Vi har en 1.5-plansvilla byggd -82. På övervåningen finns en klädkammare där man kan nå en del av kattvinden genom en skruvad lucka, ingen smidig med handtag tyvärr.
Det läcker in ganska mycket kalluft från kattvinden. Tänkte isolera luckan i sommar men det finns även en ventil från kattvinden samt frånluft i taket. Behövs verkligen tilluft från kattvinden eller kan jag bygga igen ventilen?
 
  • Termisk bild som visar kalluftsläckage i en husklädkammare, markerat med blå färg och 5.4°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter det någon friskluftsventil t.ex. över fönstret eller eventuellt bakom radiatorn där friskluften kan komma in annars?
 
Inne i klädkammaren finns varken fönster eller radiator. Den skulle i så fall få tilluft från hallen/allrummet där det finns gott om friskluftventiler.
 
BigR
Jag skulle väl iallafall inte ta tilluft från en kattvind som kan behäftas med diverse problem som lukter, mögel. Bygg tätt mot kattvinden.
 
Du menar att kattvinden inte skulle få någon ventilation alls om du drog igen den ventilen där? Men att klädkammaren fortfarande kommer ha ventilation. Eller förstod jag dig fel?
 
BigR BigR skrev:
Jag skulle väl iallafall inte ta tilluft från en kattvind som kan behäftas med diverse problem som lukter, mögel. Bygg tätt mot kattvinden.
Eller hur? Känns som nån idé från förr.
 
F FRS05 skrev:
Du menar att kattvinden inte skulle få någon ventilation alls om du drog igen den ventilen där? Men att klädkammaren fortfarande kommer ha ventilation. Eller förstod jag dig fel?
Frånluftsventilen kommer ju skapa undertryck som suger in luft genom dörren som vetter mot hallen. Så luften i klädkammaren kommer inte stå still.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.