Har fått tomt och ska försöka specificera till bygg gubbarna exakt vad vi vill ha i huset så att de kan ge oss så exakt prisuppgift som möjligt. Allt från kranar till kylskåp, golv, lister mm. Vet någon om det finns någon slags lista eller dyl man kan följa. Det är ju så svårt att komma ihåg allt från minsta skruv. Så att man får med allt, det är inte roligt med massa påslag sen. Det blir det säkert ändå...

Äntligen på G!!!
Jenny :D
 
Eller också så tänker man till före och lägger en del av de 100.000:- på konsultarvoden och ser till att ta fram rejäla förfrågningsunderlag som firmorna får räkna på.
Har man bara bra förfrågningshandlingar så är det inte mycket de kan ta extra för i slutändan..
Men nackdelen med min idé är förstås att man måste veta INNAN man bygger exakt hur man vill ha det.
Konstigt nog så är det precis så det går till med alla projekt som är steget större än småhusmarknaden. Synd bara att privatpersoner inte tillämpar/förstår det. Det blir samma pengar i slutändan ändå! Oavsett om de lägger det på konsulter/arkitekter/ingenjörer eller hantverkarnas skyhöga extrakostnader.
 
Just det, det var precis så här jag menade även om det framgår bättre i ditt mail. Måste man gå till konsult för att få fram exakt? Det finns inga "standard" formulär man kan följa så att man får med allt? Hade ju varit bra att ha :)
Jag tänkte ha så precist underlag som möjligt för hantverkarna att följa.

Jenny
 
Carl skrev:
Eller också så tänker man till före och lägger en del av de 100.000:- på konsultarvoden och ser till att ta fram rejäla förfrågningsunderlag som firmorna får räkna på.
Har man bara bra förfrågningshandlingar så är det inte mycket de kan ta extra för i slutändan..
Fast konsulter tar väl inte ansvar för om de glömmer nå't (vilket de kan), eller hur? Tror inte du kan komma med en faktura på 50' och kräva att konsultfirman skall betala, iallafall inte i min värld.
Men visst, duktiga firmor glömmer förhoppningsvis inget
 
Man måste se konsulten som rådgivande hjälp. Naturligtvis kan man ju missa saker, men man täcker kanske in 99,9% av allt som skall utföras samt materiel.
Konsulten arbetar dagligen med dessa arbetsuppgifter och har därför ovärderlig rutin.
Men visst de beskrivningar som upprättas är kanske inte så märkvärdiga att upprätta själv. Bygger på mallar och koder osv. Men isåfall behöver man inte någon annan arbetsgrupp alls egentligen. Man kan utföra allt själv! Allt ifrån dra VVS till att montera hängrännor och kakla. Varför inte byta motor på bilen också? Det är en bedömningssak vad man vill lägga tid eller pengar på..
Själv arbetar jag som teknikkonsult och det har hänt. någon enstaka gång kanske att man har haft fel eller glömt saker;) (skämtar) SJÄLVKLART kan man missa saker i ett underlag. Men det brukar inte vara livsavgörande saker. Och absolut inte arbeten eller materiel på 50.000 om det gäller en villa.

Självklart är vi ansvariga om det är direkta fel i handlingarna som orsakat skador etc. Men det är en annan sak. Att glömma är nog ganska mänskligt.
 
Carl skrev:
Eller också så tänker man till före och lägger en del av de 100.000:- på konsultarvoden och ser till att ta fram rejäla förfrågningsunderlag som firmorna får räkna på.
Har man bara bra förfrågningshandlingar så är det inte mycket de kan ta extra för i slutändan..
Men nackdelen med min idé är förstås att man måste veta INNAN man bygger exakt hur man vill ha det.
Konstigt nog så är det precis så det går till med alla projekt som är steget större än småhusmarknaden. Synd bara att privatpersoner inte tillämpar/förstår det. Det blir samma pengar i slutändan ändå! Oavsett om de lägger det på konsulter/arkitekter/ingenjörer eller hantverkarnas skyhöga extrakostnader.
Vilken typ av konsult är bra på det du beskriver? Typ vad kallas en sån? Tycker det verkar helrätt. Kan du tipsa om länkar där man kan hitta upphandlingsdok av den typen om jag vill tjuvkika lite... ;)
 
Hmm, alltså du behöver ett helt "gäng" med konsulter vanligtvis. Det är det som är nackdelen med det hela.
En byggnadsingenjör kan hjälpa till med husbiten och upprätta beskrivning, kanske rumsbeskrivning där alla delar är beskrivna med matrial, kulör, typ osv.
Vidare behöver du en VVS-konsult och en el-konsult som beskriver tekniksystemen i huset.
Allt är kopplat till ritningar som de även kan upprätta. Men det är ganska vanligt att det finns en "bas"ritning från eventuell hustillverkare.

Jag känner att jag har ganska svårt att beskriva det med ord, men de tekniska beskrivningarna (hus, rör, el osv.) Upprättas med hjälp av AMA-koder som bygger på BSAB-96 från svensk byggtjänst AB. Kolla in:
www.byggtjanst.se
Där kan man läsa vidare lite om BSAB och även REDA som är ett hjälpmedel vid framställande av beskrivningar.
Tyvär får man inte fram mycket info som lekman, utan mitt råd är att ta kontakt med ovanstående konsulter för prisuppgift.
Du kan även höra av dig till mig om du söker mer information.. (mitt yrke är el-konsult, men jag arbetar tillsammans med arkitekter, bygg- och VVS-ingenjörer).
 
Ok Carl. Är du dyr.... ;)

Vad gör en VVS-konsult som vanliga Svensson missar...

/Jonte
 
Jag är jättebillig!

VVS-konsulten är ju på "din sida" och dimensionerar systemen rätt osv. Visst kan man gå direkt en entreprenör och säga vad man vill ha, som de sen utför. Det blir säkert jättebra. De flesta firmor kan även projektera hela anläggningen och är jätteduktiga på detta.
Problemen är när något blir fel och entreprenören anser sig ha gjort rätt. Har man då anlitat konsult som har projekterat hela anläggningen så har man iaf minimerat risken för fel och konflikter med entreprenören..
Vi konsulter måste ha något att göra vi också :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.