Skönt att hitta orsaken, oavsett.. hoppas det löser sig till det bästa nu!
 
Jobbigt men bra att försäkringen täcker, det trodde jag inte??
 
Måste väl vara säljaren? Annars är jag väldigt intresserad av att veta mer :)
 
Jag är också intresserad av fortsättningen. Hur fungerar försäkringen, kan säljaren blandas in? Är intresserad av ett hus från -76, platta på mark med sommarstugelukt. Trodde man fick ”skylla sig själv” efter info om riskkonstruktion i ett besiktningsprotokoll. Berätta gärna mer!
 
H
B Bajenzamba skrev:
Jag är också intresserad av fortsättningen. Hur fungerar försäkringen, kan säljaren blandas in? Är intresserad av ett hus från -76, platta på mark med sommarstugelukt. Trodde man fick ”skylla sig själv” efter info om riskkonstruktion i ett besiktningsprotokoll. Berätta gärna mer!

Gör definitivt en fördjupadbesiktning med fukt/mögeltekniker! Be han kolla om det finns dubbla syllar om huset står på platta med flytande golv. Säljarna tecknade en försäkring som tydligen täcker denna skada. Annars får man nog öppna plånboken själv.
 
  • Gilla
Bajenzamba
  • Laddar…
H husisen skrev:
Gör definitivt en fördjupadbesiktning med fukt/mögeltekniker! Be han kolla om det finns dubbla syllar om huset står på platta med flytande golv. Säljarna tecknade en försäkring som tydligen täcker denna skada. Annars får man nog öppna plånboken själv.
Säljarnas försäkring tar bara skadan om inte platta på mark har tagits upp som en riskkonstruktion i besiktningen. Tyvärr tas alltid platta på mark upp som en riskkonstruktion och tas därför alltid undan från försäkringen.
 
H
K kainu skrev:
Säljarnas försäkring tar bara skadan om inte platta på mark har tagits upp som en riskkonstruktion i besiktningen. Tyvärr tas alltid platta på mark upp som en riskkonstruktion och tas därför alltid undan från försäkringen.
Ja vi inväntar ju fortfarande besked från försäkringen om det här täcks eller inte.. återstår att se.
 
H husisen skrev:
Detta slutade i ett typ av mardrömsscenario. Uppdatering kommer. Kan kort säga att det är fukt i syllar som orsakat lukten. Allt måste bytas. Lukten satt inte i huvudet...
Då var det som jag trodde, skönt att ni fått svar på era frågor om orsaken då det alltid är jobbigt när man går omkring i ovisshet.
Hopas att allt löser sig för er, även om det innebär en massa extra jobb!
 
Åh hoppas verkligen det där löser sig för er!!! Just 70-talshus (byggda fram till 1979 ungefär) med platta på mark vågar jag inte köpa beroende på just detta du berättar. Syllbyte har jag tagit reda på kostar runt 5000kr/meter beroende på fasad och tillgänglighet i våra trakter. Den kostnaden klarar man sig utan :cry: Håller verkligen tummarna, tack för att du berättar!
 
  • Gilla
husisen
  • Laddar…
Humlo
H husisen skrev:
Ja vi inväntar ju fortfarande besked från försäkringen om det här täcks eller inte.. återstår att se.
Hur gick det? Vad sa försäkringsbolaget?
 
H
Humlo Humlo skrev:
Hur gick det? Vad sa försäkringsbolaget?
Uppdatering av tråd. Skadan täcks av försäkringen varudeklarerat. Syllbyte utfört och lukt försvunnit.

Om någon vill ha mer info kring processen delar jag gärna med mig men endast via privat mail här på Byggahus.

Efter all fakta jag hittat kring problem med trycka sylllar upplever jag att syllbyte tillhör vanligheterna.

Efter info från fukttekniker är det inte mögel utan just klorfenol som ger denna ”mögel-sötaktiga” doft(jag tyckte mest det luktade mögel men upptäckte sedan även en ”söt ton” i den. Mögel luktar enligt teknikern mer ”jordigt”. Den doft som satte sig i våra
ägodelar har försvunnit.

Summa sumarum vill jag säga att det mesta går att lösa men de kostar pengar. Mycket pengar.
 
  • Gilla
Curre99 och 2 till
  • Laddar…
Behövdes det bytas något av isoleringen samt ytskikt också?
 
H
S johd01 skrev:
Behövdes det bytas något av isoleringen samt ytskikt också?
Allt golv nedre plan revs ut. Isolering väggar - endast nedre biten togs bort i samband med syllebyte.
 
J
Härligt och grattis! Då kan vi ha ert problem som referens i fortsättningen för alla som påstår att varudeklarerat endast är till fördel för säljaren. Bevisligen gick ert fel som ett s k osynligt fel. En gissning är att detta utan säljarens försäkring annars hade blivit en dyr historia för båda parter i en domstol. Grattis återigen!
 
H husisen skrev:
Uppdatering av tråd. Skadan täcks av försäkringen varudeklarerat. Syllbyte utfört och lukt försvunnit.

Om någon vill ha mer info kring processen delar jag gärna med mig men endast via privat mail här på Byggahus.

Efter all fakta jag hittat kring problem med trycka sylllar upplever jag att syllbyte tillhör vanligheterna.

Efter info från fukttekniker är det inte mögel utan just klorfenol som ger denna ”mögel-sötaktiga” doft(jag tyckte mest det luktade mögel men upptäckte sedan även en ”söt ton” i den. Mögel luktar enligt teknikern mer ”jordigt”. Den doft som satte sig i våra
ägodelar har försvunnit.

Summa sumarum vill jag säga att det mesta går att lösa men de kostar pengar. Mycket pengar.
Skicka gärna info till mig. Jag blev nekad av samma försäkring
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.