S snoddas2 skrev:
Hur många fuktskadade hus skickade dom ut? Har du något exempel på någon som blivit drabbad, eller är det folksporten kasta skit på älvsbyhus som spökar? (Jag är ärligt intresserad då vi funderar på att bygga ett älvsbyhus)
Vet inte hur många. Men vet om två där man fått riva ut och byta isolering.
 
  • Gilla
snoddas2
  • Laddar…
G GustavL skrev:
rekommenderar att gå upp till smv/hjältevadshus eller "bättre”
Vi har kollat på både SMV och ä-hus, skulle säga att det är marginella skillnader i standard, ska man ha någon standardhöjning som märks får man nog vara beredd att gå upp en prisklass. (Värt att notera är att SMV har betydligt högre nivå på sitt marknadsföringsmaterial, men när man väl ser husen i verkligheten är skillnaderna små).
 
  • Gilla
RickardE
  • Laddar…
S snoddas2 skrev:
Vi har kollat på både SMV och ä-hus, skulle säga att det är marginella skillnader i standard, ska man ha någon standardhöjning som märks får man nog vara beredd att gå upp en prisklass. (Värt att notera är att SMV har betydligt högre nivå på sitt marknadsföringsmaterial, men när man väl ser husen i verkligheten är skillnaderna små).
Är det samma väggkonstruktion, till exempel? Takstolslösning? Det är ju sånt som spelar roll.
 
stefancrs stefancrs skrev:
Är det samma väggkonstruktion, till exempel? Takstolslösning? Det är ju sånt som spelar roll.
Nej, det är rätt mycket som skiljer, smv/hjältevadshus är däremot mer lika i konstruktionen, däremot skiljer det sig på andra saker, hjältevadshus har högre prisklas men mer som standard och mer möjligheter för justering/anpassning (mot kostnad såklart).

Krypgrunds-lösningen på smv/hjältevadshus är identisk medans älvsbyhus kör mer basic torpargrund t.ex.

Går man upp i prisklass är det platta på mark som gäller.
 
G GustavL skrev:
Nej, det är rätt mycket som skiljer, smv/hjältevadshus är däremot mer lika i konstruktionen, däremot skiljer det sig på andra saker, hjältevadshus har högre prisklas men mer som standard och mer möjligheter för justering/anpassning (mot kostnad såklart).

Krypgrunds-lösningen på smv/hjältevadshus är identisk medans älvsbyhus kör mer basic torpargrund t.ex.

Går man upp i prisklass är det platta på mark som gäller.
Det jag anade. Ytskikt, vitvaror etc är inte i närheten av lika viktigt. Det är det ju bara att byta om behovet uppstår.
 
  • Gilla
RickardE
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Är det samma väggkonstruktion, till exempel? Takstolslösning? Det är ju sånt som spelar roll.
Takstolslösningen ser ganska lika ut vad jag kan se, och dom verkar ju funka, inga som ramlat i hop vad jag vet. 300mm isolering i Ä-hus, 350mm i SMV.
 
S snoddas2 skrev:
Takstolslösningen ser ganska lika ut vad jag kan se, och dom verkar ju funka, inga som ramlat i hop vad jag vet. 300mm isolering i Ä-hus, 350mm i SMV.
Lägger bägge takstolarna på golvet? För det är ju rätt knasigt.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Lägger bägge takstolarna på golvet? För det är ju rätt knasigt.
Det vet jag inte, vad är det som blir knasigt med det?
 
S snoddas2 skrev:
Det vet jag inte, vad är det som blir knasigt med det?
Svårt att byta (under)golvet om det blir skadat?
 
stefancrs stefancrs skrev:
Svårt att byta (under)golvet om det blir skadat?
Det är väl bra att visa på att billiga lösningar innebär kompromisser men, att inte kunna lyfta (dessutom limmat?) golvspån i ett stycke måste väl ändå vara ett totalt ickeproblem för 99,5% av husägare?

Nu är vi fullständigt Ot, sorry TS! Jag tror jag ger mig nu.
 
Oj va svar det ramlat in. Ska försöka svara på dem som inte upprepar sig om helt andra saker ;)
Vill bara förtydliga det jag nämnde igår och det är ju att de gick upp från 2.8 till 3.3 och att den nu är mer "human" :p Sedan är det klart att jag tar in en andra värderingsman för att vara säker. Värderingarna kostar 2500kr/st. I sambandet är det små pengar men som kan göra större skillnad på villkoren.


F F_man skrev:
Svar till trådskaparen:
När vi fick vår färdiga nybyggda villa värderad, småpratade jag lite med mäklaren (från Fastighetsbyrån).
Han sade att dom inte tittar någonting annat än hustillverkare samt ytskikt/utseende. Inte alltid vad jag själv hade gått efter om jag skulle köpa ett hus.Det har avhandlats i ett par par tidigare. Bl.a. någon forummedlem som hade en mycket påkostad vinylmatta som ansågs dra ner värdet på huset för "plastmatta ger billigare intryck än parkett".
Ja precis. De förklara sig mer i andra samtalet när de höjde värderingen och pratade om smådetaljer som kakel m.m.
Jag som köpare har ju inte riktigt tänk på att dem detaljerna är viktiga för mig. Många av de hus vi vart och tittat på har ju inte gjort något på insidan på 40+ år ;) Nåja.

Kneppe Kneppe skrev:
Har byggt enplans Älvsbyhus på mindre ort i Göteborsregionen 2015. Bankens värderingsman var positivt överraskad av standard och kvalitet när vi skulle binda byggnadskreditivet. Värderingen hamnade drygt miljonen över vad vi lagt in i hus + tomt + avgifter.
Älvsbyhus har skött alla åtaganden exemplariskt efter färdigställande, fixat alla fel och kommit ut och åtgärdat fel som vi upptäckte även efter 2-årsperioden har gått ut.
Säger som de andra här, kolla med annan mäklare. Jag tror många har illa grundade fördomar om Älvsbyhus. Krypgrund är som de säger en "riskkonstruktion", men om man följer anvisningar så ska det inte uppstå problem (om du då inte bygger på gammal sjöbotten). Det finns även fördelar med krypgrund.
Låter bra. Ja vi får nog in en annan värdering redan imorgon.
Hoppas vi går i samma spår med en lyckad affär. Använde ni säljaren som markentreprenör ?

K kacklarn skrev:
Älvsbyhus ÄR ett sämre hus än andra hustillverkare! Har vart och jobbat i en hel del olika, och det som brukar heta ”man får vad man betalar för” stämmer verkligen in här. Oavsett om man har läst på eller inte.
Av nyfikenhet. Vilka år jobbade du med husen ?
Kan du komma med exempel på varför man ska unvika Älvsbyhus och sätta miljoner på annan leverantör ?


G Grim Pedersen skrev:
Då är det tillbaka det det enda som egentligen verkligen påverkar ett huspris: Läge! Om ni ska bygga i något som i dag kanske är "strax utanför" så kommer det inom kort vara "strax innanför".
Exakt så vi tänker. Detta är ett av de bästa lägena man kan få om man inte har råd med sjöutsikt. Även om mäklaren anser att det är lite utanför stadskärnan, så skulle de flesta spekulatnerna tycka att det är en väldigt liten bit utanför och att läget i naturen, med fin utsikt och kvällsol väger över. Mäklarna är ibland som Stockholmare och tror att alla vill bo i "storstan" ;)

stefancrs stefancrs skrev:
Hur kan du veta detta? Priserna kan lika gärna vara 30% lägre än idag om tre år. Eller något helt annat.
Så kan det ju vara. Vi känner dock att vi inte har så mycket att vinna på att vänta. Vi kör på. Samt har Alingsås blitt lite av staden dit Göteborgarna flyttar. En stad med "allt", fin natur, 4-5mil till Gbg, trollhättan, Borås och riktigt bra pendligs trafik till GBG. Så de köper upp mycket och ökar trycket lokalt. Fast det tycks du redan veta ;)

R RoBo skrev:
Dom satt en djäkla fart och byggde många hus långt innan leverans. Som sedan stod lagrade utomhus med bristfällig täckning.
Det lät ju inget vidare. Tror dock att "mina" moduler inte är någon av dem. Dock kommer jag ju uttnyttja att jag har ansvar för städet på plats och vara där mycket och ha koll. Hoppas andra har gjort liknande, så de inte fått blöta/skadade moduler.

Villabergskuben Villabergskuben skrev:
Det ligger i bankens intresse att det finns buffert mellan värdet och det ni begär att låna i kreditiv. Därav önskas ifrån bankens sida en låg förhandsvärdering. Swedbank äger Fastighetsbyrån. Hade ni Swedbank som bank? Kontakta då en annan mäklare och betala för en ”oberoende” värdering. Du får betala för värderingen eftersom mäklaren inte har ngn. ersättning för att göra värderingen genom att ni inte ska sälja, men står ändå med ansvaret kring värderingen han/hon gör.
Swedbank kanske inte accepterar värdering från annan mäklare än Fastighetsbyrån, men då har ni iaf ngt. konkret att utgå ifrån när ni diskuterar. Eller byt bank!
Precis så. Tror hon sa att de lägger sig mellan två olika värderingar. Hon har dock vart sjuk och svår att nå i dagarna. Har dock pratat med en annan bank och väntar även in ny värdering från annan mäklare. Så tror det slutar väl. Har väl nya värderingen imorgon :)

G GustavL skrev:
Känns rimligt att ett väldigt billigt hus i "otroligt låg kvalitet" får en lägre värdering än ett normalt eller kanske tillochmed dyrt hus med hög kvalitet, materialval osv.

Vi har precis byggt hus, systern byggde för några år sedan och vi har lite vänner som bor i allt från nybyggt till 5-6 år gamla hus. Det är rätt lätt att se skillnad på ett hus som kostar 1.5 miljoner i katalog kontra 3+... materialval som sagt, byggkvalitet, tjocklek på väggar, ja allt. Tunna enkelgipsväggar i nybyggt kontra dubbelgips eller trä+gips osv, jadu, dyrare hus är värda mer, tycker jag?

Sen om just du tycker att läget är värt mer eller mindre är väl en sak men innan ni bygger vill jag också påpeka att tar ni det billigaste färdig-huset som finns kommer ni få ett billigt hus... jag rekommenderar att gå upp till smv/hjältevadshus eller "bättre", kanske titta på lösningar där man får göra mycket själv på plats om det är för dyrt annars.
Äsh, smålandsvillan och hjältevadshus är ju samma sak. "isolergrunden" är ju typ samma. Hjältevadshus har dock valt golvvärme vilket inte älvsby och smålandsvillan har. Har vart i både visningshus och privata hus och tycker inte det finns något som gör att det är värt 300-500K mer. Att jag sedan fick jaga hjältevadshus i månader för att eventuellt köpa ett hus gjorde inte mig mer sugen på deras kontakt.
Gällande standarden så är vi inte helt handlingsförlamade, vill vi isolera mellanväggar eller sätta axtra gips så kan vi göra det i framtiden. Lite så vi tänkt med tex köket nu, att vi tar det som det är och om 15 år när vi är uttråkade kan vi sätta in ett helt nytt. Då vet vi säkert vad vi vill ha också.
 
RickardE RickardE skrev:
Så kan det ju vara. Vi känner dock att vi inte har så mycket att vinna på att vänta. Vi kör på. Samt har Alingsås blitt lite av staden dit Göteborgarna flyttar. En stad med "allt", fin natur, 4-5mil till Gbg, trollhättan, Borås och riktigt bra pendligs trafik till GBG. Så de köper upp mycket och ökar trycket lokalt. Fast det tycks du redan veta ;)


Gällande standarden så är vi inte helt handlingsförlamade, vill vi isolera mellanväggar eller sätta axtra gips så kan vi göra det i framtiden. Lite så vi tänkt med tex köket nu, att vi tar det som det är och om 15 år när vi är uttråkade kan vi sätta in ett helt nytt. Då vet vi säkert vad vi vill ha också.
Jag bor i centrala GBG och älskar Alingsås. Vi åker dit oftare än de flesta i Göteborg sk skulle jag tro. Förstår verkligen varför man väljer att bo där (eller runt till exempel Lerum). Menar verkligen inte att man ska vänta, bara att man ska inte räkna med fortsatta uppgångar (varför nu det skulle vara bra).

Är mellanväggar oisolerade? Finns det som tillval att få dem isolerade?

Trodde inte någon byggde utan isolering och osb+gips idag...
 
  • Gilla
RickardE
  • Laddar…
RickardE RickardE skrev:
Det lät ju inget vidare. Tror dock att "mina" moduler inte är någon av dem. Dock kommer jag ju uttnyttja att jag har ansvar för städet på plats och vara där mycket och ha koll. Hoppas andra har gjort liknande, så de inte fått blöta/skadade moduler.
Ja det är ju överspelat nu. Men tycker det var oansvarigt gjort mot kunderna.
 
stefancrs stefancrs skrev:
Trodde inte någon byggde utan isolering och osb+gips idag...
Chokerande nog byggs det en del med enkelgips i dag. Även om ett liv med enkelgips så klart är miserabelt och allmänt förkastligt tycks folk acceptera det om dom kan minska sin skuldbörda några hundra tusen med hjälp av det och andra kompromisser.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
G Grim Pedersen skrev:
Det beror ju lite på vad du jämför med.
Om vi jämför med platta på mark, vilket i princip alla andra bygger med så:

- Avlopps-delen håller jag helt och hållet med dig om. J**** mek att bila upp golve varje gång man vill flytta något. Dessutom med stora svårigheter då man har ingjuten golvvärme, vilket gör det i princip omöjligt att bygga nya avlopp om man inte redan planerat för det!

- Radonproblem får man ju dock inte om man lägger ut en radonduk, så man behöver heller aldrig åtgärda sådana problem. Blir ju lite av ett icke-problem. (obs: detta är så jag förstått hur man skyddar mot radon)
- Man kan inte få vattenskader på trossbotten (jag antar att det är trossbotten som vänder ner mot krypgrunden du syftar på) eftersom man har en kapillärbrytande, isolerad och dränerad grund. Det kan i princip inte tränga fukt upp i grunden.

Sättningsskador kan jag inte svara på. Dock borde ju risken va lägre med en platta då det är en mer sammanhållen grund som till slut blir självbärande?

När vi räknade på hus, så var inte älvsbyhus billigast. Jag rättar mig själv. De _var_ billigast, i grundutförandet. Det som dock är standard hos majoriteten av de andra leverantörerna var däremot rätt påkostade tillval hos Älvsbyhus. Vi var å kikade på ett sådant, påkostat visningshus, och jag kan inte påstå att jag tyckte det var någon lägre standard i "interiöret" jämte Myresjö, Movehome, Trivsel, LB hus osv. Dock kan jag inte svara för stomme och dylikt. Det som gjorde att vi valde bort Älvsby var dock faktisk det faktum att det var så himla mycket eko och oljud i alla väggar. Vi hade med oss mina kusiner som sprang runt och lekte lite och det var väldigt ljudligt. Avsaknad av golvvärme var heller ingen hit, men med en isolerad krypgrund och trägolv så var ändå golvkomforten hög! Det är synd att man inte kan välja till isolerade innerväggar.

Tillbaka till ditt dilemma: Jag tror att mäklare värderar ner ett älvsbyhus mer än något annat märke i en förhandsvärdering eftersom varumärket inte är lika starkt förknippat till "kvalite" som andra hus är.

När vi varit på husvisningar på hus som varit 1-10 år gamla så har det i princip aldrig nämnts vem som är tillverkare av huset, om man inte explicit frågar. Ekesjö, Myresjö, Tvisel och Älvsby, när huset väl står där med en fin tomt, lite möbler en trädgård och något uthus så säljer det för det samma. Då är det tillbaka det det enda som egentligen verkligen påverkar ett huspris: Läge! Om ni ska bygga i något som i dag kanske är "strax utanför" så kommer det inom kort vara "strax innanför".
Radon finns hela tiden, över allt! Mer eller mindre! Läcker det inte upp från marken kan man ha byggt in det med det krossade materialet i betongen. Kommer ihåg blåbetongen som va så poppis! Litet tobaksblossande på det så höjs risken för framtida skador. Så var det torpargrunden. Väl beprövad metod. Finns många mycket gamla hus med torpargrund som är kärnfriska. Förutsättningen är att man inte får laborera med ventilationen, på de gamle. Har varit med om tillkomsten av 2 Älvsbyhus på gården. Inga större problem. Täta torpargrunder med tilläggsisolerade ytterbalkar. Fjärravläsning av temp och RH i groventren/tvättstuga. Perfekt! Gör avläsningar varje dag på temp., RH% i grund. Energiförbrukning NIBE´n samt totalt för huset. Även utetemp. noteras. Det senaste huset är av typ Selma. Inflyttning i dec. -17. Ett av de tidiga in nya serien med tjockare isolering (tot. väggtjocklek c:a 40 cm). Vi räknade med en del problem i och med att det var ett hus i "en prototypserie". Det största som dök upp var avbärningen på den extrabeställda frontespisen, som konstruktören inte hunnit kolla. Älvsbyhus är väl en av de större leverantörerna i landet. Vad jag hörde så satsar de på c:a 3000 hus om året, framöver. På 2 -3 tillverkningsplatser i Sverige och 1 i Finland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.