G gokm skrev:
Radon finns hela tiden, över allt! Mer eller mindre! Läcker det inte upp från marken kan man ha byggt in det med det krossade materialet i betongen. Kommer ihåg blåbetongen som va så poppis! Litet tobaksblossande på det så höjs risken för framtida skador. Så var det torpargrunden. Väl beprövad metod. Finns många mycket gamla hus med torpargrund som är kärnfriska. Förutsättningen är att man inte får laborera med ventilationen, på de gamle. Har varit med om tillkomsten av 2 Älvsbyhus på gården. Inga större problem. Täta torpargrunder med tilläggsisolerade ytterbalkar. Fjärravläsning av temp och RH i groventren/tvättstuga. Perfekt! Gör avläsningar varje dag på temp., RH% i grund. Energiförbrukning NIBE´n samt totalt för huset. Även utetemp. noteras. Det senaste huset är av typ Selma. Inflyttning i dec. -17. Ett av de tidiga in nya serien med tjockare isolering (tot. väggtjocklek c:a 40 cm). Vi räknade med en del problem i och med att det var ett hus i "en prototypserie". Det största som dök upp var avbärningen på den extrabeställda frontespisen, som konstruktören inte hunnit kolla. Älvsbyhus är väl en av de större leverantörerna i landet. Vad jag hörde så satsar de på c:a 3000 hus om året, framöver. På 2 -3 tillverkningsplatser i Sverige och 1 i Finland.
För Älvsbyhusintresserade har min dotter dokumenterat projektet, men ej slutfört det ännu http://selma.blo.gg/
 
  • Gilla
RickardE och 1 till
  • Laddar…
S snoddas2 skrev:
Chokerande nog byggs det en del med enkelgips i dag. Även om ett liv med enkelgips så klart är miserabelt och allmänt förkastligt tycks folk acceptera det om dom kan minska sin skuldbörda några hundra tusen med hjälp av det och andra kompromisser.
Well played :)

Jag menar inte att det är fel. Precis som att det inte är fel med plastgolv osv. Men man ska inte tro att det är samma som högre byggnadsstandard bara för att det SER ungefär lika ut i husen.
 
stefancrs stefancrs skrev:
Men man ska inte tro att det är samma som högre byggnadsstandard bara för att det SER ungefär lika ut i husen.
Det är ju det som är poängen. Det tycks vara svårt att hitta något i konstruktionen av smålandsvillan (som var på tapeten här) som skulle göra att den har betydligt bättre byggnadsstandard än ä-hus. Det blir mest en massa ickeargument av typen att det minsann är konstigt att ha takstolar på golvspånet (trots att det uppenbarligen fungerat utmärkt). Därför tycker jag det är konstigt att folk allt som oftast rekommenderas att bygga SMV i stället för Älvsbyhus för att det skulle vara ha en bättre byggnadsstandard.

Jag tycker för övrigt att både dagens SMV och ä-hus är jättefina, båda alternativen verkar vara prisvärda.
 
  • Gilla
RickardE
  • Laddar…
S snoddas2 skrev:
Det är ju det som är poängen. Det tycks vara svårt att hitta något i konstruktionen av smålandsvillan (som var på tapeten här) som skulle göra att den har betydligt bättre byggnadsstandard än ä-hus. Det blir mest en massa ickeargument av typen att det minsann är konstigt att ha takstolar på golvspånet (trots att det uppenbarligen fungerat utmärkt). Därför tycker jag det är konstigt att folk allt som oftast rekommenderas att bygga SMV i stället för Älvsbyhus för att det skulle vara ha en bättre byggnadsstandard.

Jag tycker för övrigt att både dagens SMV och ä-hus är jättefina, båda alternativen verkar vara prisvärda.
Jag har inte menat att jämföra de två, får be om ursäkt för otydligheten där. Mitt intryck är att de är bägge i det lägre prisspannet och prisskillnaden är ju inte direkt stor. Man får, enligt uppgift här i tråden, mer isolering, lite bättre grund och en del andra konstruktionsskllnader om man tar SMV istället för Ä-hus. Det kanske rättfärdigas av prisskillnaden, men den är som sagt inte stor.

Går man upp i prisklass går det väl hitta hus med högre konstruktionsstandard? Om inte så tar jag tillbaka allt jag skrivit här, för det är bara det som varit min poäng.
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Ähus kör inte på enkelgips.



Huvvaligen det är mycket jidder i nattmössan nu... orkar inte ens bemöta dina uppenbara färgade och svamliga åsikter.
Älvsbyhus har väl enbart spånskivor?
 
Redigerat:
Fick precis samtalet från nya mäklaren.

Han verkar ha insett värdet av ett helt nytt hus och med det läget.
Hans värdering 3.9-4. :ok:

Så kontentan är precis som med husleverantörer, banker m.m. Gå inte till bara en.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 5 till
  • Laddar…
BÅDE Smålandsvillan och Ålvsbyhus kör med enkelgips om man inte köper till ett extra lager.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
E elmont skrev:
BÅDE Smålandsvillan och Ålvsbyhus kör med enkelgips om man inte köper till ett extra lager.
Deras byggnadsstandard borde ju rimligtvis vara väldigt lika med tanke på prissättningen.

Älvsbyhus Edvard, 1,5 plan, oinredd övervåning, 129kvm boarea, ca 1,69 miljoner
Smålandsvillan Villa Ljungby, 1,5 plan, oinredd övervåning, 122kvm boarea, ca 1,65 miljoner
 
stefancrs stefancrs skrev:
Deras byggnadsstandard borde ju rimligtvis vara väldigt lika med tanke på prissättningen.

Älvsbyhus Edvard, 1,5 plan, oinredd övervåning, 129kvm boarea, ca 1,69 miljoner
Smålandsvillan Villa Ljungby, 1,5 plan, oinredd övervåning, 122kvm boarea, ca 1,65 miljoner
Glöm inte att priset för SMV är utan grund, men priset för Älvsbyhus är inkl grund.

Väljer man totalentreprenad för SMV ingår grund med då får du lägga till dryga 300k på det priset. Så Älvsbyhus är klart billigare än SMV.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Det är onekligen en väsentlig skillnad. Skillnaden i isolering etc är väl knappast i närheten, rent värdemässigt?
 
För en själv som bygger lösvirke för liknande pris som Älvsbyhus så är standarden på deras hus fruktansvärd låg.
 
  • Gilla
Corneliatt
  • Laddar…
Fast att bygga i lösvirke är ju betydligt billigare än kataloghus så det är ju kanske inte så konstigt...
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
T Polos skrev:
För en själv som bygger lösvirke för liknande pris som Älvsbyhus så är standarden på deras hus fruktansvärd låg.
Och ett framgångsrikt lösvirkesbygge ställer fruktansvärt mycket högre krav på upphandling än att knalla in på ett säljkontor och peka på ett hus i katalogen. Det är ju inte helt jämförbara sätt att bygga.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Det är då attans va OT ni blir. Frågan gällde värderingar och om hur "off" de kan bli och även om byggkvalitet är en fråga för värderingen så har inriktningen blitt att diskutera bygget istället och hur mycket bättre "alla andra är" vilket är mycket personliga tycken och kanske inte alltid så nära sanningen som ni tror. Jag känner iaf att tråden har gjort sitt nu. Hade jag kunnat låsa den hade jag gjort det. Nu kan jag inte det

Jag fick panik med en värdering på 2.8, den var katastrof. Fick sedan en ny av samma mäklare på 3.3 och den var väl "ok". Har nu en ny på 3.9 - 4 och den känns självklart kanonbra. (y) Så med det sagt tackar jag för mig och låter er tjafsa vidare :rofl: trevlig helg!
 
  • Gilla
crazytok och 3 till
  • Laddar…
Tråden har drivit iväg. TS har fått en lösning på sitt problem.

/Moderator
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Pasjostrom och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.