Vi bygger hus med Fiskarhedenvillan och ska rita vår egen planlösning. Vi skulle dock önska få hjälp av arkitekt med att tänka kring planlösningen och med att rita upp den. Vi har nu fått veta att vi nog inte kan få en arkitekt med oss ut till tomten men att vi kan få ett möte på kontoret inbokat med en arkitekt. Jag trodde vi skulle få mer arkitekthjälp än så, att det ingick.. Hur har det varit för er andra som byggt nytt hus med helentrepenad men med individuellt uppritad planlösning? Har ni fått anlita en egen arkitekt för det? Eller har det ingått? Åkte arkitekten med till tomten isåfall? Hur mycket hjälp fick ni, i tid mätt?
 
A
Varför behöver arkitekten med till tomten för att rita planlösningen?

Den erfarenhet jag har av fiskarheden är bra, kontakten med dem har varit blandat, men att det ingår en arkitekt som hjälper med planlösningen känns mer som att Lisa 24år på kontoret vet hur man ritar streck, prata med henne.
En nack med färdiga koncepthus eller dylikt är att när ändringar skall göras så kostar det i regel mer än om du byggt i lösvirke med egna snickare etc.
 
BirgitS
A Acido skrev:
Varför behöver arkitekten med till tomten för att rita planlösningen?
Det man önskar är väl att planlösningen anpassas till läget, t.ex. var det finns utsikt och insyn, eller om det är hög skog i väster ska man inte anpassa för kvällssol.
 
Den nivån av hjälp skulle jag aldrig förvänta mig att få av en hustillverkare. Då behöver man inte bara en arkitekt, utan en arkitekt man själv väljer och får förtroende för, det behöver "klicka".
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det man önskar är väl att planlösningen anpassas till läget, t.ex. var det finns utsikt och insyn, eller om det är hög skog i väster ska man inte anpassa för kvällssol.
Jo det var så vi tänkte..
 
H hempularen skrev:
Den nivån av hjälp skulle jag aldrig förvänta mig att få av en hustillverkare. Då behöver man inte bara en arkitekt, utan en arkitekt man själv väljer och får förtroende för, det behöver "klicka".
Ok tack för din synpunkt! Hur går man till väga för att hitta en lämplig arkitekt? ( Vi bor i Dalarna).
 
Vi byggde på totalentreprenad med Vårgårdahus.
Då ingick konsultation över telefon / möte hos dem upp till en rimlig nivå.
Om du vill att deras arkitekt skall åka till tomten känns det rimligt att betala för det.
 
  • Gilla
angelar
  • Laddar…
Hej,
min erfarenhet är att om man vill ha många speciallösningar så ska ni själva leta upp en extern rådgivare. När man bygger med typhus-leverantör så ingår det sällan en "riktig" arkitekt.

Det som är fördelen med att anlita en egen extern arkitekt är att ni får en neutral part som bara har era intressen för ögonen och som samtidigt har förståelse för vad som fördyrar och inte. En extern part kan också vara bra att använder enkom som second opinion. Dvs det är lätt att ni känner er vilse i den stora processen med alla beslut som måste tas när ni bygger hus och då är det bra att ha någon som kommer in i processen med lite helikopterperspektiv och nya ögon.

Jag skulle råda er att utifrån era önskemål och platsens förutsättningar låta lev. rita upp huset i ett första utkast och sedan låta en arkitekt, vars projekt ni gillar alt. känner förtroende för som person, titta över det hela. En god investering skulle jag säga!

Lycka till!
/Caroline
 
  • Gilla
angelar
  • Laddar…
C caroline2014 skrev:
Hej,
min erfarenhet är att om man vill ha många speciallösningar så ska ni själva leta upp en extern rådgivare. När man bygger med typhus-leverantör så ingår det sällan en "riktig" arkitekt.

Det som är fördelen med att anlita en egen extern arkitekt är att ni får en neutral part som bara har era intressen för ögonen och som samtidigt har förståelse för vad som fördyrar och inte. En extern part kan också vara bra att använder enkom som second opinion. Dvs det är lätt att ni känner er vilse i den stora processen med alla beslut som måste tas när ni bygger hus och då är det bra att ha någon som kommer in i processen med lite helikopterperspektiv och nya ögon.

Jag skulle råda er att utifrån era önskemål och platsens förutsättningar låta lev. rita upp huset i ett första utkast och sedan låta en arkitekt, vars projekt ni gillar alt. känner förtroende för som person, titta över det hela. En god investering skulle jag säga!

Lycka till!
/Caroline
Stort tack för ditt svar! Bra idé!
 
angelar angelar skrev:
Vi bygger hus med Fiskarhedenvillan och ska rita vår egen planlösning. Vi skulle dock önska få hjälp av arkitekt med att tänka kring planlösningen och med att rita upp den. Vi har nu fått veta att vi nog inte kan få en arkitekt med oss ut till tomten men att vi kan få ett möte på kontoret inbokat med en arkitekt. Jag trodde vi skulle få mer arkitekthjälp än så, att det ingick.. Hur har det varit för er andra som byggt nytt hus med helentrepenad men med individuellt uppritad planlösning? Har ni fått anlita en egen arkitekt för det? Eller har det ingått? Åkte arkitekten med till tomten isåfall? Hur mycket hjälp fick ni, i tid mätt?
Har ni många egna krav är Fiskarheden helt rätt entreprenör eftersom de bygger i lösvirke.
Det finns arkitekter i Dalarna. Så om inte Fiskarheden håller med arkitekt så kontakta en fristående och fråga om vad det kostar. Jag vågar nästan lova att huset blir mer lättmöblerat och bättre disponerar om ni tar hjälp. Ja förutsatt att ni inte redan har byggt massor av hus.
 
  • Gilla
angelar
  • Laddar…
Det första ni måste tänka på är att "Arkitekt" inte är en skyddad yrkestitel, utan det man menar med arkitekt (alltså en utbildad arkitekt) benämns vanligtvis SAR/MSA (ibland SIR/MSA). Anledningen till att detta är viktigt är för att vissa hustillverkare åtminstone tidigare anställt folk som har kunskap från andra yrken eller utbildningar med anknytning till byggande men får titeln arkitekter av företaget. Jag vet dock om att många av husföretagen köper in arkitekter som konsulter för att hjälpa kunder med mer anpassade ritningar.

Som andra skrivit här tidigare är så är en arkitekt som anlitas av t.ex. Fiskarhedenvillan inte en neutral part - så för att verkligen kunna bygga det hus ni vill ha är det att rekommendera att ni själva anlitar en arkitekt, och sedan möjligtvis från det underlaget begär in offerter för bygget.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
J jfengved skrev:
Det första ni måste tänka på är att "Arkitekt" inte är en skyddad yrkestitel, utan det man menar med arkitekt (alltså en utbildad arkitekt) benämns vanligtvis SAR/MSA (ibland SIR/MSA). Anledningen till att detta är viktigt är för att vissa hustillverkare åtminstone tidigare anställt folk som har kunskap från andra yrken eller utbildningar med anknytning till byggande men får titeln arkitekter av företaget. Jag vet dock om att många av husföretagen köper in arkitekter som konsulter för att hjälpa kunder med mer anpassade ritningar.

Som andra skrivit här tidigare är så är en arkitekt som anlitas av t.ex. Fiskarhedenvillan inte en neutral part - så för att verkligen kunna bygga det hus ni vill ha är det att rekommendera att ni själva anlitar en arkitekt, och sedan möjligtvis från det underlaget begär in offerter för bygget.
SAR är arkitekt hus, SIR är "bara" inredningsarkitekt.
 
Jag är nog inte rätt person att berätta hur man hittar den dör arkitekten som ”klickar”.

Vi har ett tvåplanshus, där det fanns en utbyggnad i ett plan på 40 kvm.

Vi hade ett arbetskök och separat matrum. Dessutom hade vi ett väldigt litet badrum om också åldersmässigt var dags att åtgärda.

Vi kom själva på att riva en vägg mot tamburen och därmed få ett kök på totalt 35 kvm, därmed strök dessutom husets minsta badrum/gäst toa med.

Och vi valde att göra det tidigare matrummet till tambur, det låg i den utbyggda enplansdelen, där ville vi också ha en ny gästtoalett. Därmed en ny entré till huset. Som dessutom passar bättre till gatan. Gatan är byggd långt senare än huset, ”vår” tomt har styckats till 7 nya tomter genom åren före vår tid, nya gator har byggts runt vårt hus.

Vi kom på att genom bygga på en våning på utbyggnaden, så kunde vi få en trappa från tamburen, annars måste man gå igenom hela huset från entrén till trappan. Påbyggnaden förenklade också att ordna nytt större badrum på övervåningen.

I det läget började vi söka arkitekt för att få råd om planlösningen, ex. Var den nya våningen skulle kopplas ihop bäst med den be. Övervåningen. Och bygglovsritningar.

Vi avverkade först två arkitekter som i ena fallet ville bygga om huset tio oigenkännlighet, skulle likna ett modern kataloghus. Riva hela övervåningen och ”börja om”, den andra hade väldigt svårt att diskutera utifrån de ramar vi gav.

En 3e arkitekt verkade vettig, men lade en massa dyr tid på omarbetningar som vi dissade redan innan hon ritat i detalj. Men hon fick uppdraget. Och det blev nästan exakt som vårt förslag från början. Det var bra för vi tyckte efter hennes försök till egna lösningar att den enda fungerande lösningen var det vi hade kommit fram till själva, det gick inte att göra bättre.

EN väldigt bra sak gjorde hon. Fick oss att öka storleken på gästtoalett, för tillgänglighet. Vi skulle inte få igenom bygglovet annars enligt henne.

Det var guld, handläggaren blev så glad över att vi frivilligt hade ordnat tillgängligheten att vi fick igenom vad som helst. Så fort jag föreslog att vi inte behövde den obligatoriska byggfelsförsäkringen, för vi skulle göra mycket själv, ”självklart behöver du ingen försäkring, och så jättebra att du har tänkt på tillgängligheten”, detta upprepades som ett mantra på varje punkt jag frågade om.
 
Redigerat:
angelar angelar skrev:
Vi bygger hus med Fiskarhedenvillan
Fråga: Har ni redan tecknat avtal utan att ha ritat färdigt huset? Frågar eftersom ändringar i planlösning som anpassas efter externa faktorer som sol, skugga osv. ju även bör påverka exteriören (fönstersättningen, dörrars placering osv.) och även eventuellt konstruktionen i sig. Det i sin tur påverkar så klart priset... Men har ni inte tecknat avtal ännu, så gör som andra redan skrivit; ta hjälp av en arkitekt men var medveten om att förändringar som denne föreslår kan få er tänkta budget att ändra sig av ovan anledningar. Alternativet är så klart att diskutera egna tankar och idéer ni har med Fiskarheden ta hjälp av deras agent, alternativt skissa själva i RoomSketcher (eller annat verktyg) och skicka in till Fiskarhedenvillan centralt, kontaktuppgifter längst ned på sidan: https://fiskarhedenvillan.se/valj-ditt-hus/rita-sjalv/
 
  • Gilla
angelar
  • Laddar…
Är man inte van i byggsvängen kanske man tänker fel ordning mm. Rum som blir knepiga. Avstånd som man märker när bygget är klart borde varit större...
Känner inte igen mig i @heimlaga berättelse att rita efter vad man själv vill som arkitekt/byggnadsingenjör utan man får lyssna på kunden. Våra projekt på jobbet är dom allra flesta nöjda med. Sällan det inte klickar och då tackar vi bara för oss och önskar lycka till. De behöver inte ens betala dom där starttimmarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.