Behöver måla om samtliga dörrar och karmar inomhus. Dörrar går att ta in till garaget.
Inte karmar.

Jag är missnöjd med resultatet. Typ apelsinskalyta. Går det på något sätt att få jämnare?

Just nu användes färg och roller enligt fotot.

Vad gjorde jag för fel?

Jag är beredd att köpa ny färg och anban typ av påläggare. Hink med vit inomhusfärg bredvid en rosa roller på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en dörrkarm med ojämn målning som ger ett apelsinskaltextur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörrkarm med ojämn målning och apelsinskalstextur mot en vit kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörrkarm med ojämn målning och apelsinskalstextur mot en vit kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Fel rulle. Mycket fin skall den vara
 
Precis, fel rulle och kan med fördel dra av lätt med fint sandpapper mellan strykningarna.
 
H
slacker slacker skrev:
Precis, fel rulle och kan med fördel dra av lätt med fint sandpapper mellan strykningarna.
Kan man göra. Har inte använt den färgen, så vet ej hur mjuk den är
 
Kan ni lägga in fotot på rätt rulle?

Och färg som ni är säkra på?
 
ser ut som för mycket färg men det ska även påpekas att det kommer inte att bli helt slätt och sprutfinish får man aldrig.
 
Enligt flugger så rekommenderas denna rulle:

https://www.flugger.se/products/ultraglat

Dvs, en Lack och Möbelrulle. Eller "Mycket fin" som nämndes tidigare.

Vit Lack och Möbelrulle rekommenderad av Flugger för "Mycket fin" yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Atom och 2 till
  • Laddar…
Ska jag bara sandpappra och lägga på nytt?

Finns det någon färg som behöver längre tid för torkning? Denna Flugger torkar på 10 minuter ju!
 
Jag har målat MDF med Flugger och en lackdyna (Anza). Mellanslipning med 360 papper. Blev mycket bra, tycker jag.
 
Jag tror faktiskt att du ska nöja dig med det resultat du har på det du har målat. Har man inte kunskapen själv och börjar slipa och måla mer är ju risken större att det ser ännu hemskare ut sen.
 
Späd med lite vatten, torkar inte lika fort och flyter ut bättre, men ta lite i taget bara, gränsen till blask är hårfin.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Inga akrylatfärger flyter ut ordentligt. Det är lösningsmedelsbaserad alkyd som gäller om du vill ha en fin yta.
[länk]
Hur ska jag lägga på denna?
Är det ok att måla på den jag redan har?
Ingen fara med förgiftning?
Det gäller alla dörrar och karmar.
 
A Atom skrev:
Hur ska jag lägga på denna?
Är det ok att måla på den jag redan har?
Ingen fara med förgiftning?
Det gäller alla dörrar och karmar.
Nej. Det går inte att måla över akrylat med den andra färgen. All färg måste bort i så fall.
Förgiftning? Antingen får du stå ut med lite lacknafta som osar i någon dag eller massa mjukgörare, glykoler och allergener i den vattenbaserade färgen under hela tiden den sitter uppe.
 
Redigerat:
Kommer aldrig måla med ngn annan färg en den lösningmedelsbaserade från flugger på snickerier. Helt plötsligt fanns det tid att efterstryka etc varför även en dilitant kan få ett snyggt resultat. Lite lösningsmedel ngn gång per år är knappast farligt och den lilla risk som eventuellt finns uppvägs mer än väl av slutresultatet. Finns väl en del hälsovinster med ett lyckat resultat.
 
  • Gilla
Atom och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.