H
H Hutton skrev:
Jo jag förstår att det finns en poäng med auktorisering men frågan är hur tillämpbart det är för självbyggare. Om det handlade om entreprenörer som ska visa att betongen är tillräckligt torr inför tex. plattsättning så visst, de får inte mäta själv för att det ska vara juridiskt hållbart. Men varför skulle jag lägga 10000 kr på egenkontroll? Vem mäter jag för egetligen? Jag får ju mäta vad jag vill, om jag vill, jag kommer knappast stämma min själv om golvplattorna släpper.

I just fallet betongfukt i mitt fall kommer plattsättningen nog ske många månader efter att plattan är vädersäkrad.
Alltså jag försöker inte vara tyken på något sätt.
Men flera månader räcker inte få att få ner en platta i 85-90 % RF
Du ska långt över 6 månader och då får de inte regna de första dagarna och vara noga med täckning alternativt membranhärdning.

men 10000kr anser jag vara en billig försäkring för att dina garantier ska gälla.
tråkigt om din plasstmatta släpper, de börjar mögla eller du får en fuktskada i badrummet.
Alla kommer skylla på dig eftersom inte plattan var uttorkad riktigt.
Även om du visar upp en egenkontroll där du kontrollerat fukten till under 85-90%RF så gäller inte de för du inte är Auktoriserad.
 
H hul skrev:
Alltså jag försöker inte vara tyken på något sätt.
Men flera månader räcker inte få att få ner en platta i 85-90 % RF
Du ska långt över 6 månader och då får de inte regna de första dagarna och vara noga med täckning alternativt membranhärdning.

men 10000kr anser jag vara en billig försäkring för att dina garantier ska gälla.
tråkigt om din plasstmatta släpper, de börjar mögla eller du får en fuktskada i badrummet.
Alla kommer skylla på dig eftersom inte plattan var uttorkad riktigt.
Även om du visar upp en egenkontroll där du kontrollerat fukten till under 85-90%RF så gäller inte de för du inte är Auktoriserad.
Vart kommer kraven på auktorisering ifrån? Är det försäkringsbolagen som ställer kraven vid en eventuell skada lika som för våtrum?

Utifrån PBL kan det inte ställas krav på andra områden än brand, tillgänglighet, ventilation, kulturvärden och energi då det enbart är här det finns certifierade.
 
H hul skrev:
Alltså jag försöker inte vara tyken på något sätt.
Men flera månader räcker inte få att få ner en platta i 85-90 % RF
Du ska långt över 6 månader och då får de inte regna de första dagarna och vara noga med täckning alternativt membranhärdning.

men 10000kr anser jag vara en billig försäkring för att dina garantier ska gälla.
tråkigt om din plasstmatta släpper, de börjar mögla eller du får en fuktskada i badrummet.
Alla kommer skylla på dig eftersom inte plattan var uttorkad riktigt.
Även om du visar upp en egenkontroll där du kontrollerat fukten till under 85-90%RF så gäller inte de för du inte är Auktoriserad.
Nej jag lyssnar gärna på de som kan mer än jag :) Men hur vanligt är det med en auktoriserad fuktmätning egentligen? Nybyggnation av enbostadshus med privatperson som byggherre och gjuten platta.

Det borde ju rimligen gå att uppskatta en säker torktid? Särskilt med påkopplad golvvärme.
 
Jag visste inte att de krävdes mätningar av betongen för att få bygglov! Att det krävs Ka vet jag och utsättning ska ske av behörig.

Var står dessa krav? Känns väldigt intressant! Vad fb kräver är inte samma sak
 
H
H Hutton skrev:
Nej jag lyssnar gärna på de som kan mer än jag :) Men hur vanligt är det med en auktoriserad fuktmätning egentligen? Nybyggnation av enbostadshus med privatperson som byggherre och gjuten platta.

Det borde ju rimligen gå att uppskatta en säker torktid? Särskilt med påkopplad golvvärme.
men mäter du betong på felaktigt sätt och med fel instrument så får du klart ett felaktigt värde.
Va uppskattar du för torktid på din platta då?

De som påverkar mest är ju självklart VCT-talet på din betong, va kommer du gjuta med?
Utan att veta det är de omöjligt att uttala sig om något.
 
H
Kanske ska påpeka att jag arbetar med stora entreprenader och aldrig villa-byggen.
Så självklart kan de finnas andra krav där.

Men de är extremt svårt att mäta fukt i betong och få tillförlitliga värde.
Hur man mäter har ändrats flera gånger och väldigt nyss ändrade man metoder igen eftersom värdena var såpass opålitliga.
 
Har tagit offerter på SKB, minns inte om jag fick uppgifter om vct tal. Beställde utifrån hållfasthet. Men skulle gissa på 0.55-0.60? Plattan är som vanligt 10 cm.
 
Hej!
Fick samma krav i mitt bygglov idag, vilket även var nytt för mig som inte byggt om på länge.
Fick du ihop en bra som godtogs av kommunen? Har du lust att dela emd dig av vad du skrev???

MVH
Morgan


H Hutton skrev:
Har via min bygglovshandläggare fått information om vilka dokument jag förväntas ha redo inför byggsamråd. Ett lite oväntat önskemål är en fuktsäkerhetsbeskrivning. Det verkar vara nytt från 1:a januari 2018. I detta fall önskar man en enklare sådan. Någon som har utformat något sånt, eller råkat ut för något liknande?

Tror inte det ska vara ett stort bekymmer egentligen och vad jag förstår handlar det om byggfukt mm.

Bygglovet gäller enbostadshus utom detaljplan. Lösvirke och jag ska bygga själv.
 
M mojjen skrev:
Hej!
Fick samma krav i mitt bygglov idag, vilket även var nytt för mig som inte byggt om på länge.
Fick du ihop en bra som godtogs av kommunen? Har du lust att dela emd dig av vad du skrev???

MVH
Morgan
Javisst kommunen godtog den. Kan skicka den om du vill.
 
ja det skulle jag verkligen uppskatta. Har förstått att det inte är jätte avancerat för att få igenom. men skönt att veta vat man skall börja:)
 
Skickade pm
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
JAg såg det, stort tack(y)
 
  • Gilla
Hutton
  • Laddar…
H Hutton skrev:
Javisst kommunen godtog den. Kan skicka den om du vill.
Hej! Vi har också fått exakt samma fråga i vårt bygglovsärende (en liten stuga på landet). Har du möjlighet att ge en kopia på din så vore det helt fantastiskt för jag står här helt förvirrad och hittar ingen lämplig mall på nätet. Det här bygglovet håller på att ta musen ur mig. Inte lätt att vara självbyggare (tillsammans med sambon men jag sköter allt pappersarbete) Varma hälsningar, Jenny
 
M mojjen skrev:
Hej!
Fick samma krav i mitt bygglov idag, vilket även var nytt för mig som inte byggt om på länge.
Fick du ihop en bra som godtogs av kommunen? Har du lust att dela emd dig av vad du skrev???

MVH
Morgan
Hej! Vi har kört fast på exakt samma sak, har du möjlighet att dela med dig av din? Tacksam för all hjälp jag kan få!
 
Vi har fått startbesked nu men fuktsäkerhetsbeskrivningen var tvungen att vara med men med proffsig hjälp härifrån så löste det sig galant Så tacksam! Detta är 3:e huset vi bygger och den har aldrig varit ett krav tidigare men nu har vi koll på även det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.