat i fel ända om ni påbörjat en "omfattande renovering" utan att kontakta föreningen eller säkerställa vilka tekniska ändringar som krävs först.
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Om det är stopp/fel/läcka på stammen kan inte grannen vägra. Hen äger endast rätten att bo, själva husstommen och VA är föreningens dvs ni äger och ansvarar för det gemensamt.

Lurigare när man bara gör någon trevlig renovering (alltså inte nödvändig reparation).

Kommunicera med grannen och styrelsen och var så smidig som möjligt! Ge konstruktiva förslag där du tar ansvar.
 
  • Gilla
Paddwuan
  • Laddar…
Buskfyggaren
P Paddwuan skrev:
Hej,

jag kapar/tar upp tråden här. Jag är i liknande problematik som TS. Vi gör en omfattande renovering där vi byter plats på kök i lägenhet i BRF. För att koppla på mot avloppsstam behöver de komma in hos grannen. Hon har givit tillstånd till att låta hantverkarna titta, men ingen av oss vet ännu konsekvenserna. Rörmokare ska titta på saken i dag, och sedan komma med utlåtande.

Frågan är: vilken rätt har hon att neka detta, kontra vilken rätt har jag att driva på för att (kanske riva del av vägg i hennes lgh och sedan återställa) för att göra avloppskopplingen?

Vad jag förstår måste detta också tas med föreningen?
Tror du allvarligt att du kan tvinga fram att det ska rivas väggar i din grannes lägenhet för att du ska renovera ditt kök? Jag hade aldrig accepterat det.

Fungerar inte köket där det sitter nu eller? Annat hade det väl varit om man var tvungen att komma åt stammarna för reparation eller dylikt men jag tror er gamla kök sitter bra där det sitter...
 
  • Gilla
uuu och 2 till
  • Laddar…
Patience you must have my young padwan.
 
  • Gilla
Springhunter och 1 till
  • Laddar…
P Paddwuan skrev:
Hej,

jag kapar/tar upp tråden här. Jag är i liknande problematik som TS. Vi gör en omfattande renovering där vi byter plats på kök i lägenhet i BRF. För att koppla på mot avloppsstam behöver de komma in hos grannen. Hon har givit tillstånd till att låta hantverkarna titta, men ingen av oss vet ännu konsekvenserna. Rörmokare ska titta på saken i dag, och sedan komma med utlåtande.

Frågan är: vilken rätt har hon att neka detta, kontra vilken rätt har jag att driva på för att (kanske riva del av vägg i hennes lgh och sedan återställa) för att göra avloppskopplingen?

Vad jag förstår måste detta också tas med föreningen?
Du har inga rättigheter till arbete i hennes lägenhet. Om föreningen gör ett beslut i frågan är det annorlunda. I sånna fal kan det bli tal om ersättning till den berörda grannen.

En sån ändring som du vill göra måste godkännas av föreningen, du har ingen rättighet till att göra valfria ingrepp i huset, det händer att föreningar nekar denna typen av ingrepp då dom försvårar och skapar merkostnader vid framtida arbeten i fastigheten.
 
Inläggen flyttade hit.

/ moderator
 
Det är nog inte helt omöjligt att grannen nekar er att göra hål i hennes vägg. Och hon har full rätt att neka.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
För din egna skull prata med styrelsen nu, då de kan kräva total återställning av köket till "rätt plats". Det är inte okej att byta plats på saker i din lägenhet utan att få ett godkännande från styrelse.

Kopierar in citatet från förra tråden:
Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar
1. ingrepp i en bärande konstruktion,
2. ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller
3. annan väsentlig förändring av lägenheten.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Ja det är en viktig synpunkt. Det gäller att komma ihåg att man har rätt att bo i en borätt - men man äger inte boendet och kan inte förändra hur man vill. Ytskikt ja men inte ingrepp hur som helst.

Citerar en rolig post från en annan tråd:

Problemet med bostadsrättsföreningar är att hälften av medlemmarna tror att de bor i hyresrätt och ringer ordföranden och skäller när kylskåpet pajar, medan andra hälften tror att de är husägare och får göra vad fan de vill med lägenheten...
 
Redigerat:
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Som jag förstått det så får bostadsrättsföreningen enligt lagstiftningen inte neka bostadsrättsinnehavare att göra förändringar om de inte allvarligt skadar byggnaden. Men detta gäller endast inne i lägenheten.
Så fort man vill röra sig utanför lägenhetens väggar, t ex för rörkoppling, är det helt upp till styrelsens goda vilja. Men de är oftast lekmän som slentrianmässigt hellre säger nej än ja för att inte råka göra fel.

Vill också flytta mitt kök ...
 
  • Gilla
stekv
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Citerar en rolig post från en annan tråd:

Problemet med bostadsrättsföreningar är att hälften av medlemmarna tror att de bor i hyresrätt och ringer ordföranden och skäller när kylskåpet pajar, medan andra hälften tror att de är husägare och får göra vad fan de vill med lägenheten...
Med erfarenhet från styrelsearbete i bostadsrättsförening kan jag också berätta om en tredje sorts medlem: Den som tror sig bo i hyresrätt OCH samtidigt tror att de får göra vad fan de vill med lägenheten. :rolleyes:
 
  • Gilla
fia_mstd och 4 till
  • Laddar…
Flytt av kök och badrum måste absolut godkännas av styrelsen innan man börjar! Även alla ingrepp i bärande väggar som att ta upp dörrhål och sådant.
 
Ja, det är ju viktigt att söka och få ett godkännande även om man vet att man har rätt till att få godkänt för det man vill göra.
 
tommib
TS, du bör nog fråga dig själv vad din granne har att vinna på att låta dig ta upp hål osv. Som jag ser det har grannen väldigt mycket att förlora men inget att vinna, mer än att möjligen vara snäll. Under de förutsättningarna skulle jag definitivt säga nej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.