H
Kommer alltid vara perioder med sånt här. Det är som tidningarna här uppe. Stora rubriker om att nu är plogningsbudgeten spräckt.

Snart kommer ni rapportera om ökad fukt när snön börjar tina.

Bostadsmarknaden går upp och ner.
 
Känns lite snyftreportage. Sådant här måste man vara medveten om och budgetera för! Vi kan inte lita på att pappa staten sopar vägen för oss hela tiden. Sälj först, köp sen. Räkna med att behöva magasinera och bo på vandrarhem i mellantiden. Och lev inte på dina yttersta marginaler.
 
  • Gilla
Ganescha och 12 till
  • Laddar…
Buhu :cry:

"Jag mår så himla dåligt för jag trodde att priserna bara kunde gå upp och vill inte ta något ansvar för att jag själv har valt att försätta mig i denna högst osäkra situation. Tanken var ju att radhuset OCH nyproduktionen skulle göra mig rik, annars hade jag aldrig valt att avvakta med försäljning av mitt befintliga radhus."

:thinking::thinking::thinking::thinking:
 
  • Gilla
Ganescha och 10 till
  • Laddar…
Det som Johan i praktiken ber om är att samhället artificiellt skall hålla upp hans pris på bostadsrätten genom att minska nyproduktion i attraktiva områden. Om man spekulerar kan man förlora, annars vore det inte spekulation.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
G gimmok skrev:
Buhu :cry:

"Jag mår så himla dåligt för jag trodde att priserna bara kunde gå upp och vill inte ta något ansvar för att jag själv har valt att försätta mig i denna högst osäkra situation. Tanken var ju att radhuset OCH nyproduktionen skulle göra mig rik, annars hade jag aldrig valt att avvakta med försäljning av mitt befintliga radhus."

:thinking::thinking::thinking::thinking:
Det där tycker jag var en lite väl hård beskrivning.

Även om jag personligen inte skulle köpa nyproduktion på de villkor som gäller. Så är det väldigt många som hamnar i ungefär den här situationen nu.

När jag köpt bostad så har jag varit oerhört nervös över vad som kan hända med prisutvecklingen, bara över de kanske 2 månader som går från att man skrivit på, tills det bef. boendet är sålt, eller iallafall har ett påskrivet avtal om att sälja.

Att då idag binda sig för en bostad som levereras om kanske 2 år, det skulle jag inte överleva.
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
Att köpa en bostad som levereras om två år är ju en form av spekulation. Vid all spekulation måste man räkna med att saker förändras och ha en rimlig buffert för det.
 
  • Gilla
tobbbias och 5 till
  • Laddar…
Jag har gjort några köp och försäljningar och alltid haft lite tur med dessa. Är sjukt nervös av mig och vid flytt 2011 så villkorade jag i köpkontraktet att vi skulle få sälja vår lägenhet först, det kostade 75000 mer som säljaren ville ha för risken. Vår lägenhet gick på första visningen och till ett pris högre än vi väntat. Men ovissheten av ekonomin emellan köp av ny bostad och försäljning av nuvarande är för mig väldigt stressande, därför garderade jag mig på detta sätt.

Jag skulle personligen aldrig köpa en ny bostad om det i sin tur krävde att jag säljer mitt nuvarande boende till ett pris som nån granne kanske fått nyligen. Nyproduktion där man tecknar kontrakt nått år innan är inget jag skulle chansa på, iaf inte utan en chans att kliva ur. Skulle jag vara killen i artikeln skulle jag kolla om detta är applicerbart på kontraktet https://www.svd.se/experter-varnar-tusentals-ogiltiga-kop-i-nyproduktionen . Nyproduktion känns dessutom som en lurig affär. Utvecklarna maxar belåningar och räknar på 0 i underhåll under en lång tid, nej granska den ekonomiska planen noga innan ni slår till!
 
Det är inte mer än så att ha får sälja det han köpt han nu inte kommer ha råd med? Det fick jag göra under förra året när ens egna hus inte sålde. Fick sälja det jag precis köpt. Visserligen gjorde jag stora renoveringar och fick bra vinst (tur) på bara några månader. Jag hade hela tiden det som backupplan att vara redo att snabbt trycka på säljknappen så man inte står där med dubbla boenden.
 
Det vore ju intressant att få läsa vad "Johan" (heter väl egentlig något annat brukar det sägas) ,
alltså vad köpte han sitt radhus för, som han nu försökte sälja för 4,5 mille, och går motvilligt ner till 4,1 mille.

Som sagt: Vad köpte han det för? Kanske 2,5 mille år 2010?
Håller med om att världen är orättvis :(
Vänta bara Johan, tills du skall sälja den nya bostadsrätten.
Då blir det nog till att sätta sig utanför Konsum med en pappmugg från Donken i näven :cry:
 
Från artikeln i AB:
"Men att förlora så himla många hundratusen på några månader hade jag inte räknat med, säger Johan."

Men vad är det egentligen personen i historien har förlorat?
Han förväntade sig en vinst på många hundra tusen kronor.
Men har han egentligen förlorat något. Annat än grusade förväntningar?
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Att priserna hålls nere något så att dagens ungdomar har möjlighet att ta sig in på marknaden är lysande. Att vi som äger sedan många år inte blir (än mer av) miljonärer bara av att äga och bo, det får vi ta.
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
T
”Han lägger en del av skulden för den uppkomna situationen på införandet av det skärpta amorteringskravet.

– Jag känner att det fått marknaden att vända. Folk är oroliga och vet inte vad de får låna när bankerna skärper kraven. Politikerna vill att det byggs så mycket som möjligt i Stockholm och vill att folk köper bostäderna så klart. Men när folk väl gör det ändrar man plötsligt spelreglerna. Hur ska vi då kunna få våra hus sålda?”

Patetiskt! Han gnäller för att han inte gör lika stor vinst som han hoppats på!

Klart som fan att politikerna måste dra i nödbromsen, priserna på marknaden är ju helt sjuka. Ska vi fortsätta så här? Om 5 år kommer en villa kosta 10 milj, vem har råd med det?

Problemet är att folk räknar med att ”vi köper denna lägenhet, så säljer vi om 2 år, så tjänar vi 20%” men sötebrödsdagarna är över, dags att vakna upp!

Era löner följer inte med utvecklingen på priserna för lägenheter och villor, det är inte rimligt att en medelinkomsttagare ska kunna vara skyldig banken 4-4.5 milj!

Och vem kan komma undan den extra procenten på ammorteringskravet som nu införs 1:a mars, inte många tror jag, inte ens om man redan har hus och ska köpa nytt för 5-6 milj.

Som sagt, verkligheten kommer ifatt er.
 
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att priserna hålls nere något så att dagens ungdomar har möjlighet att ta sig in på marknaden är lysande. Att vi som äger sedan många år inte blir (än mer av) miljonärer bara av att äga och bo, det får vi ta.

Dessvärre talar du nog inte för många, det är problemet. Folk förväntar sig tjäna mer på lägenhet/villa än på arbetet. Det håller inte i längden. Vilket börjar visa sig nu...
 
Det tror jag faktiskt inte. Jag vill förstås tjäna så mycket som möjligt på mina fastighetsaffärer jag också, men inte på bekostnad av ett fungerande system. Och så tror jag genuint att de flesta tycker, vare sig man tror att det fungerande systemet kräver en friare marknad eller mer reglering.

Sen är vi säkert olika förmögna att ta in att den egna kortsiktiga vinsten/förlusten inte borde vara avgörande för hur samhället borde vara organiserat, men där har jag nog mer till övers för intervjuobjektet som inte kan se utanför sig själv än journalisten som väljer att exploatera situationen för en ytlig, känslobaserad artikel.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.