Vi funderar på att bygga en stuga av timmer (ex. från K-rauta). Jag har hört att i en stuga som ibland står kall är det bättre att ha tjockt timmer utan isolering, då riskerar men inte att det blir kondens och fukt i väggarna. Hur tjockt timmer måste man ha för att kunna vara utan islering i norra Sverige? En byggare jag pratat med säger att 120 mm är tillräckligt. Fler åsikter om detta? Stugan ska användas mest på sommaren, men även på vintern.

Hur stor skillnad är det om man har 2- eller 3-glasfönster?

Någon som har erfarenhet av K-rautas timmerstugor?
 
Desto sämre isolerat hus, ju mindre fuktproblem har man.
Att tro att man klarar sig utan isolering på 120 mm timmervägg gäller nog ingenstans i norden för annat än sommarstugor.
Man bör nog komma upp i över 150 mm för att det skall vara möjligt, men räkna med höga uppvärmingskostnader.
 
Det finns ju även 200mm timmer - då springer ju kostnaden upp lite dock.

Har själv funderat på detta. Speciellt om man skall "kallförvara" huset, dvs låta det stå utan värme i perioder. Då skall man ju inte ha diffusionsspärr, och därmed inte minerallull som tar åt sig fukt - så bara timmer vore en ide.

Uppvärmningskostnaden kan nog bli överkomlig iaf om man bara är i huset vintertid ett par tre,fyra ggr om året !?

Vattnet får man tömma, och kyl/frys finns det speciella som har en "kallfunktion".

Är lite klurig dock på hur snabbt man kan värma huset när man kommer upp. Troligen krävs iaf en kamin och ev ngn kupevärmare/värmefläkt för att "hoppstarta" uppvärningen...

/K
 
Ja, det bästa vore säkert att ha ca 200 mm timmer, men det kostar så mycket mer... Vi kommer att ha en kamin där, så vi kan elda och värma upp det ganska snabbt när vi ska vara där. Vad jag har förstått bör man ha isolering i golv och tak, blir inte det också fuktigt om man låter stugan stå kall, precis som isolering i väggar?

 
Jo, men tak och golv bör väl följdaktligen inte helelr isoleras med diffusionsspärr och minerallull då ?

Iof kan jag tänka mig att om väggarna släpper igenom fukten så kan det funka ändå. Diffusionsspärren sitter ju på insidan i taket och hindrar all den uppvärmda, och då fuktiga luften från att träffa mineralullen, medans väggarna får låta den vandra ut. Ev måste man ventilera en del innan man har hunnit få upp värmen för att det inte skall börja rinna längs väggar och tak ? :)

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.