Hej! innan jag ens börjar berätta vad jag planerar att göra så måste jag bara säga till mitt försvar att jag är väldigt mycket nybörjare på det här med utbyggnad och så vidare :) Men i alla fall så ska jag bygga ut vårat nyköpta hus så vi får ett lite större kök samt ett större badrum med tvättutrymme osv (göra frun glad)...hehe

Är det nån som vet någon site där jag kan läsa mig till vad jag ska börja med eller kan ge mig lite steg för steg anvisningar? Jag har gett mig f*n på att jag ska klara av detta själv givetvis med lite råd och tips från dom som kan så alla hjälp jag kan få av er är tacksamt mottagen :p


Man skall inte hugga ved i en träbåt!
 
Du kan ju börja med att rita upp hur du vill ha det ungefär, sen iväg till komunens stadsbyggnadskontor.
I PBL (plan - och bygglagen) finns bestämmelser för bygglov och bygganmälan. Bygglov och bygganmälan krävs i regel alltid för nybyggnad, ombyggnad och tillbyggnad inom detaljplanelagt område samt inom samlad bebyggelse.
nadskontor.

Om du där kommer i kontakt med en byggingenjör eller liknande så kan han/hon nog ge dig lita goda råd på vägen

lycka till
 
Tack för ditt svar,men jag kan säga att det ligger inte i detaljplanlagt område och är inte direkt tätbebyggt heller...hehe skönt att vara nybörjare när ingen tittar på. ;D

jag vet hur det ska se ut när det är klart har bara lite frågor om t e x är det ungefär samma princip som att bygga en veranda? osv är väldigt dålig på sånt här även om jag anser mig vara händig men tillbygnad är det första gången jag ger mig på.

 
beginner skrev:
är det ungefär samma princip som att bygga en veranda?
Nej, det vore en underskattning. Du ska snarare se det som att bygga ett helt nytt hus, fast ett som inte är så stort och som råkar sitta ihop med ditt befintliga. Det vill säga - det blir ju inget obetydligt bihang utan en del av ert hem, så du måste ta det på lika stort allvar som om du skulle bygga hela klabbet. Och det blir samma kostnad per kvm som för ett nybygge (plus mer ändå eftersom du ska ha kök och bad i utbyggnaden).

Så vad du frågar efter är egentligen om det finns någon sajt där man kan lära sig bygga ett helt hus. Jag vet inte om någon sådan.

Även om du är händig så bör du nog ta hjälp med en del saker eftersom du inte är så erfaren. Grundläggning antagligen, VVS, el. Plåtarbeten på taket, skulle jag också säga - jag bor i ett hus som är utbyggt av en gördetsjälvare och vi har många problem med taket just för att han gjorde plåtjobben utan att riktigt kunna.
Och, som sagt, hitta en byggingenjör eller liknande som du åtminstone kan bolla ideer med.

När vi letade hus för ett år sen kollade vi även på en del tillbyggnadsobjekt, så jag pratade litet med en arkitekt (som även var byggnadsingenjör) om såna projekt. En av de saker jag fick mig till livs var att man inte bör blanda grundläggningar. Ett hus med källare ska byggas ut med källare, torpargrund med torpargrund o s v. Ett av de viktigaste skälen var att annars är risken stor att delarna sätter sig olika och så får man sprickor mellan ursprungsbyggnad och tillbyggnad.
 
Låter som en bra idé ska bolla lite ideér med folk jag vet byggt hus förut sen vet jag väl inte om det är en fördel att det är torpargrund men verkar åtminstone lite billigare än att gjuta platta med mera men man bör väl åtminstone isolera grunden ordentligt?Har du nåt bra alternativ där sett många olika bud på detta vissa säger matta andra inte osv...hehe. Tack för dina tips dock.
 
Nej, debatterna om torpargrund har jag inte hängt med i...det höll på att bli aktuellt när det ett tag såg ut som att vi skulle bygga nytt men nu blev det ett gammalt hus med källare i stället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.