Söker inspiration, bilder och hjälp med att bygga en inbyggd bokhylla. :p
 
I Hus & Hem, nr 5 från 2002 finns en beskrivning på en inbyggd, väggfast bokhylla.

Det här behövs: 22x45 mm regel, 16 mm spånplatta, trälim och spik.

1. Mät upp väggen och bestäm hur djupa och långa hyllplanen ska vara och hur många hyllgavlar som behövs.
2. Limma och spika ihop hyllgavlarna av två 16 mm spånskivor med reglar 22x45 mm emellan. Hyllgavlarna blir 77 mm breda. Höjden bör vara 4-5 mm lägre än takhöjden.
3. Märk ut och borra hål för hyllbärare. Passa på att spackla, slipa och måla hyllgavlarna innan de ställs på plats.
4. Placera ut hyllgavlarna och fixera dem mellan taket och golvet genom att knacka in kilar i underkant. Kontrollera med vattenpasset att gavlarna står i lod och med vinkelhaken att de är vinkelräta mot väggen. Fäst i väggen med vinkeljärn.
5. Geringssåga golvsockel och fäst i nederkant för att dölja kilarna.
6. Såga till, måla och placera ut hyllplan. Ta ett steg tillbaka och beundra ditt verk!
 
Tack för den utförliga beskrivningen. Jag ska börja mäta så snart taket är lagt, håller nämligen på att inreda hela övervåningen. Det skulle ju förstås vara roligt med lite bilder också...bokhyllan har vi tänkt att sätta längs väggarna i takkupan.
Vad lustigt att du kallar dig Björken, vårt hus från Hjältevad heter Björken.
;D ;D
 
Bor också i ett Björken! ;D ;D ;D
 
Hur gjorde ni i takkupan? Vi har tre fönster på vår kupa så den är ca 3 m bred.
 
Jag bor inte in ett björkenhus… ;)

Jag håller dock på att bygga ett antal inbyggda bokhyllor i vårt blivande bibliotek. Jag har ingen hemsida att lägga upp bilderna på men skicka mej ett PM via forumet med din email så mailar jag lite bilder.

mvh plexi
 
Jeanne skrev:
Hur gjorde ni i takkupan? Vi har tre fönster på vår kupa så den är ca 3 m bred.
Vi har ej byggt någon inbyggd bokhylla i takkupan. Vet inte riktigt vad du menar med frågan, men förklara gärna lite mer så kanske jag kan hjälpa till. Vi inredde vår övervåning för 1½ år sedan.
 
Jag har skickat några bilder till dej på våra bokhyllor i vårt blivande bibliotek. Rummet var innan en del av lanthandeln som var inrymt i vårt hus. På sjuttiotalet stängdes affären och byggdes om på 70-talsvis. Vi har nu rivit allt och bygger upp nya väggar golv och tak samt bokhyllor. Vi har dragit i ett FTX ventilations system som döljs i bokyllorna man kan se donen på några av bilderna. Jag har använt mej an massivt trä överallt. Alla lister och ramvirke är gjort av kvistfrifur, men man kan lika gärna använda sej av MDF. Vi vill skapa en gammaldags känsla och därför använde jag mej av massivt virke. Sidor och hyllplan är dock gjorda av vanliga stavlimmad furuskivor. Jag har satt samman konstruktionen med lim som dragits ihop med självborrande skruv. De självborrande skruven är fantastiska då man kan sätta upp tunna trälister utan att de spricker. De har små skallar som går in i trät och är lätta att spackla över. För att förstärka de stavlimmade skivorna så de inte bågnar har jag satt en list med ett fräst sår i som limmas i främre nederkant på hyllplanen. Detta får hyllplanen också att verka lite mer bastanta än de år samtidigt som de inte kan böjas ned av tunga böcker.

Hoppas att du har fått några idéer och tips av detta.

MVH plexi



 
Plexi:
Jag har fått bilderna och sitter som bäst och funderar på hur vi skall lösa detta. Jag tackar och bockar...
Jeanne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.