Hejsan

Då kom dagen då det va dags att byta den gamla ejektorpumpen i min grävda brunn. Montören satte ner en dränkpump som det brukas vid byte. Problemet är bara att brunnen är helt grumlig och full i järn efter detta. Kommer detta att lägga sig om man låter brunnen vara i fred eller vad ska man tro.
 
S
Funderar lite på pumpen , ejektor till en grävd , är det sant , dom använts mest till djupa borrhål
Är det vattnet i brunnen som är grumligt ?
Kanske det tas ut mycket så det blir virvlar som snurrar bottensats , pumpen bör sitta min
ca 2 m från botten , hur djup är brunnen
Kanske dags att suga ur brunnen och byta sanden i botten , om det aldrig är gjort
 
I grävda brunnar har man sällan den marginalen. Å andra sidan brukar de vara så grunda att man kan ha en sugande pump.
 
Fanns en anledning att det va en ejektor. Sen är det ganska så stor höjdskillnad. Gubben som byggde huset grävde en ny brunn mitten på 80 talet så det va typ 150 meter bort till den gamla. Saken hör till den att dom som installerade pumpen idag tryckte en stege ner i botten därav all skit som virvlat upp antar jag. Men frågan är ju om detta kommer lägga sig eller om det bara är att pumpa ur.

Den nya pumpen sitter högre än ejektorn så jag tycker inte att den ska virvla upp skit. Sen har den redan fyllt på det som pumpades ur idag. Så det är kapacitet på den.
Byter man verkligen sanden i botten av brunnen??
 
S
Det är nog längden från brunnen som gör att det satt en ejektor där , den kan ge bra tryck , detsamma med en dränkbar , troligtvis kommer skiten att sätta sig mot botten efter ett tag ,
hur lång tid svårt att säga .
Det med att rensa brunnen är inte så vanligt att någon gör , bara kör på och ingen tanke på det .
Men är inte fel att göra det , tänker du på det så ska en sugbil göra det .
Du måste säga till att det är en dricksvattenbrunn som ska sugas , så dom inte kommer med avloppsslangen .
Du kan läsa lite på länkarna , det kan bli lite långt att skriva här

/www.dinbyggare.se/renovera-en-gammal-gravd-brunn/
www.alternativ.nu/index.php?topic=112430.0
www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=73&t=172251
 
S
Det sitter en backventil i den dränkbara pumpen , den kan bråka med att inte täta om det sätter sig skit i den , det brukar vara en gummiboll , så ett tips är att sätta en till i metall direkt på slangen som kommer in i huset , då är du helt säker på att inte vattnet går baklänges tillbaka till brunnen och trycket försvinner
Nu är det inget borrhål du har så det går att ta upp pumpen ganska lätt , men ändå .
Tänk själv om det är ett borrhål på 60 - 80 m , att då hissa upp pumpen är ett riktigt skitjobb
 
Tack för ideérna. Nu verkar det som skiten lagt sig och brunnen och vattnet är ok igen.
 
  • Gilla
skutten11
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.