Hej, för 5 år sedan rev vi ut hela "innanmätet" i källaren och putsade väggar samt lade klinkergolv. Sedan dess har källaren varit hur "frisk" som helst och faktiskt upplevts som ett behagligare klimat än ovanplan. Fram tills nu, då vi från "ingenstans" helt plötsligt har fått en ohyggligt stark doft i vår tvättstuga. Eller rättare mycket specifikt från ena hörnet, som även är ett av husets ytterhörn. Se bild.

Till saken hör möjligen att huset är från 1974 och aldrig om-dränerat. Jag har försökt mäta fukt i det aktuella hörnet och får inget utslag. Det känns inte heller fuktigt ö h t. Vi har även en avfuktare i tvättstugan och den indikerar ingen fukt. I det hörnet där lukten upplevs kommer inkommande vatten in. Jag trodde kanske det kunde vara källan, men det verkar inte så. Har klätt av röret den isolering som det hade i tron att det kunde vara källan men så verkar det som sagt inte. Tvättmaskin och torktumlare har rensats o körts m klorin, golvbrunn rensats etc.

Jag har varit inne på att dränera om huset och nu blir det kanske förr än senare. Men kan det verkligen vara så att en dålig dränering har gjort att väggen av helt oorganiskt material har möglat(?!) Det låter helt osannolikt för min del.

Tacksam för alla tips vad det kan vara som luktar? Det är en riktigt stark lukt. Inte av den stickande sorten utan mer "unken".


Hörn av källartvättstuga med synliga rörledningar och misstänkt mögelskada vid golv och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
På den tiden när ditt hus byggdes lades dränering ganska högt upp.
Detta känns långsökt men... kan det vara en råtta som gått och lagt sig och dött i din dränering?
 
Det skulle antagligen kunna hända, men kan det isf verkligen lukta ”genom” källarväggen?
 
Åsa Lund
Om det är undertryck i huset och grunden är otät så kanske...
 
Kanske torktumlaren? Frun säger det, men jag tycker det är långsökt....Vi får prova rengöra den igen....
 
Om det är en torktumlare med värmepump så sitter det ett till filter i den som ska göras rent med några torkningars mellanrum.
En bekant till mig köpte hus med befintliga vitvaror och han missade det.
Filtret var igensatt med fuktigt ludd och det luktade mögel från maskinen.
 
P Patrik Friberg skrev:
Om det är en torktumlare med värmepump så sitter det ett till filter i den som ska göras rent med några torkningars mellanrum.
En bekant till mig köpte hus med befintliga vitvaror och han missade det.
Filtret var igensatt med fuktigt ludd och det luktade mögel från maskinen.
Tack. Vi tycker att vi haft isär allt men ska prova igen.
 
Även tvättmaskiner kan ha en förmåga att börja lukta skunk/mögel, och lukten är inte alltid så lätt att få bort. Lukta i tvättmedelsfacket och stick in huvudet i trumman och känn efter igen om det kan komma därifrån.
 
Åsa Lund
Tvätta 90 grader med ättika i. Ha alla luckor öppna efter tvätt
 
Behöver inte vara i hörnet där det luktar mest. Kan vara att lukten går med luftströmmarna och ansamlas i lukthöjd just där. Luktkällan kan mkt väl vara i ett annat rum i källaren.
 
Linda en helt ren trasa där inkommande vatten kommer in. Låt den sitta nån dag, lägg den i en påse och ta den till ett "rent" rum, ta upp och lukta på trasan och se om den luktar. Då vet du om lukten kommer in vid röret.
 
Lukten är borta! Det visade sig efter många om och men vara torktumlaren som behövde en full sanering långt utöver rengöring av filter som vi givetvis gör löpande. Fuktad trasa med klorin och hela trumman torkad invändigt. Därefter handduk fuktad o indränkt med en dl bakpulver. Körd i tumlaren i medeltemp tills torr.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
S sepani skrev:
Lukten är borta! Det visade sig efter många om och men vara torktumlaren som behövde en full sanering långt utöver rengöring av filter som vi givetvis gör löpande. Fuktad trasa med klorin och hela trumman torkad invändigt. Därefter handduk fuktad o indränkt med en dl bakpulver. Körd i tumlaren i medeltemp tills torr.
Detta hjälpte verkligen; det VAR tumlaren som var luktkällan men efter ett par veckor är problemet åter....vi upprepar proceduren, men lutar åt en ny tumlare....suck
 
S sepani skrev:
Detta hjälpte verkligen; det VAR tumlaren som var luktkällan men efter ett par veckor är problemet åter....vi upprepar proceduren, men lutar åt en ny tumlare....suck
Det är inte tvättmaskinen då? Så att tumlaren börjar lukta illa pga tvätten ni stoppar i den?
 
B Blandskog skrev:
Det är inte tvättmaskinen då? Så att tumlaren börjar lukta illa pga tvätten ni stoppar i den?
Nej. Den har absolut varit misstänkt i sammanhanget, men det är inte den. Nu är lukten f ö borta igen efter ny behandling av tumlaren, men hur länge då...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.