Finns det någon gräns för hur kallt det kan vara när man ska gjuta med EPS?
Ska gjuta lite i mitt bjälklag i utbyggnaden och den är ouppvärmd ännu, så det kan vara någon minusgrad där inne.

Kan man gjuta med EPS på trossbottenskivor? Kakan blir 555 bred, 220 hög och djup cirka 500, håller en sån skiva för det eller bör man köra OSB?
 
I produktinformationen för EPSCement EC350M så står det,
"Förberedelser: Se till att underlag, material och blandningsvatten har en temperatur om
minst +10°C."
Så minusgrader är nog inte att rekommendera.
 
Tack! Då har jag lite att fundera på. Kan inte isolera taket förrän mellanbjälklaget är på plats, men kan inte få dit mellanbjälklaget förrän jag har gjutit :worried:
Får fundera på att bygga en uppvärmd ”låda” där jag ska gjuta.

Inga tankar om att ha trossbottenskivor under EPS? Jag ska isolera bjälklaget mot befintliga huset och pga hur grunden ser ut går det inte med vanlig isolering i alla fack, därför gjuter jag med EPS där.
 
Ett alternativ kanske är att köpa lösull och kratta ut? Grunden består av stora stenblock staplade på varann och några av dom går in i facken till utbyggnaden.
 
Om du bara ska isolera utan att behöva någon bärande funktion kan du väl fylla upp med lösull, frigolitkulor eller nåt istället?
 
P Per_Eriksson skrev:
Om du bara ska isolera utan att behöva någon bärande funktion kan du väl fylla upp med lösull, frigolitkulor eller nåt istället?
Ja precis. Det enda som är viktigt är att man får till så att inga möss tar sig in via någon springa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.