Hej
Har en massa sådana här uttag på kontoret - vet någon vad de är tänkta för? Vanlig nätverkskabel RJ45 passar.

Jag har en panel i korridoren med uttag märkta D+siffra och uttag som är märkta RT+siffra. På rummen har jag sedan uttag märkta D1, RT1 i ett rum, D2, RT2 i ett annat osv. Det går att få internet genom D-uttagen, men inte genom RT-uttagen.

Grannkontoret har likadant (och fastighetsägaren har ingen aning).
 
  • Två nätverksuttagspaneler märkta "RT 9 RT 10" och "RT 12" på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RT=Rikstelefon?
 
  • Gilla
Mats och 1 till
  • Laddar…
Förmodligen telefonuttag.
 
Har funderat på både Radio** och **Telefon, men inte kommit fram till något ..
 
RiksTelefon.
 
useless useless skrev:
Förmodligen telefonuttag.
Och så skulle man koppla in en växel till dem då kanske? Det lustiga är att det inte finns någon telefonlina in på kontoret ...? (Vad jag kan se)
 
Radio kan du utesluta. Trådradio försvann från landsbygden på 50-talet.
Tryck in en telefon och se/hör vad som händer.
Kanske har ni haft en telefonväxel en gång i tiden. Kan då vara digital signalering i jacket, då fungerar inte en vanlig analog telefon.
 
Det kan ju ha funnits nån telefon tidigare? Förmodligen går kablarna till samma ställe som data-/Ethernetkablarna, men till ett eget stativ i KK-rummet. Sen har dom kanske varit korskopplade till en lokal televäxel?
 
Tja, förmodligen är det telefon, ni verkar ju veta vad ni pratar om :D
Så här ser det ut iaf. Så det jag kan tänka mig är att det någonstans finns en "ingående" telefonkabel och att det suttit en växel vid panelen. I vilket fall har vi ingen användning för fast telefoni längre, det är mest att jag "vill veta!" Frågan kom upp iom att folk klagade på att de inte hade internet när de kopplat in sig på RT-uttagen :rolleyes:
(Jagv et att det inte går att kalla det för "ingång" men det blir tydligare i mitt huvud "varifrån internet kommer")
 
  • Schematisk bild av en nätverkskonfiguration med märkta komponenter såsom router, switch, väggpanel och PC.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla i kk-rummet om det finns nån panel dom uttagen går ifrån. Med lite tur är dom kopplade 'rakt' så det bara är att dra en patch från switchen för att kunna använda dom för data.
 
useless useless skrev:
Kolla i kk-rummet om det finns nån panel dom uttagen går ifrån. Med lite tur är dom kopplade 'rakt' så det bara är att dra en patch från switchen för att kunna använda dom för data.
Tack för tipset!
 
Nja, det är inte säkert att dom trådar som är dragna för ett telejack fungerar som dataledning. Öppna ett uttag och titta vad man använt eller så tittar du i korskopplingstället.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Ja, det måste vara 'riktig' twisted-pair-kabel med alla fyra paren inkopplade.
 
E etompau skrev:
Trådradio försvann från landsbygden på 50-talet.
Men kanske inte vanan hos elektrikern
 
B
useless useless skrev:
Ja, det måste vara 'riktig' twisted-pair-kabel med alla fyra paren inkopplade.
Nja, måste måste det inte :)
För 100BASE-TX räcker det med två par. Om man inte har jättehöga krav kan det gå att köra ethernet över ganska sunkiga "telefonkablar". Jag säger inte att det är rätt, men om alternativet är ingen internetanslutning (eller vara tvungen att sitta i kopieringsrummet :)) så kan det gå att få ihop det även med kablage som kanske inte är ämnat för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.