Hej alla!
Ursäktar mig redan nu om detta inlägg hamnar i fel kategori och hoppas någon kan skjuta det i rätt riktning om så är fallet.

Jag och min familj är mitt i ett husbygge och det har uppstått lite meningsskiljaktigheter kring hur fönstersmygarna ska se ut och sitta.

Vår byggare har redan satt klart smygarna och det ser nu ut enligt följande bild:
Synliga skarvar på en vit fönstersmyg vid ett fönster i ett pågående husbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi känner oss ju såklart inte speciellt nöjda med den lösningen utan hade hellre sett det gjort på annat vis som inte lämnar synliga skarvar på det viset.

Vår byggare menar dock på att man alltid gör så.

Min fråga som jag söker svar på är då, gör man verkligen alltid så här. Eller finns det andra mer rimliga sätt att sätta smygarna på för att slippa synliga fula skarvar?

Tacksam för er input!
 
Så gör man inte om man har det minsta sinne för estetik.
Man undviker horisontella skarvar. Vertikala skarvar syns mindre eftersom man normalt inte ser över och undersida av fönstret.
Man ställer de vertikala på underlaget och passar in över och understycke.

Skarven ska vara enligt markering på bild vid fönstersmyg utan foder.
 
  • Horisontell skarv på vit vägg vid fönstersmyg, markerad som dåligt exempel för estetik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Hej!
Det du kanske avser är fönsterbrädan som har en omålad kapyta.

Personligen lägger jag en bred fönsterbräda som fodren (det som ligger runt fönstret mot väggen) kan vila mot, så här:

Ommålad fönsterbräda med bred kant och dekorativ kakelvägg, två gröna flaskor och kruka på brädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tycker att fönsterbrädan skall gå utanför foster, min åsikt, beroende på vilken stil man vill ha.
Annars ser era ut som mina, ofärdiga, som dessa i ett förråd.

Ofärdig fönsterbräda och vitmålat fönsterfoder ovanför ett blommigt tapetmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De här sitter i ett förvaringsutrymme, de kommer att spacklas och målas, inget mer.

Fönstersmyg är det som sitter invändigt, ut mot glaset.

Mot smygen sätter man oftast foder, det finns inte hos er, ännu, kanske inte de gjort klart allt?

Mvh P-A
 
  • Gilla
Svängom
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Hej!
Det du kanske avser är fönsterbrädan som har en omålad kapyta.

Personligen lägger jag en bred fönsterbräda som fodren (det som ligger runt fönstret mot väggen) kan vila mot, så här:

[bild]
Jag tycker att fönsterbrädan skall gå utanför foster, min åsikt, beroende på vilken stil man vill ha.
Annars ser era ut som mina, ofärdiga, som dessa i ett förråd.

[bild]

De här sitter i ett förvaringsutrymme, de kommer att spacklas och målas, inget mer.

Fönstersmyg är det som sitter invändigt, ut mot glaset.

Mot smygen sätter man oftast foder, det finns inte hos er, ännu, kanske inte de gjort klart allt?

Mvh P-A
Tack för ditt svar!
Vi kommer inte ha foder runt fönstren utan endast smygar. Jag håller med om att det känns ofärdigt. Vår byggare menar på att man kommer fylla i med färg där det saknas. Men det känns ju fortfarande som det kommer se illa ut.
 
E
Det ser ofta trevligare ut med limfog som man målar in. Då kan man fräsa bottenstycket lite snyggt och låta det råda utanför som pagno visar på sin bild.
 
hscn hscn skrev:
Så gör man inte om man har det minsta sinne för estetik.
Man undviker horisontella skarvar. Vertikala skarvar syns mindre eftersom man normalt inte ser över och undersida av fönstret.
Man ställer de vertikala på underlaget och passar in över och understycke.

Skarven ska vara enligt markering på bild vid fönstersmyg utan foder [ ATTACH]258610[/ATTACH]
Precis så tänker jag också att det bör vara gjort. Men det är ju svårt att få till en sådan ändring utan att det skulle faktureras extra. Vet inte riktigt hur man ska driva det vidare.
 
N nieandersson skrev:
Precis så tänker jag också att det bör vara gjort. Men det är ju svårt att få till en sådan ändring utan att det skulle faktureras extra. Vet inte riktigt hur man ska driva det vidare.
Jag skulle hävda att det är oprofessionellt gjort och kräva åtgärd utan extra ersättning.
 
E
Vad kom ni överens om när ni pratade om vad som skulle göras? Det ser ju inte katastrofalt ut men det är lite standard som i offentlig miljö eller smålandsvillor.
 
E epw skrev:
Vad kom ni överens om när ni pratade om vad som skulle göras? Det ser ju inte katastrofalt ut men det är lite standard som i offentlig miljö eller smålandsvillor.
Problemet är väl egentligen att vi inte kommit överens om mer än att vi ska ha smygar som sticker ut en bit. Hade vi vetat att det skulle sättas så här och vad det skulle innebära hade vi såklart opponerat oss. Det är ju lite svårt för oss bara att veta vad man ska fråga efter i alla lägen. Men jag håller med, det känns som detta är lösningar som göra i hyresrätter eller offentliga miljöer.
 
hscn hscn skrev:
Jag skulle hävda att det är oprofessionellt gjort och kräva åtgärd utan extra ersättning.
Ja det är ju såklart ett alternativ. Men det känns ju dock som ett löst argument baserat på att jag inte tycker det är snyggt så som det är gjort nu. Det är väl inte ”fel” gjort i den bemärkelsen antar jag.
 
N nieandersson skrev:
Ja det är ju såklart ett alternativ. Men det känns ju dock som ett löst argument baserat på att jag inte tycker det är snyggt så som det är gjort nu. Det är väl inte ”fel” gjort i den bemärkelsen antar jag.
Funktionsmässigt. saknar det betydelse. Men en "snickare" som väljer en estetiskt mindre bra lösning när den naturliga inte på minsta vis är besvärligare är självklart en klåpare. Förklaringen "att man gör så här" duger inte, det är helt enkelt inte sant.
 
hscn hscn skrev:
Funktionsmässigt. saknar det betydelse. Men en "snickare" som väljer en estetiskt mindre bra lösning när den naturliga inte på minsta vis är besvärligare är självklart en klåpare. Förklaringen "att man gör så här" duger inte, det är helt enkelt inte sant.
Det var ett bra sätt att lägga fram det på tycker jag. Tack för det, får se vad vi kan lyckas komma överens om. Själv tycker jag väl att man kanske ska meddela sådana här saker, men det kan ju också vara svårt att veta vad man ska säga och inte.
 
Redigerat:
V
Jag tycker det ser ut som man kan begära.
Det är ju inte rimligt att hantverkaren ska kolla varenda liten detalj (detta är en liten detalj) innan han gör jobbet.
Har man så höga krav så bör man lämna detaljerade instruktioner eller så får man snällt vara på plats och kontrollera det löpande!
 
  • Gilla
leif_eriksson och 2 till
  • Laddar…
V VillaAnna skrev:
Jag tycker det ser ut som man kan begära.
Det är ju inte rimligt att hantverkaren ska kolla varenda liten detalj (detta är en liten detalj) innan han gör jobbet.
Har man så höga krav så bör man lämna detaljerade instruktioner eller så får man snällt vara på plats och kontrollera det löpande!
När det kommer till slutresultat av något som byggs så känns det rimligt i allra högsta grad att detaljerna gås igenom. Någon liten detalj är det verkligen inte heller. I vårt hus finns det 37 fönster. Med fyra hörn i varje fönster blir det väldigt många blottade skarvar. Hade du resonerat likadant om det gällde foder till dörrarna som lämnades med blottade skarvar?
 
V VillaAnna skrev:
Jag tycker det ser ut som man kan begära.
Det är ju inte rimligt att hantverkaren ska kolla varenda liten detalj (detta är en liten detalj) innan han gör jobbet.
Har man så höga krav så bör man lämna detaljerade instruktioner eller så får man snällt vara på plats och kontrollera det löpande!
Din slutsats stämmer bra om man anlitar okvalificerad arbetskraft eller "händige herrn". Att du nöjer dig med sekunda utförande av professionell arbetskraft kan knappast vara ett rättesnöre för andra.
 
  • Gilla
Lilak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.