Jag drömmer lite om att få en större matplats i hemmet för att kunna sitta och äta tillsamans med min familj. Har en idé att flytta köket till sovrummet intill och ta ev. bort den bärande väggen mot vardagsrummet.

Bifogar bild på planlösning och bild på sovrummet som köket skulle flyttas till.

Tror ni det skulle fungera eller se konstigt ut med denna typ av fönster i ett kök?

Fått grov info att ta ner en bärande vägg är fullt möjligt rent tekniskt men man behöver tillstånd och bygglov och kommer kosta ca 100 tusen.

Tack på förhand
 
  • Planlösning med markerade sovrum, kök, och vardagsrum som kan förvandlas till en matplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sovrum med stort fönster, persienner, en säng täckt med en färgglad filt och trägolv, potentiellt för omdaning till kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
N nht1 skrev:
Tror ni det skulle fungera eller se konstigt ut med denna typ av fönster i ett kök?
Det ser ut ungefär som vårt köksfönster och jag tycker inte det ser konstigt ut.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det ser ut ungefär som vårt köksfönster och jag tycker inte det ser konstigt ut.
Tack :) du har ingen möjlighet att ta en bild så att jag lättare kan få en uppfattning hur det kan se ut?
 
BirgitS
Så här ser det ut.
Kök med trämöbler, röd lampa, fönster med kvällshimmel och blommor på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
zaandra och 1 till
  • Laddar…
Det skulle inte funka att göra om det andra sovrummet till kök? Väggen mellan det rummet och vardagsrummet ser nämligen inte ut att vara bärande.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det skulle inte funka att göra om det andra sovrummet till kök? Väggen mellan det rummet och vardagsrummet ser nämligen inte ut att vara bärande.
Vägen som jag vill ta bort är bärande men jag räknar med att ta en konstruktör som får räkna fram en lösning med en järnbalk som svetsas som en ram längs vägg och tag. Borde ju vara möjligt genom att det är högst upp i huset. Någon mer erfarenhet?
 
Fast nu besvarade du ju inte Annas fråga alls! :p

Tyckte Annas förslag var vettigt/vettigare. Avsevärt mycket enklare borde det vara också? Även om avlopp och vattenrör måste dras dit så hade du ju ändå behövt flytta på det i vilket fall. :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
Precis, Avloppet går troligtvis att dra under golver eftersom parketen vilar på balkar. Det blir lite väl långt att dra till andra sovrummet om man ska få rätt fall samtidigt som det passar bättre som "sovrum" med befintliga garderober.
 
BirgitS
Tycker du att det är okej att ha ett sånt fönster i köket?
 
jag tycker det ser bra ut när man ser ett riktigt kök. Jag är bara rädd att det blir trångt mellan rygg och diskbänk. Tror mitt avstånd är något mindre.
 
BirgitS
I vårt kök är det lite trångt där bredvid bordet men just den delen av arbetsbänken används väldigt lite och det går bra att röra sig där och dra ut lådor. Sen kan man ju ha ett smalare bord än 100 cm och stolar med rakare ryggstöd. Vår fönstervägg är nästan 3 m och det är 63 cm mellan bänkskivan och närmaste delen av den rundade stolsryggen.
 
@BirgitS såg i den tråden nu!

Ja då ställer ju avloppet till det, är det säkert att golvet är uppreglat som det är i dagsläget då?

Om ja, så hade jag nog faktiskt skitit i att öppna upp väggen och istället flyttat väggen som är mot det befintliga köket idag lite för att kunna få in köksskåp hela vägen.

Ska rita upp hur jag menar.
 
Ritning av en lägenhetsplan med två sovrum, vardagsrum, kök och badrum samt förkortningar för inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.