Hej.

Jag har två köp av bostadsrätter i ryggen, det är den erfarenheten jag har, och också där en kontantinsats finansieras.

Behöver lite hjälp med ekonomitänket kring ett ev husköp.

Det är ett specifikt hus som ligger ute för 3,2mkr
På två visningar var vi dom ända spekulanterna så vi la ett bud på 2,8mkr och så gick vi inte högre än så.

Dels för att det finns en del på huset att göra, inget akut men det kommer att komma.

Fick till svar av mäklaren att dom tänker lägga objektet på "vila" och kommer försöka igen till våren. Ok tänkte jag, och drog tillbaka mitt bud och önskade lycka till, med trevlig ton såklart :)


Men jag kan inte riktigt släppa taget om det, för det hade varit ett så fint hus :)

Tänker lägga ut ekonomin lite löst här i hopp om att någon kan ge lite besked om vad som är möjligt. Mycket ligger ju på hur jag känner, och det är jag med på



Bostadsrätten jag har nu, har ett värde på ca
1,100 000:-
Skuld 670,000
Köpte den för 899,900:-
Vinst 201,000:-
Vinstskatt 44,220:-
Pengar över 385,780:-
+ Tjejens sparande 100,000
Totalt 485,000:-

Så vi har ca 500,000;- Totalt
Vi är 26 och 23 år med fast inkomst på ca 700-720,000 per år tillsammans

Lagfart 1,5%? på 3,000,000 som jag hoppas man kan få det för ev?
-45000:-

Mäklare för försälning bostadsrätt 4%?
-44000

500,000:-
- 89,000:-
411,000:-

Huset har ca pantbrev på 2,8mkr nu
1,5% på 200,000
-3,000:-

408,000:-

15% av 3,000,000:- = 450,000:-

Och Egentligen! har jag ett lån på en bil inbakat i i mitt bolån nu på ca 200,000:- med som måste lösas vid försäljning, Jag hade gärna velat göra om det till ett billån eller ev privatlån så man fortfarande hade dom som kontantinsats.

Har jag tänkt fel någonstans?

Hur hade ni gjort här?

Kan man använda lagfarten + pantbreven som kontantinsats?
Måste man strikt ha 15% kontantinsats? Har någon förhandlat detta någon gång?

Beklagar surret och rotet i tråden, ville skriva av mig lite :)
 
Du får inte huslån på mer än 85% av husetsvärde. Värdet räknas normalt sett som samma som försäljningspriset. Men det kan ju gå att få andra lån. Tex på bilen.
 
Beroende på inkomst kan banken bevilja ett blancolån utöver de 85%. Men räkna på hög ränta på det, plus att ni måste amortera på huslånet på vanligt sätt och även amortera på blancolånet.

Låter astråkigt jag vet men det kommer fler hus. Spara ihop till en bättre kontantinsats så ni har lite buffert också. Sparar ni lika mycket som ni hade amorterat och betalat i ränta på ett dubbellån så är ni snart där!
 
Ta en diskussion med banken om hur de ser på ett husköp allmänt. De kommer att ge dig en ram.

Tänk också på att banken kan begära att du säljer bostadsrätten innan du får låna till huset. Det beror lite på hur stark din kalkyl blir. Om banken tycker att din ekonomi precis nätt o jämnt tål husköpet. Så de rädda att den lilla marginalen skall ätas upp om du tvingas ha dubbla kostnader under en period innan du lyckas sälja bostadsrätten.
 
Korrektur i din kalkyl:

Du anger mäklararvode 44.000 som är en avdragsgill utgift, det är även alla förbättringsåtgärder du gjort under de senaste 5 åren på er nuvarande bostadsrätt.

Detta medför att detta räknas av från vinsten och därigenom minskas vinstskatten - Vinst 201.000 - 44.000 = 157.000
22% av 157.000 = 34.540 i vinstskatt

Med det sagt så skulle jag fundera på att pressa mäklaren lite till, kolla med mäklaren du sålde med sist om dom kan tänka sig gå ner för en återkommande kund. Dvs, om du var nöjd med den mäklaren. Jag pressade ned min 1% vid försäljning nummer 2 ( 1 år efter den första).

Tänk på att verkligen ta med alla förbättringsåtgärder i avdragen, om ni så köper en bukett blommor eller en skål med frukt till visningen så är det "styling" och kan hjälpa till att minska skatten.

Sen nämner du pantbrev 1.5% på mellanskillnaden av nuvarande pantbrev på 2.8mkr vid en eventuell köpeskilling på 3mkr. Dvs, 1.5% av 200.000 som blir 3.000.
Pantbrev ligger på 2% + diverse avgifter så det beloppet skall vara minst 4.000.
MEN då ni skall in med en handpenning som motsvarar 15%, eller i detta exempel 450.000 så kommer ni att hamna under nuvarande pantbrev och således utgår denna avgift.
Finns fördelar med att "ha kvar" utrymme i pantbrev om man vill "låna" upp pengar till förbättringar längre fram utan extra avgifter.

Sen anger du att du avser att betala vinstskatten och att detta är din andra bostadsrätt - Har du löst och skattat vinsten från din första brf?
Det kan även vara värt att fundera på att begära uppskov på vinstskatten, detta går om man köper en dyrare bostad samt att man bott i den under hela förra kalenderåret. Värt att tänka på att det tillkommer en ränta på 0.5% på hela det beloppet men kanske kan vara värt att fundera på om det behövs ytterligare kapital för att få igenom köpet. Dvs, skatta inte på vinsten från din bostadsrätt nu utan lägg den på 0.5% ränta och lös den senare för att få lös kapital nu.

Lagfart och pantbrev kan inte anses vara kontantinsats.
Lagar styr att 15% skall vara handpenning men visst finns det alltid undantag.
Det finns även något som kallas skuldkvot idag som tas med i kalkylen - Dvs, lånat belopp mot inkomst. Knackade in i ert exempel 720.000 - 30% skatt / 2 och ett lån på 2.5mkr så hamnar ni på medel eller en 5'a så det är helt ok skulle jag vilja påstå.

Sen generellt om hus - Det kostar alltid mer än man tror! Alltid är det nått med hus och en stadig buffert är att rekommendera när tvättmaskinen lägger av eller värmesystemet pajar. Driftkostnaden i sig är även det inte att förakta med högre elräkningar, avgifter som sophämtning och sånt man inte riktigt behöver tänka på när man bor i lägenhet.

Men jag säker Lycka till - Det låter som att det kan gå vägen bara huset inte springer iväg, med pantbrev på 2.8mkr så ger det en indikation att nuvarande ägare troligen köpte för mer än så och att vänta till våren kan göra att priset sticker upp med den lilla dipp som nu råder på marknaden och priset kan mycket väl gå upp ett par hundra.
 
Redigerat:
Nej, det finns inget krav på handpenning alls. Gängse brukar vara 10%. Det som är reglerat är att huslånet inte får överstiga 85%. Över 85% måste det i så fall kallas något annat.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det finns inget krav på handpenning alls. Gängse brukar vara 10%. Det som är reglerat är att huslånet inte får överstiga 85%. Över 85% måste det i så fall kallas något annat.
Man skulle kunna kalla det för "sunt förnuft".... ;)
 
slacker slacker skrev:
Korrektur i din kalkyl:

Du anger mäklararvode 44.000 som är en avdragsgill utgift, det är även alla förbättringsåtgärder du gjort under de senaste 5 åren på er nuvarande bostadsrätt.

Detta medför att detta räknas av från vinsten och därigenom minskas vinstskatten - Vinst 201.000 - 44.000 = 157.000
22% av 157.000 = 34.540 i vinstskatt

Med det sagt så skulle jag fundera på att pressa mäklaren lite till, kolla med mäklaren du sålde med sist om dom kan tänka sig gå ner för en återkommande kund. Dvs, om du var nöjd med den mäklaren. Jag pressade ned min 1% vid försäljning nummer 2 ( 1 år efter den första).

Tänk på att verkligen ta med alla förbättringsåtgärder i avdragen, om ni så köper en bukett blommor eller en skål med frukt till visningen så är det "styling" och kan hjälpa till att minska skatten.

Sen nämner du pantbrev 1.5% på mellanskillnaden av nuvarande pantbrev på 2.8mkr vid en eventuell köpeskilling på 3mkr. Dvs, 1.5% av 200.000 som blir 3.000.
Pantbrev ligger på 2% + diverse avgifter så det beloppet skall vara minst 4.000.
MEN då ni skall in med en handpenning som motsvarar 15%, eller i detta exempel 450.000 så kommer ni att hamna under nuvarande pantbrev och således utgår denna avgift.
Finns fördelar med att "ha kvar" utrymme i pantbrev om man vill "låna" upp pengar till förbättringar längre fram utan extra avgifter.

Sen anger du att du avser att betala vinstskatten och att detta är din andra bostadsrätt - Har du löst och skattat vinsten från din första brf?
Det kan även vara värt att fundera på att begära uppskov på vinstskatten, detta går om man köper en dyrare bostad samt att man bott i den under hela förra kalenderåret. Värt att tänka på att det tillkommer en ränta på 0.5% på hela det beloppet men kanske kan vara värt att fundera på om det behövs ytterligare kapital för att få igenom köpet. Dvs, skatta inte på vinsten från din bostadsrätt nu utan lägg den på 0.5% ränta och lös den senare för att få lös kapital nu.

Lagfart och pantbrev kan inte anses vara kontantinsats.
Lagar styr att 15% skall vara handpenning men visst finns det alltid undantag.
Det finns även något som kallas skuldkvot idag som tas med i kalkylen - Dvs, lånat belopp mot inkomst. Knackade in i ert exempel 720.000 - 30% skatt / 2 och ett lån på 2.5mkr så hamnar ni på medel eller en 5'a så det är helt ok skulle jag vilja påstå.

Sen generellt om hus - Det kostar alltid mer än man tror! Alltid är det nått med hus och en stadig buffert är att rekommendera när tvättmaskinen lägger av eller värmesystemet pajar. Driftkostnaden i sig är även det inte att förakta med högre elräkningar, avgifter som sophämtning och sånt man inte riktigt behöver tänka på när man bor i lägenhet.

Men jag säker Lycka till - Det låter som att det kan gå vägen bara huset inte springer iväg, med pantbrev på 2.8mkr så ger det en indikation att nuvarande ägare troligen köpte för mer än så och att vänta till våren kan göra att priset sticker upp med den lilla dipp som nu råder på marknaden och priset kan mycket väl gå upp ett par hundra.
Ja just det ja :) ! jag drog av för lite renoveringen osv dock:

Jag har inte använt mig av mäklare innan faktiskt, har sålt privat, och betalat hela vinstskatten direkt. men det var smart att skjuta upp vinstskatten, blir ju ett billigt "lån"

Det är den där bufferten jag egentligen tänker på, hade varit skönt med 50-100k över som man kan ha som en buffert, för att driva runt huset+livet :) är ju inga problem med lönerna
så länge inget katastrofalt händer direkt då :)

jag tackar för input, får prata ihop med mig med banken med den informationen jag fått
 
harry73
R Robban98422 skrev:
skjuta upp vinstskatten, blir ju ett billigt "lån"
skjuta upp vinstskatten blir inte ett billigt lån, det blir faktiskt ett dyrt lån, men det blir i alla fall ett dyrt lån som inte syns i din ekonomi och påverkar dina andra lån.
 
Det är ju det som är finessen, det ökar den möjliga kontantinsatsen. Och minskar skuldkvoten. Men till ett pris.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du får inte huslån på mer än 85% av husetsvärde. Värdet räknas normalt sett som samma som försäljningspriset. Men det kan ju gå att få andra lån. Tex på bilen.
Att belåna bilen innebär även att man måste byta ägare på den, vad jag har förstått det som så accepterar inte banken att man belånar en bil man redan äger.
 
Vi lånade till hela handpenningen när vi köpte huset eftersom vi pluggat länge och inte haft möjlighet att göra bostadskarriär. Lån hos en storbank, som "Bolån utan säkerhet", dvs blancolån. Förvisso var vår handpenning lite mindre, runt 250 000 kr, avbetalat på fem år med 3,3% ränta.

Det är säkert inte ett alternativ för alla, men för oss så fanns utrymmet i lånekalkylerna, och då var det ett lätt val för oss. Det var värt lite pengar i räntekostnader att kunna flytta till hus ett par år tidigare jämfört med att sitta kvar i hyreslägenheten 3-4 år till. Huset har dessutom ökat i värde, det har inte hyresrätten vi bodde i innan..
 
Med era inkomster borde ni kunna spara ihop till lagfarten innan den skall betalas. Och reavinstskatten skall inte erläggas på dagen när man säljer lägenheten. Lev snålt några månader och stoppa undan 25.000kr/månad så har ni snart vad ni behöver. Utmana varandra att göra egen matlåda, laga mat själv och låta garderoben duga en säsong till. Säg upp abonnemang och sådant som man inte absolut måste ha, skippa krogen och bjud hem vännerna på knytis istället.

Är bilen värd vad som finns i lån på den? Sälj bilen, betala bort lånet och köp en billig bil istället. Man får en nybesiktad Volvo V70 av äldre årsmodell för 10.000kr.

Det är fantastiskt skönt om man kan börja sitt liv i hus utan dyra topplån och billån så att man kan ta sig råd att inreda huset som man vill, spara för kommande reparationer, köpa utemöbler, trädgårdsredskap och en grill värd namnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.