O
Idag har jag en gammal kombipanna för olja- och ved där oljebrännaren är bortplockad. Pannen är sammankopplad med en luftvattenvärmepump. På vinden finns ett öppet expansionskärl och när det kommer på tal brukar folk reagera ungefär så här:
T Thomas_Blekinge skrev:
TS bör dock överväga att amputera expansionskärlet på vinden (läckagerisk) och ersätta med ett slutet kärl nära pannan.
Om jag skall ta bort vedpannan och enbart ha värmepumpen är det inget snack om saken. Då blir det omgående ett slutet expansionskärl. Om jag däremot skall se om jag kan få ordning på vedpannan så blir det mer komplicerat. Ett öppet expansionskärl är godkänt för användning med en panna för fasta bränslen, men det är inte ett slutet expansionskärl om man inte kompletterar med någon sorts skyddsanordning för kokning som jag inte riktigt greppat vad det är för något.

Min fundering är följande: Vad är det som krävs av de slutna expansionskärlet om jag skall behålla vedpannan?
 
S
Öppen exspansion är bra om man har stora acktankar , annars kan ett kärl bli väldigt stort .
Har du bara en panna och kanske en mindre ack så klarar du dig med slutet system ,
Det är lite bättre då vattnet inte syresättes på vinden .
Det med kokskydd är en syrventil som spolar in kallt vatten och kyler av pannan , när den kommer till 100C ,har du då inte kommunalt vatten ska det vara en separat trycktank för att säkerställa att det finns kylvatten .
I samband med en förekommande kokrisk som kan inträffa , så är det bäst att vara hemma när man eldar
 
Det är fel. Kravet på nödkylning är inte alls kopplat till typen av expansionskärl. Det som krävs med slutet men inte öppet expandionskärl är en säkerhetsventil.
 
BBR hänvisar här till AFS:er, vilket säger att det skall finnas "tre av varandra oberoende skydd mot personskada till följd av högt tryck eller temperatur". Pannans normala drifttermostat räknas som ett av dessa skydd.
 
O
Då är det nog inte så mycket att fundera på för min del. Det får bli ett slutet expansionskärl ganska omgående. Tack för hjälpen!
 
S
Fotografen Fotografen skrev:
BBR hänvisar här till AFS:er, vilket säger att det skall finnas "tre av varandra oberoende skydd mot personskada till följd av högt tryck eller temperatur". Pannans normala drifttermostat räknas som ett av dessa skydd.
Intressant info , har du en länk
 
Jag grävde i detta när jag installerade min anläggning i mitt förra hus, jag har inte posnumren i BBR och AFS i huvudet, jag kan gräva fram dem men inte nu. Hursomhelst, jag körde med pannans drifttermostat, överhettningsskyddet och två säkerhetsventiler på olika ställen. Dubbla ventiler var egentligen inget krav men det var dels enkelt att göra när man byggde allt från början, dels satt den ena ventilen på kopplet till expansionskärlet och jag ville ha en direkt i närheten av pannans utlopp också, så så fick det bli.
Kylslingan i pannan fick en vanlig kran så man kunde kyla av den manuellt.
 
Observera även att reglerna styr skydd mot personskada, inte skydd för anlägningen som sådan.
 
Redigerat:
Staffans2000
O Steamboy skrev:
Då är det nog inte så mycket att fundera på för min del. Det får bli ett slutet expansionskärl ganska omgående. Tack för hjälpen!
Har du något problem med ditt nuvarande expansionskärl?
 
Drifttermostaten tror jag inte räknas som ett skydd. Där emot överhettningsskyddet.
 
O
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Har du något problem med ditt nuvarande expansionskärl?
Bortsett från min okunskap? =)

Kortsiktigt vet jag inte riktigt. Problemet för stunden är att många element är kalla. Med ett slutet kärl börjar jag med att stänga av cirkulationspumpen, tappa i mer vatten för att bygga ett övertryck och sedan lufta radiatorerna. Eventuellt upprepa de två sistnämnda stegen om trycket blir för lågt. När det inte finns någon luft i systemet är det dags att slå på cirkulationspumpen igen. Men jag är ännu inte på det klara med hur det fungerar med det här systemet. Dels har jag inte koll på hur pannorna är kopplade och dels har jag inte koll på hur man fyller på. Någon säger "öppna här" någon annan säger "häll i vatten i expansionskärlet", sägs finnas ett skvallerrör/överfullnadsrör, osv. Jag tänkte jag skulle ta lite kort senare idag och sen skapa en egen tråd för att få hjälp med den delen.

Långsiktigt är den ett problem för att den oinredda del av vindsvåningen där den är tänkt att isoleras och inredas. Den stjäl helt enkelt plats jag vill ha till annat.
 
S
Nu finns det ingen termostat eller överhettningskydd på en vedpanna
Hur gör man då ?
 
En modern fläktstyrd panna har både och.
 
D Daniel 109 skrev:
Drifttermostaten tror jag inte räknas som ett skydd. Där emot överhettningsskyddet.
Jo, faktiskt, det stod uttryckligen i AFS:en. En av anledningarna att det blev dubbla säkerhetsventiler.
 
S
Om man har en vanlig enkel då och inte köpt någon som behöver El för 80Kkr eller kökspanna , tänker mest på att ett strömavbrott är av ondo , då går det inte att få varmt
allting går att utveckla in absurdum ,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.