Har via min bygglovshandläggare fått information om vilka dokument jag förväntas ha redo inför byggsamråd. Ett lite oväntat önskemål är en fuktsäkerhetsbeskrivning. Det verkar vara nytt från 1:a januari 2018. I detta fall önskar man en enklare sådan. Någon som har utformat något sånt, eller råkat ut för något liknande?

Tror inte det ska vara ett stort bekymmer egentligen och vad jag förstår handlar det om byggfukt mm.

Bygglovet gäller enbostadshus utom detaljplan. Lösvirke och jag ska bygga själv.
 
  • Gilla
hoco
  • Laddar…
Jo jag läste den och lite annat, tänkte om någon hade stött på det i sitt bygglov och vad det inneburit i praktiken?
 
Begär ut ett par tidigare bygglov som borde haft med byggfukt och fukt
 
H
H Hutton skrev:
Har via min bygglovshandläggare fått information om vilka dokument jag förväntas ha redo inför byggsamråd. Ett lite oväntat önskemål är en fuktsäkerhetsbeskrivning. Det verkar vara nytt från 1:a januari 2018. I detta fall önskar man en enklare sådan. Någon som har utformat något sånt, eller råkat ut för något liknande?

Tror inte det ska vara ett stort bekymmer egentligen och vad jag förstår handlar det om byggfukt mm.

Bygglovet gäller enbostadshus utom detaljplan. Lösvirke och jag ska bygga själv.
Hej

jag arbetar mycket med fuktsäkerhetsbeskrivningar och skriver ofta fuktsäkerhetsplaner.
Följande bör finnas med:

  • Projektbeskrivning
  1. Bakgrund
  2. myndighetskrav
  3. markförhållanden
  4. klimat
  5. byggnadsbeskrivning
  6. kritiska konstruktioner
  7. kritiska moment
  • Projektets krav på fuktsäkerhet
  1. Tekniska fuktkrav och krav på aktiviteter
  2. fukt och lufttäthet
  3. åtgärder vid avvikelse
  • Fuktsäkring vid projektering
  1. Identifiering av fuktkritiska konstruktioner
  2. fuktsäkerhetsprojektering
  • Fuktsäkring vid produktion
  1. Identifiering av kritiska moment och konstruktioner
  2. fuktsäkerhetsplan
  3. fuktronder
  4. fuktmätningar

Detta är ett exempel på innehåll hör av dig om du behöver hjälp med vad någon punkt ska innehålla.
 
  • Gilla
Hutton
  • Laddar…
Genvägen är att be om tidigare exempel på projekteringar som godtagits tidigare, och bara anpassa till ditt projekt. I praktiken är det en inventering av risker och beskrivning om vilka åtgärder som vidtagits i projektering eller under utförande för att förhindra att fuktskador uppstår. Har gjort några ganska enkla och de brukar nöja sig med byggherren visar att det finns en tanke, sånt som i praktiken redan görs men det ska bara nedtecknas också. Våtrumsarbete utförs av fackman, våtrumsintyg, material kontrolleras och täcks under byggtiden osv

Inte nytt från 2018, har varit med sedan BBR 21 som trädde i kraft 2014 men kommunen kanske inte ställt kraven tidigare.
 
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
Tack för hjälpen! Ska utforma en fuktsäkerhetsbeskrivning, det förändrar egentligen ingenting i utförandet, bara lite extra jobb framför datorn verkar det som. Men jag jag blev lite fundersam.

Det är ju fint att kommunen bryr sig så mycket att jag bygger huset bra :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
H
H Hutton skrev:
Tack för hjälpen! Ska utforma en fuktsäkerhetsbeskrivning, det förändrar egentligen ingenting i utförandet, bara lite extra jobb framför datorn verkar det som. Men jag jag blev lite fundersam.

Det är ju fint att kommunen bryr sig så mycket att jag bygger huset bra :)
Alltså du gör ju de inte för kommunens skull utan för din egen.
Där du tidigt i processen kan fånga upp kritiska moment och hur du ska hantera dessa framöver i produktionen etc.
 
H hul skrev:
Alltså du gör ju de inte för kommunens skull utan för din egen.
Där du tidigt i processen kan fånga upp kritiska moment och hur du ska hantera dessa framöver i produktionen etc.
Jo jag vet, jag tror jag har övervägt byggfuktaspekter och risk för fuktskador på alla upptänkliga sätt. Ingen är mer mån om att slippa fuktskador än jag, det var bara en lätt ironi över förkärleken för skrivna dokument hos våra myndigheter :)
 
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
H
H Hutton skrev:
Jo jag vet, jag tror jag har övervägt byggfuktaspekter och risk för fuktskador på alla upptänkliga sätt. Ingen är mer mån om att slippa fuktskador än jag, det var bara en lätt ironi över förkärleken för skrivna dokument hos våra myndigheter :)
Då har du nog koll på läget.
Tänk bara att en del mätningar får du inte göra själv utan måste vara utbildad för
 
Jaså? Vilka då? Jag tänkte ta in fackman för OVK men tänkte du på några andra mätningar?
 
H
H Hutton skrev:
Jaså? Vilka då? Jag tänkte ta in fackman för OVK men tänkte du på några andra mätningar?
Fuktmätning i betong = RBK-auktoriserad fukttekninker
Fuktmätning i avjämningsmassor = RBK-auktoriserad fukttekninker
Trä = kan du mäter själv om du följer instruktioner (ska mättas på speciellt sätt och speciella punkter)
 
Jo det behövs nog en auktoriserad fukttekniker för betong och större projekt, men jag ska ju bygga ett enbostadshus på landet :)
 
H
H Hutton skrev:
Jo det behövs nog en auktoriserad fukttekniker för betong och större projekt, men jag ska ju bygga ett enbostadshus på landet :)
Men betong får du aldrig mäta själv, du måste vara auktoriserad.
Kostar ungefär 5000kr/mätpunkt och du behöver möjligtvis 2st på en villa.
Ganska billig försäkring enligt mig.
 
  • Gilla
callel
  • Laddar…
Jo jag förstår att det finns en poäng med auktorisering men frågan är hur tillämpbart det är för självbyggare. Om det handlade om entreprenörer som ska visa att betongen är tillräckligt torr inför tex. plattsättning så visst, de får inte mäta själv för att det ska vara juridiskt hållbart. Men varför skulle jag lägga 10000 kr på egenkontroll? Vem mäter jag för egetligen? Jag får ju mäta vad jag vill, om jag vill, jag kommer knappast stämma min själv om golvplattorna släpper.

I just fallet betongfukt i mitt fall kommer plattsättningen nog ske många månader efter att plattan är vädersäkrad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.