Hej,

Vi har ansökt om tillstånd för att anlägga ett minireningsverk inför nybyggnation utanför Mora.
Vi fick nyligen svar från kommunen att de vill ha in ett intyg på att anläggaren är sakkunnig, detta ska styrkas med "diplom eller liknande från utbildning kring anläggande av enskilt avlopp av leverantör eller branschorganisation. Har entreprenör inte någon sådan utbildning utan istället lång erfarenhet från anläggande av avlopp kan detta redovisas skriftligt istället"

Tanken är att det är min bror (som till vardags är anläggare och har anlagt ett antal enskilda avlopp) ska hjälpa oss att gräva för avloppet. Han har enskild firma men har aldrig hört att kommunen krävt ett sådant intyg.

Jag har googlat runt nu men kan inte hitta något om något sådant intyg. Är det enbart Mora kommun som kräver detta?

/Fredric
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Hej

Det är väl rätt vanligt att kommunen har regler för det. Här i vår kommun vill de ha på ett visst sätt. Gör man inte som de vill så är det bara att gräva upp skiten igen. Så där krävs en dialog med kommunen. Nu har jag inte bytt avlopp själv. Men kommunen kommer väl och granskar innan man fyller igen allt så det är rätt gjort?

Så får du bara ut uppgifter om hur kommunen vill ha det och gör det så, så borde det inte vara några problem. Att kommunen låter det vara upp till entreprenören och att den ska ha diplom och grejer till det låter konstigt. Gör man enligt deras riktlinjer borde det fungera med vem som helst. Förutsatt att den entreprenören är kompetent nog att göra det korrekt enligt anvisningar. Med med den tanken kan det ju vara rena vilda västern med olika lösningar på avlopp i en kommun.

Vet att det skiljer lite mellan kommunerna i omgivningen och hur de vill ha avloppen (i alla fall här jag bor). Så gör någon avloppet här på ett sätt de har gjort det i grannkommunen, så är det inte säkert det blir rätt. Vet att systern min skulle göra om avloppet och de ville ta in en från grannkommunen och som hade gjort massvis av godkända avlopp där. Men det var inte alls självklart att det var godkänt att göra så som entreprenören hade gjort i grannkommunen i vår kommun.

Din kommun verkar jobba helt annorlunda vilket kanske är bra på ett sätt och smidigare för dem. Men förstår att det blir sämre för dig som vill anlita din bror. Men det borde som sagt gå att gå få ut uppgifter om hur de vill ha det? Sedan att ha en tät dialog med kommunen så det säkert blir rätt.
 
Jag är rätt skeptisk till att de kan ställa de kraven. De ska ställa krav på att det är rätt utfört, inte på vem som gör det.
 
Ja det verkar vara så att alla kommuner har sina egna regler och idéer...

Att gräva ner och ansluta ett minireningsverk är ju inte någon raketforskning direkt men nu är det väl bara att foga sig och så får brorsan skriva en redovisning för hans erfarenhet.

Tack för era svar! Skönt att veta att jag inte är ensam om att anse att det är viktigare att det blir rätt gjort än vem som gjort det.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Jag har fått för mig att kommunen kan/skall inspektera vid flera tillfällen under arbetets gång. På din bekostnad, kan kosta typ 10 000.

Om det är en entreprenör som de vet har rätt kunskap så delegerar de det ansvaret till entreprenören, som får intyga i efterhand att allt är rätt gjort.

Så troligen har du rätt att göra allt själv, eller ta in ärlige Allan’s Allservice. Men då ökar kostnaden till kommunen med avsevärda summor, och det kan också dröja innan de har tid att besiktiga, besiktning skall göras 3 - 4 ggr under arbetet, tar det 4 veckor att få ut någon för inspektion varje gång, så blir det orimligt.
 
Varför ska de besiktiga 3-4gånger? Vad ska de titta på då?
 
När jag lade avlopp för några år sedan ville kommunen (Uppsala) åtminstone inspektera enligt:
1 Ritningar och kartor
2 Provgrop att marken är genomsläpplig nog för infiltration.
3 Att groparna är rätt grävda innan tankar och rör läggs ner.
4 Att tankar infiltrationsrör och sådant är rätt lagt innan återfyllnad.
5 Slutbesiktning innan anläggningen får tas i bruk.
Med en av kommunen betrodd anläggare räckte det med inspektion av provgropen och att anläggaren fotodokumenterade sitt arbete och skickade in pappersbunten för att få det hela godkänt
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Det verkar variera mycket. Jag pratade med en person som missar att anmäla att han grävde om infiltrationen. Det resulterade naturligtvis i en straffavgift, men han fick anläggningen godkänd utifrån bilder tagna under jobbet.
Jag också hört om de som blivit tvugna att göra om jobbet. Men om det fanns bilder då vet jag inte. Det var dessutom olika kommuner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.